VĮ „Regitra“ duomenimis, šiuo metu mūsų šalyje registruota daugiau kaip 57 tūkst. motociklų (kategorija L3) ir beveik 19 tūkst. motorolerių (L1). Statistiniais duomenimis, daugiau kaip 90 proc. motociklų vairuotojų sudaro vyrai, mažiau kaip 10 proc. – moterys. Dažniausiai prie motociklų vairo sėda 25-44 m. asmenys.
Nors motociklų modelių skaičiuojama dešimtimis, Lietuvoje populiariausi išlieka „Jawa“, BMW, „Yamaha“ bei „Suzuki“ motociklai. Dažniausiai keliuose sutinkame 72 Kw bei 35 KW galingumo motociklus, o motorolerių – turinčius 11 Kw galios.
Kaip ir kitų transporto priemonių valdytojai, motociklų ir motorolerių vairuotojai dalyvauti eisme gali tik apsidraudę privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu. Prie motociklų priskiriami ir keturračiai motociklai, kuriems keliami tokie patys reikalavimai, kaip ir įprastiems motociklams – jie turi būti registruoti VĮ „Regitra“, turėti techninės apžiūros pažymą, o vairuotojai – privalomojo civilinės atsakomybės draudimą.
Atsižvelgiant į tai, kad motociklai ir motoroleriai eisme dalyvauti gali tik iki lapkričio 1 d., šių transporto priemonių vairuotojams leidžiama lanksčiau pasirinkti draudimo laikotarpį – draustis galima tiek vienam, tiek trims mėnesiams, pusmečiui ar metams. Sudarius sutartį metams, šaltuoju metų sezonu draudimo apsaugos galiojimą galima sustabdyti ir perkelti į naujojo sezono pradžią.
Taip pat pravartu žinoti, kad to paties motociklo vairuotojo civilinės atsakomybės draudimo kaina skirtingose draudimo bendrovėse gali skirtis iki kelių kartų. Pvz., 2022 m. duomenimis, vienoje draudimo įmonėje motociklo vairuotojo CAPD vienam mėnesiui kainavo 4 Eur, kitoje – 15 Eur. Todėl draudimo ekspertai pataria prieš sudarant draudimo sutartį palyginti skirtingų draudimo bendrovių kainas. Tai nesunkiai galima padaryti tokiuose portaluose kaip www.draudimas.lt, kur pateikiamos skirtingų draudimo bendrovių kainos.
Vardina didžiausius pavojus motociklininkams
Komentuodamas motociklų ir motorolerių dalyvavimą eisme, portalo draudimas.lt žalų specialistas Danielius Braškys išskiria keletą pavojų.
„Pastebėjome, kad motociklų sukeltų avarijų ženkliai padaugėja, kai kelio dangos palijus tampa ypač slidžios. Motociklininkams patartume atidžiai stebėti ant kelio dangos pasitaikančias tepalų dėmes, kelių žymėjimo linijas, kanalizacijos dangčius, ventiliacijos groteles, taip pat purvą – tokios vietos pašalus, iškritus rasai ar lyjant lietui tampa slidžios, jose motociklų ratai greičiau ir lengviau praranda sukibimą su kelio danga, todėl transporto priemonė gali tapti nevaldoma“, – vardina žalų ekspertas.
D.Braškys pataria stengtis vengti tokių kliūčių ir esant geroms oro sąlygoms, kad spėtų susiformuoti naudingi įgūdžiai dar iki kelionių, kurių metu pradėtų lyti. Draudimo specialistas taip pat atkreipia dėmesį į būtinybę pasitikrinti prieš važiuojant, ar nėra apšalusios motociklo padangos.
„Kol nenuvažiavote poros kilometrų ir padangos nesušilo, jų sukibimas su kelio danga taip pat bus kur kas prastesnis. O jeigu taip atsitiks lyjant lietui arba anksti ryte, kai lauke dar laikosi rasa, išlieka didesnė tikimybė ir pavojus „slidinėti“. Atminkite, kad padangos sušils lėčiau nei jūs, variklis ir stabdžiai – todėl visuomet atsargiai pradėkite kelionę ir neskubėkite pasiekti didelio greičio, kol neįsitikinote, jog ratų padangos jau sušilo,“ – tęsia žalų specialistas.
D.Braškio teigimu, norėdami atrodyti stilingai nemažai vairuotojų prie motociklo vairo sėda apsivilkę tamsiais drabužiais, renkasi juodos spalvos motociklus, juodą aprangą ir juodą šalmą. Deja, toks derinys kitiems eismo dalyviams sumažina galimybę pastebėti motociklininką kelyje. Todėl, siekiant didesnio saugumo, verčiau rinktis ryškią aprangą su šviesą atspindinčiomis juostomis bei ryškų šalmą.
Motociklus priskiria prie didesnės rizikos transporto priemonių
Portalo draudimas.lt aptarnavimo grupės vadovė Donata Norkuvienė pasakoja, kad motociklus ir motorolerius draudimo įmonės vertina kaip didesnės rizikos transporto priemones, palyginti su automobiliais. Tačiau išmanymas, nuo ko priklauso draudimo įmokos dydis, gali padėti vairuotojams ne tik sutaupyti pinigų, bet ir atsargiau dalyvauti eisme ir išvengti avarijų.
„Motociklai laikomi rizikingesnėmis transporto priemonėmis dėl kelių priežasčių – jie yra mažesni ir greitesni nei automobiliai, todėl sunkiau pastebimi kitiems eismo dalyviams ir gali lengviau patekti į avarijas. Motociklai greičiau išvysto didesnį greitį, yra manevringi, tačiau labiau paveikiami sąlygų keliuose, pvz., šlapio ar slidaus kelio paviršiaus, duobių ar akmenų, – vardina portalo draudimas.lt atstovė. – Dauguma motociklų turi du ratus ir yra mažiau stabilūs nei automobiliai, todėl greičiau praranda pusiausvyrą ir neretai nukrinta – tai tampa avarijų, sužalojimų ir kitų nuostolių priežastimi.“
Pasak D.Norkuvienės, motociklų rizikingumą didina ir tai, kad jie paprastai neturi apsauginės kėbulo dalies ar oro pagalvių. Todėl motociklininkai yra labiau pažeidžiami ir gali patirti sunkesnių traumų nei automobilių vairuotojai ar keleiviai. Šios aplinkybės taip pat veikia privalomojo draudimo įmokas.
Draudimo portalo atstovė pasakoja, kad kaip ir automobilių vairuotojų civilinės atsakomybės draudimo, motociklininkų draudimo įmokos priklauso nuo transporto priemonės galingumo, registracijos vietos, vairuotojo patirties. Kuo didesnis miestas ir galingesnis variklis, tuo draudimas kainuos brangiau. Kuo daugiau eismo įvykių motociklo vairuotojas patyrė, tuo brangiau jam kainuos civilinės atsakomybės draudimas.
„Motociklų vairuotojams taip pat naudinga žinoti, kad kuo ilgesniam laikotarpiui jie draudžiasi, tuo vieno mėnesio draudimo kaina yra mažesnė, – aiškina D.Norkuvienė. – Todėl draudžiant civilinę atsakomybę pusmečiui motociklo vairuotojai gali privalėti sumokėti nuo 14 iki 42 Eur – tai priklausys nuo to, kokia yra jo nuostolingumo istorija ir kurią draudimo bendrovę jis pasirinks.“
Šiltuoju metų sezonu D.Norkuvienė motociklų vairuotojams linki ne tik pasimėgauti savo motociklo techninėmis galimybėmis, bet ir praleisti sezoną saugiai.
„Džiaugdamiesi manevringu ir greitu vairavimu, nepamirškite apie saugumą – tada kasmet galėsite vėl grįžti prie savo plieninio žirgo vairo, o privalomojo draudimo įmokos negadins nuotaikos“, – pataria portalo draudimas.lt ekspertė.