Turėti vairuotojo pažymėjimą ir mokėti vairuoti – du skirtingi dalykai

Lėktuvų pilotų stažas skaičiuojamas fiksuojant ore prie šturvalo praleistas valandas. Tuo metu automobilių vairuotojų patirtis skaičiuojama nuo vairuotojo pažymėjimo gavimo dienos. Ir visai nesvarbu, jog per dešimt metų prie vairo teko sėdėti tik kelis kartus. Oficialiai jūs esate jau patyręs vairuotojas, tačiau tai nereiškia, kad mokate vairuoti.
Avarija Panevėžio aplinkkelyje
Avarija Panevėžio aplinkkelyje / Tomo Markelevičiaus nuotr.

Kaip išmokti vairuoti? Ar užtenka vien to, ką duoda vairavimo mokykla? Ką gali duoti šeimos nariai?

Į šiuos klausimus paprašėme atsakyti Panevėžio darbo rinkos mokymo centro Vairuotojų praktinio mokymo vadovo Vytauto Šakėno.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Vytautas Šakėnas
Tomo Markelevičiaus nuotr./Vytautas Šakėnas

– Vytautai, kaip išmokti vairuoti, o ne tik pasiruošti egzaminui?

– Pradėkime nuo teorijos. Čia amžina diskusija. Juk dabar galima teoriją mokytis savarankiškai, eksternu. Ar būtina eiti į kursus? Aš sakau, kad būtina. Turiu ilgametę teorijos dėstymo patirtį. Visų pirma, kai dirbi su profesionalais, tai jie ateina žinodami kelių eismo taisykles ir klausia, ar čia būtina lankyti paskaitas, teigia, kad jie viską žino, daug metų vairuoja. Paprašau jų pasėdėti kelias paskaitas. Po jų jie prieina ir sako, kad tikrai daug nežinojo.

Galima būtų puikiai pasiruošti teorijos egzaminui, jei būtų vadovėlis. Kelių eismo taisyklės – plona knygelė, bet kai kartais perskaitai mokiniams vieną sakinį, tenka gana ilgai komentuoti, aiškinti, kas ten parašyta, kokios gali būti situacijos, kaip tas punktas pritaikomas. Jei būtų vadovėlis su puikiais komentarais – mokiniams būtų aiškiau, apie ką tos kelių eismo taisyklės. Dabar daug kas jas mokosi tiesiog atmintinai.

Tačiau kelių eismo taisyklės yra tik viena medalio pusė. Kita – saugaus eismo pagrindai. Kur ir koks mokymosi šaltinis tai pasakoja? Buvo knygelių. Viena, kita vairavimo mokykla yra tokių išleidusi, bet labai mažu tiražu. Jų dabar praktiškai neįmanoma gauti. Dabar daug kas informacijos ieško internete. Pabandykite „pagooglinti“ kaip valdyti slystantį automobilį. Tiek daug įvairios informacijos ir kartais ji prieštarauja viena kitai. Vienas mokytojas rašo vienaip, sportininkas rašo kitaip, pritaikydamas tai sportiniam vairavimui. O kaip tam jaunam žmogui atrinkti, kur čia teisybė?

Tomo Markelevičiaus nuotr./Konkurso akimirka
Tomo Markelevičiaus nuotr./Konkurso akimirka

Todėl ir sakau, kad teoriją reikia mokytis ne savarankiškai, o gerose vairavimo mokyklose, kuriose yra tikrai mokoma, aiškinama, o ne perskaitomas tekstas.

Vairavimo jau moko instruktoriai. Kaip jie moko? Dauguma instruktorių įdeda širdį, kad tą mokinį išmokyti ne tik „Regitros“ egzaminui, bet ir gyvenimui. Tačiau mes, instruktoriai, esame įpareigoti pirmiausia paruošti jauną žmogų egzaminui. Tai svarbu ir mokyklai. Jei mokyklos mokinių išlaikymas „Regitroje“ yra geras, reiškia, kad mokykla turės mokinių.

Išgyvensi – valio. Neišgyvensi – būsi eilinis vienetas statistikoje.

Tai yra rinka, natūralu. O ne tik egzaminui, bet ir gyvenimui jauną žmogų vairuoti yra sunku išmokyti per tokį trumpą laiką. Tam pamokų yra per mažai. Kalbama, kad kitose šalyse, tarkime Vokietijoje, tų privalomų pamokų yra dvigubai mažiau. Tačiau ten žmonės sąmoningi, supranta, kad per 15 pamokų neišmoksi vairuoti, kad per 30 pamokų yra sunku išmokyti, paruošti ne egzaminui, bet realiam eismui kelyje.

Kai Lietuvoje instruktorius pasako, kad mokinys nėra pasiruošęs egzaminui, tuomet prasideda pretenzijos, kad reikia papildomų pamokų, reikia papildomai mokėti. Todėl vairavimo mokyklose ir „kepami pusfabrikačiai“, nes norint išleisti žmogų į eismą reikia įdėti daugiau darbo, nei gali padaryti per privalomas pamokas.

Taip, į „Regitrą“ žmogus nueis ir egzaminą išlaikys, bet tik tiek. Po to tas jaunas vairuotojas dvejiems metams „išmetamas“ į kelią. Išgyvensi – valio. Neišgyvensi – būsi eilinis vienetas statistikoje. Padarysi pažeidimus – ateisi į papildomus vienos dienos mokymus, kurie yra reikalingi, bet jų turinys šiai dienai neduoda daug naudos.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Avarijos vietoje
Tomo Markelevičiaus nuotr./Avarijos vietoje

– O ar yra nauda iš to, jei prie mokymo prisideda šeimos nariai, nes dabar tai leidžia įstatymas?

Jei vienas nerodo posūkio, galima ir kitam nerodyti?

– Va taip ir mokosi tas jaunuolis. Padeda šeimos nariai, jei apskritai padeda, tačiau dažnai būna kitaip. Kodėl mes matome daug jaunų vairuotojų pažeidimų?

Vairuojant kai kurie dabar net sėdi neteisingai, nors mokydamiesi egzaminui sėdėjo tvarkingai. Juk jie išlaikė egzaminą, reiškia sėdėti tikrai moka. Kodėl tuomet jų elementari sėdėsena pasikeitė po to, kai jie gavo pažymėjimą?

Todėl, kad juos pakeitė aplinka. Jei vienas nerodo posūkio, galima ir kitam nerodyti? Jei vienas vairuoja atsigulęs, galima ir kitam? Labai dažnai pas mus į Panevėžio darbo rinkos mokymo centrą patobulinti įgūdžių ant slidžios atvyksta žmonės, kurie tuos teisingus įgūdžius yra senai užmiršę.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Avarija Panevėžyje
Tomo Markelevičiaus nuotr./Avarija Panevėžyje

Šeimos narių mokymas yra geras dalykas, bet jis turi prasidėti tada, kai yra pilnai pabaigtos vairavimo pamokos mokykloje. Būna taip, kad šeimos nariai ima mokyti dar prieš praktinius važiavimus su instruktoriumi ir primoko vaiką netaisyklingų įpročių.

Rekomenduočiau pirma baigti važiavimus mokykloje, o tik tuomet sėsti į automobilį kartu su šeimos nariu. Tuomet mokinys jau turės suformuotus teisingus įgūdžius ir šeimos nariui, kartais mokančiam neteisingų dalykų, bus sunkiau vaiką išmokyti klaidingų įpročių.

Siūlau tiems vairuotojams, kurie išlaikė egzaminą ir gavo vairuotojo pažymėjimą, įsisprausti į labai standžius rėmus ir griežtai laikytis kelių eismo taisyklių. Po to, kai dvejus metus pravažinėsite pagal taisykles, „sugesti“ jau bus sunku.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis