Lietuvoje pastaruoju metu itin populiari socialinė reklamos kampanija, mokanti teisingai naudoti atšvaitus tamsiu paros metu.
Rusijos TV kanalai šiuo metu rodo klipą „Nasrai“. Toks pasirinkimas – mokyti vairuotojus laikytis saugios distancijos – neatsitiktinis. Nes bent jau Rusijoje 25 proc. eismo įvykių priežastis – vairuotojų nesugebėjimas pasirinkti tinkamą distanciją.
Draudimo bendrovės BTA duomenimis, Lietuvoje dėl šios priežasties įvyksta iki 30 proc. avarijų.
Kas yra saugi distancija
Saugaus eismo specialistas Darius Grinbergas interviu autoplius.lt teigia, kad saugus atstumas kinta priklausomai nuo kelio dangos, eismo sąlygų, automobilio greičio, masės, vairuotojo koncentracijos lygio.
Tai toks atstumas, kurio laikantis galima išvengti susidūrimo su priešais važiuojančia transporto priemone.
„Saugus atstumas – tai toks atstumas, kurio laikantis galima išvengti susidūrimo su priešais važiuojančia transporto priemone“, – aiškina D.Grinbergas.
Saugų atstumą iš esmės nusako automobilio stabdymo kelias, kurį tiksliai galėtų įvardinti retas vairuotojas – jis priklauso nuo automobilyje esančių elektroninių sistemų, padangų bei kelio dangos.
Klaidingai manoma, kad stabdžių antiblokavimo sistema (ABS) sumažina stabdymo kelią. Iš tikro yra priešingai – automobilio su ABS stabdymo kelias yra ilgesnis, tačiau ji neleidžia ratams užsiblokuoti ir todėl stabdant automobiliu dar galima manevruoti.
Padangų svarba
Padangos taip pat lemia labai daug. Pavyzdžiui, net ir 50 km/val. greičiu važiuojančio automobilio stabdymo kelias važiuojant žieminėmis padangomis gali būti penkiais metrais ilgesnis nei naudojant vasarines gumas. O tai – daugiau nei standartinės pėsčiųjų perėjos plotis.
Minimalus atstumas tarp dviejų 60 km/h greičiu važiuojančių automobilių esant geroms oro sąlygoms, turi būti dvi sekundės.
Verta prisiminti ir greičio viršijimą – kuo greitis didesnis, tuo stabdymo kelias ilgesnis.
Šimtu procentų tikslaus recepto, kaip įvertinti saugų atstumą, nėra, tačiau efektyvaus vairavimo instruktorius turi receptą.
„Reikėtų kas sekundę savęs klausti: ar spėsiu sustoti, jei priekyje riedantis automobilis staiga ims stabdyti. Viskas labai paprasta – nepasitikėkite niekuo ir būkite pasiruošęs blogiausiam“, – sako D.Grinbergas.
2 lemtingos sekundės
Vairavimo mokyklų specialistai teigia, kad minimalus atstumas tarp dviejų 60 km/h greičiu važiuojančių automobilių esant geroms oro sąlygoms, turi būti 2 sek. Vokietijoje reikalaujama, kad atstumas metrais būtų pusę važiuojamo greičio, pavyzdžiui, važiuojant 60 km/h, atstumas turi būti 30 metrų.
Atstumas metrais neturi viršyti pusės važiavimo greičio.
Ir Lietuvoje kelių eismo taisyklėse buvo analogiškas reikalavimas. Tačiau dabar reikalavimas apibendrintas, reikalaujama, kad atstumas turi būti saugus.
Tad žiemą, kai keliai šlapi, blogas oras, rūkas ar plikledis, kuris dabar vis karaliauja mūsų keliuose, atstumas turi būti didesnis nei 2 sekundės.