Apie pirmosios „Statyk ir važiuok“ aikštelės Žvėryne testą skaitykite čia, V.Gerulaičio g. prie „Siemens“ arenos esančios aikštelės – čia, o Ukmergės g. prie prekybos centro „Senukai“ – čia.
Žurnalistų atlikto eksperimento išvados akivaizdžios: aikštelės įrengtos netinkamose vietose. Pavyzdžiui, kaip tik ties Žvėryno aikštele ir baigiasi didžioji spūstis, tai kodėl vairuotojai čia turėtų palikti automobilį? Nelogiška. Nebent jei dirba netoliese, o darbdavys nesuteikia parkavimo vietos. Tuomet mokėti 2 Eur už visą dieną apsimoka labiau, nei statyti įprastoje mokamoje zonoje.
Kita vertus, Vilniuje taikoma praktika akivaizdžiai prasilenkia su Vakarų Europos didmiesčių patirtimi. Tokios aikštelės ten įrengiamos prie įvažiavimų į miestą, traukinių stotelių ar autobusų maršrutų žiedų.
Ką apie aikšteles mano Vilniaus savivaldybės atstovai?
Trūkumai aiškūs
Pasak Savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ direktoriaus Vaidoto Meškausko, pagrindinės problemos yra dvi: laiko ir reklamos trūkumas. „Statyk ir važiuok“ sistema norintys naudotis gyventojai turi pakeisti savo įpročius ir vietoje kelionės tik automobiliu rinktis važiavimą kombinuojant nuosavą automobilį ir viešąjį transportą. Be to, daug žmonių informacija apie „Statyk ir važiuok“ sistemą sunkiai pasiekia: tai akivaizdu po 15min eksperimento, po kurio aikštelės akivaizdžiai papilnėjo.
„Statyk ir važiuok“ aikštelės yra ilgalaikis projektas, kuriuo skatinama vairuojančius vilniečius pakeisti savo įpročius. Aikštelių efektyvumą galėsime įvertinti tik vėliau.
Išbandę „Statyk ir važiuok“ sistemą, kai kurie vairuotojai lieka nusivylę – jiems reikalingi autobusai atvažiuoja prigrūsti žmonių, o jie yra seni, barškantys ir skleidžiantys juodų dūmų debesį. Komfortas toli gražu neprilygsta asmeninei transporto priemonei.
„Per pirmuosius du mėnesius „Statyk ir važiuok“ aikštelėse registruota jau per 400 automobilių stovėjimų. Tačiau, kaip nekart esame minėję, „Statyk ir važiuok“ aikštelės yra ilgalaikis projektas, kuriuo skatinama vairuojančius vilniečius pakeisti savo įpročius. Aikštelių efektyvumą galėsime įvertinti tik vėliau.
Norime patikinti vairuotojus, kad į jų poreikius yra atsižvelgiama – planuojama užtikrinti dar geresnį ir greitesnį susisiekimą viešuoju transportu iš šių aikštelių, nes tai vairuotojams ir yra aktualiausia – kad patogiai ir greitai pavyktų pasiekti kelionės tikslą. Atnaujinimai jau vyksta – startavo didžiulis viešojo transporto atnaujinimas: per artimiausius metus į sostinės gatves išvažiuos 250 naujų autobusų, ir taip Vilniaus viešojo transporto veidas bus pastebimai atnaujintas“, – teigė V. Meškauskas.
Numatyta plėtra
„Statyk ir važiuok“ eksperimentas Vilniuje tęsiasi – planuojamas antrasis sistemos plėtros etapas. Planuojama, jog naujų aikštelių per artimiausius dvejus metus bus įrengta 3–5, tačiau prieš tai bus įvertintas dabartinių aikštelių efektyvumas.
„Statyk ir važiuok“ sistema yra viena iš priemonių spūstims mažinti. Automobiliai paliekami šiose aikštelėse, vairuotojai persėda į viešąjį transportą, kuris kursuoja pakankamai dažnai (piko metu važiavimo intervalai siekia 3–5 minutes), ir taip pasiekia miesto centrą. Jeigu 100 žmonių, kurie šiuo metu važiuoja daugiau nei 80-yje automobilių, paliktų juos šiose aikštelėse, užtektų viso labo vieno didelio autobuso tokiam žmonių skaičiui pervežti į miesto centrą. Vienas autobusas užima gerokai mažiau vietos gatvėje, tad ir spūsčių sumažėtų“, – lygino V. Meškauskas.
„Susisiekimo paslaugų“ direktorius pabrėžė, jog žmonėms sunku atsisakyti per ilgą laiką įgytų įpročių, tačiau įmonė toliau dės pastangas stiprindama „Statyk ir važiuok“ sistemos komunikaciją.
„Norime vairuotojus kur kas aktyviau pakviesti išbandyti ir pamėgti šias aikšteles bei pakeisti savo įpročius“, – pridūrė savivaldybės įmonės vadovas.