Spalį pagal Kelių eismo taisykles dar nebūtina važinėti žieminėmis padangomis. Iš esmės, jas būtina pasikeisti iki lapkričio 10-osios. Tačiau gamta kalendoriaus nepaiso ir pirmuosius žiemos ženklus kartais atsiunčia anksčiau.
Panašiai nutiko praėjusį sekmadienį. Skaitytojas Žilvinas S. pasidalijo vaizdu, kurį daugelis palaikė praėjusios žiemos nuotrauka. Tačiau šis vaizdas užfiksuotas sekmadienį kelyje Vilnius–Kaunas ties posūkiu į Antakalnį:
„Krušos gera banga praėjo, teko gerokai pristabdyti kitiems. Aš su žieminėm padangom važiavau, tai tik kelis kelis kartus mestelėjo, bet lengvai.“
Kaip pasakoja Žilvinas S., toks ledo pragaras truko, kol jis nuvažiavo 4–5 km.
„Važinėju žieminėm padangom. Negalėčiau pasigirti geru protektoriumi, bet sukibimas buvo geras. Dauguma vairuotojų per audrą stabdė iki 50–60 km/val. Bet, vos įvažiavus į cikloną, matomumas smarkiai sumažėjo. Nuotrauka daryta jį beveik pravažiavus. Avarijų nebuvo. Bet avarinės situacijos kilo dėl staigiai sumažėjusio matomumo vairuotojams pradėjus mažinti greitį. Teko net galinius priešrūkinius žibintus įsijungti“, – dalijosi įspūdžiais skaitytojas Žilvinas S.
Kas nutinka staigiai pasikeitus važiavimo sąlygoms
Kiekvienas patyręs vairuotojas, ko gero, gali papasakoti savo istoriją, kokie išbandymai vairuotojų laukia netikėtai pasikeitus oro sąlygoms.
Panašioje situacijoje bene prieš dešimtį metų spalio mėnesį buvo atsidūręs ir 15min rubrikos „Gazas“ redaktorius Žilvinas Pekarskas.
Iš Vilniaus į Kauną (vasarinėmis padangomis) išvažiavo šviečiant saulei. Tačiau, neprivažiavus Vievio, žaibiškai prasidėjo lijundra. Ne tik langai apšalo storu ledo sluoksniu, bet ir asfaltas staiga pasidengė plonu ledu:
„Tuo metu važiavau 90 km/val. Pamažu sulėtėjau iki 60 km/val. ir nusprendžiau perjungti trečią pavarą, kad būtų geresnis sukibimas. Išmyniau sankabos pedalą, perjungiau svirtį, pedalą atleidau... Matyt, per staigiai, nes automobilis ir toliau važiavo tiesiai, tačiau skersas.
Supratau esminę klaidą: tokiomis sąlygomis reikia elgtis labai švelniai – ir su vairu, ir su pavaromis. Ir stabdyti, jei įmanoma, tik varikliu. Švelniai pasukau vairą norima kryptimi ir laukiau, kol automobilis pamažu išsitiesino.“
Rudenį reikia keisti ne tik padangas, bet ir smegenų lustą, nes važinėjimas yra kitoks, sąlygos gali kisti žaibiškai.
Kokia išvada: rudenį nereikia laukti lapkričio 1-osios, meteorologines sąlygas būtina įvertinti vos sėdus prie vairo. Ir, kaip sakoma, pakeisti smegenų lustą, nes važinėjimas rudenį bei žiemą yra kitoks – eismo sąlygos kartais keičiasi žaibiškai.
15min žurnalistas Tomas Markelevičius pateikia kitą pavyzdį: dar rugsėjo mėnesį magistralėje Vilnius–Panevėžys, ant kelio pabirus krušos ledukams, nuo kelio nuslydo galingas „Ford Mustang“.
Saugaus vairavimo mokytojas turi vienintelį patarimą
Vairuotojams, kuriuos sniegas užklupo netikėtai, saugaus eismo ekspertas Darius Grinbergas pirmiausia pataria nepanikuoti ir nedaryti staigių bei neapgalvotų judesių. Anot pašnekovo. Įvažiavus į apsnigtą kelio ruožą ar pūgos debesį reikia sumažinti greitį, o jei saugiai važiuoti neįmanoma – saugiai sustoti ir laukti, kol oro sąlygos pagerės.
„Vienintelis patarimas – mažinti greitį. O jeigu jauti, kad nesi visiškai užtikrintas savo jėgomis, gal tada geriau ir visai sustoti ir palaukti, kol sniegas ištirps. Šiuo metu tas sniegas būna tikrai neilgam. Galima palaukti. Man pačiam taip yra buvę kalnuose vasarą. Ant ledyno slidinėjome, o ėmė ir užsnigo. Tai sėdėjome visi viršuje ir laukėme, kol ištirps.
Turėtų žmogui suveikti savisaugos instinktas, nors kartais žmonės nepagalvoja, kaip tai gali būti pavojinga. Taigi, patariu tokiu atveju lėtėti arba visiškai sustoti. Tokioje situacijoje turėtų iš karto pasijausti ir vairo lengvumas, ir galbūt net atsirasti jausmas, kad važiuoji ne keliu, o slysti virš jo. Ir, aišku, stojant reikia nedaryti jokių staigių judesių ir lėtėti švelniai“, – sakė Darius Grinbergas.
Krentantys lapai ir kiti pavojai
Nors sniegas kol kas Lietuvoje dar retas svečias, bet Darius Grinbergas pabrėžė, kad šiuo metu laiku keliuose slypi ir daugiau pavojų.
„Ypač dabar smarkiai pradėjo kristi lapai. Penktadienį važiavau link Šiaulių, tai kelias keliose vietose buvo gerokai užneštas lapais. Gerai, kad buvo tiesus kelias, bet jeigu taip posūkyje, tai gali labai stipriai paslysti. Visada reikia žiūrėti tolyn, prognozuoti, kas bus, ir lėtėti, jei kyla abejonių.
Dabar toks metas, kad pavojų kelia ne tik lapai. Kai važiuoji užmiestyje – ne autostrada, o paprastesniais keliais, matosi, kad labai daug purvo ant kelio išneša traktoriai. Jų dabar nemažai laukuose dirba paruošiamuosius darbus prieš žiemą. Tose vietose, kur yra išvažiavimai iš laukų, purvo yra labai daug ir tos vietos yra labai slidžios. Taigi reikia mažinti greitį“, – patarė Darius Grinbergas.