Traukinio mašinisto kabinoje (1): du pedalai, „juodoji dėžė“ ir kauklys

Jau šešerius metus elektrinio traukinio mašinistu dirbantis Saulius Žiurinskas neslepia – vairuoti traukinį buvo jo vaikystės svajonė. O kas gali geriau papasakoti apie saugumo sistemas ir pagrindinius traukinio mechanizmus (atrodytų – nuobodi tema, ar ne?), jei ne savo profesionalas, sėdintis savo kėdėje.

Saulius šiek tiek kuklinasi 15min kameros. Tad, prieš pajudėdamas iš Vilniaus geležinkelio stoties į Kauną, kukliai pasisveikina su keleiviais:

„Sveiki, su jumis sveikinasi traukinio mašinistas Saulius“.

Tačiau, vos tik kalba pasisuka apie vyriškas temas – pedalus, mygtukus ir kitus valdiklius – Saulius Žiurinskas jaučiasi kaip žuvis vandenyje:

„Čia yra čekiškas traukinys Škoda. Jį sudaro trys vagonai, tačiau galima jungti ir du, keturis ar šešis. Šio traukinio konstrukcinis greitis – 160 km/val. Bet šiuo metu Lietuvoje tarpstotėse didžiausias leistinas – 120 km/val. Kirsme tris itin pavojingas pervažas, kuriose – itin intensyvus eismas. Vienoje iš jų neseniai žuvo žmogus, kuris paprasčiausiai nesisaugojo...“.

Pedalai – kitokie nei automobilyje

Pamatęs, kad, kaip tikras šoferis žvairakiuoju į du traukinio pedalus, paaiškina. Jie – kitokie nei automobilyje. Dešinysis pedalas yra skirtas smėliui barstyti. Tai – ne koks paprastas, o ypatingas kvarcinis smėlis, kuris beriamas po riedmenimis, kai pašąla ir traukinio ratai praranda sukibimą. Arba kai tenka staigiai stabdyti, iškilus pavojui (apie tai užsiminsime vėliau).

„O kairiojo pedalo stotyje geriau nenaudokime. Nes išgąsdinsime žmones. Jį galima paspausti tik traukiniui važiuojant tarp stočių. Tai – pats garsiausias įspėjamasis traukinio signalas, vadinamas kaukliu“, – paaiškina Saulius.

Kauklį galima „pažadinti“ ir kitu būdu – spaudžiant didelį juodą mygtuką „Tifonas“ traukinio valdymo konsolėje – čia jau kaip patogiau mašinistui.

Šalia yra ir mažas juodas mygtukas, kurį paspaudus sušvilpia traukinio švilpukas.

Traukinio mašinistas kauklį gali naudoti tik labai konkrečiais atvejais, kai reikia taip įspėti apie pavojų, kad tas, kuriam šis signalas skirtas, nesuabejotų. Tiesa, stengiasi juo nepiktnaudžiauti, nes miško žvėris pabaidys. Todėl, jei įmanoma, tik „švilpia“. Kita vertus, esant reikalui ir baido nuo bėgių briedžius bei stirnas, ar kokį pasiklydusį šunį.

VIDEO: Traukinio mašinisto kabinoje: du pedalai, juodoji dėžė ir Kauklys

Tačiau, artėdamas prie pervažos, vien su švilpuku neapsieina – spusteli ir didįjį mygtuką. Tą patį daro ir tolumoje pamatęs prie geležinkelio dirbančius žmones oranžinėmis liemenėmis. Ar specialų ženklą, stovintį prie geležinkelio (dažniausiai pavojingose vietose, kai bėgiai sukasi į šoną). Žodžiu, visas šitas kauklio triukšmas – dėl saugumo.

Startas

Sulaukęs žalio šviesoforo signalo, Saulius dar kartą patikrina traukinio stabdžių sistemą (apie slėgį joje informuoja manometras), atleidžia „rankinį“, permeta akimis įspėjamąjį mašinisto lapelį (jame sužymėtos vietos, kuriose dėl įvairiausių kliūčių ar remonto darbų ribojamas greitis), žvilgteri į šoninius veidrodėlius, ir pirmyn.

„Pirmoji vieta, kurioje turėsime sumažinti greitį, bus už 11 km“, – praneša.

Tačiau, jei manote, kad mašinistas nuspaudžia gazą ir laikraščius skaito, tai taip tikrai nėra. Dar važiuodamas Vilniaus apylinkėmis, atlieka antrą stabdžių sistemos patikrinimą.

Iš tiesų, traukinio stabdžių sistema veikia kitaip nei automobilio. Taip, jis turi ABS, bet principas kitas.

Jei automobilio stabdžių sistemą mes turim „pripumpuoti“, tai čia – atvirkščiai. Jei kartais reikia staigiai stabdyti traukinį, tai labai brangiai kainuoja. Nes iš sistemos staigiai išleidžiamas visas oras ir kaladėlės be ceremonijų užblokuoja ratus. Po to, norint vėl pajudėti, reikėtų bent 15 minučių ar ilgiau laukti, kol kompresorius vėl pripumpuos oro.

Tokiu atveju labai dyla ir stabdžiai, ir riedmenys, griūna traukinių judėjimo grafikai. Ir neveikia joks ABS.

„Juodoji dėžė“

Traukinys, panašiai kaip lėktuvas, turi įrašinėjimo kasetę, vadinamąją „juodąją dėžę“. Ir ji, skirtingai nei lėktuvuose, tikrai yra juodos spalvos. Fiksuoja laiką, traukinio koordinates, greitį ir pagrindinius mašinisto veiksmus. Po kelionės šie duomenys šifruojami ir, jei reikia, analizuojami.

„Jokiais būdais negaliu daryti pažeidimų, viršyti maksimalų leistiną greitį. Čia negalioja logika – ai paspausiu truputį, kad grafiką pasivyčiau, nes policija nemato. Už tokius pažeidimus gaučiau griežtą nuobaudą, gal net netekčiau darbo, – aiškina Saulius Žiurinskas. – Posūkiuose labai greitai nepalėksi, traukinys nestabilus“.

Bus daugiau

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų