Ankstesnės vairavimo ekstremaliomis sąlygomis pamokos:
- Stabdymas slidžiame kelyje, naudojant ABS,
- Kaip teisingai laikyti vairą (kuo vairuotojas skiriasi nuo beždžionės).
Andrejus Savčenko, ekstremalaus vairavimo instruktorius, VSVC vadovas, savo pamokose nevengia ne tik didaktinių pamokymų, bet ir humoro, ironijos. Galbūt taip mokiniai lengviau įsimena tai, ko išmoko.
Briedžio apvažiavimas: iš kairės ar dešinės
Pradedančio vairuotojo Justino mokytojas gudriai prisimerkęs klausia:
– Iš kurios pusės apvažiuotumėte išbėgusį briedį: iš kairės ar dešinės?
Ir netrukus pats paaiškina:
– Žiūrėkite, kur bus briedžio uodega. Žvėris visą laiką reikia apvažiuoti iš galo. Nes jie neturi „atbulinės pavaros“. Todėl tikrai daug šansų, kad pavyks išvengti susidūrimo.
Žiūrėkite, kur bus briedžio uodega. Žvėris visą laiką reikia apvažiuoti iš galo. Nes jie neturi „atbulinės pavaros“.
Ką daryti, pamačius raguotą kliūtį
Pasak instruktoriaus, labai dažnai tokioje situacijoje vairuotojas neturi laiko stabdymui – žvėris iššoka netikėtai. Todėl reikia atleisti akceleratorių ir stengtis apvažiuoti.
Instruktorius su mokiniu, treniruodamiesi apvažiuoti išbėgusį žvėrį, modeliuoja situaciją ir sutaria dėl taisyklių: likus maždaug 3 metrams iki kliūties (kūgeliais pažymėti varteliai), A.Savčenko pasakys, į kurią pusę sukti. Gavęs komandą, vairuotojas atleidžia greičio pedalą ir dirba vairu. Tik apvažiavęs kliūtį ir grįžęs į pradinę trajektoriją gali stabdyti.
Vairo pasukimas ir taisyklinga kojų pozicija
Pirmas vairuotojo bandymas sulaukia A.Savčenko pastabos: „Jūs iš pradžių ne atleidote, o paspaudėte gazą.“
Ir paaiškina, kodėl taip nutiko. Kadangi kairė koja buvo neteisingoje pozicijoje (ne atremta kairiame krašte į dugną, o netoli dešinės), tai vairuotojas „atsirėmė“ dešine koja, kur buvo ant greičio pedalo.
Važiuojant antrą kartą tą pačią trasą, instruktorius duoda kitą pastabą: per staigiai pasukus vairą, automobilis kiek slystelėjo, akimirkai prarastas sukibimas.
Paskui A.Savčenko leidžia tą pačią trasą važiuoti kiek padidinus greitį – maždaug 2 km/val. Vairuotojas, rodos, viską daro taip pat, bet nuskina vieną kūgelį. Mokytojo paaiškinimas daugiau nei įtikinamas:
– Dažnai vairuotojai važiuoja „vos vos“ viršiję greitį, bent jau iki 10 km/val. Bet dabar matome, kiek daug gali lemti tas nedidelis viršijimas.
Epilogas
Po šios pamokos Andrejus Savčenko apibendrina:
1. Geras vairuotojas ne tas, kuriam šiaip taip pavyksta išsisukti iš tokios ekstremalios situacijos. Pagyrimo vertas tas, kuris sugeba važiuoti taip, kad į keblią padėtį nepakliūtų.
Tokia žalinga mąstysena gali net padidinti avaringumą.
2. Vos vairuotojas pamato kliūtį, jis turi pradėti galvoti ne apie ją (oi, briedis), o tiesiog rasti sprendimą (apvažiuosiu per dešinę, nes briedis žiūri į kairę).
3. Tokios vairavimo ekstremaliomis sąlygomis pamokos bus bevertės, jei vairuotojas galvos, kad viską moka. Tokia žalinga mąstysena gali net padidinti avaringumą. Todėl būtina prisiminti, kad ne visada viskas pavyksta net ir mokančiam.
Tačiau turimos žinios ir įgūdžiai tam tikromis aplinkybėmis tinkamai jas panaudojus, gali būti tikrai naudingos ir padidinti šansus išgyventi ekstremalioje situacijoje.