Mokyti vairuoti gali ne kiekvienas
Tyrimais nustatyta, kad su šeimos vairavimo instruktoriumi – taip vadinami artimi giminaičiai, kurie moko vairuoti – praktinio vairavimo įgūdžių pasimokius apie 120 valandų, pradedančiajam vairuotojui įgijus vairuotojo pažymėjimą tikimybė patekti į eismo įvykius sumažėja 40 procentų. Su sąlyga – kad mokytasi buvo tinkamai.
Vairavimo instruktorius ir mokytojas Tadas Puidokas sako, kad jaunuolius mokyti vairuoti automobilį tėvai gali, kai šiems sueina 17 metų ir jie jau yra išlaikę vairavimo teorijos egzaminą „Regitroje“: „Tačiau mokyti gali tik šeimos nariai, turintys ne mažesnį nei penkerių metų vairavimo stažą. Teisės aktuose tai apibrėžiama taip: sutuoktiniai, tėvai, vaikai, įvaikiai, broliai, seserys, seneliai ir vaikaičiai. Globėjų ar rūpintojų šeimos nariais laikomi vaikai, kuriems pagal Lietuvos Respublikos įstatymus nustatyta globa ar rūpyba. Automobilis, kurį vairuoja besimokantysis, turėtų būti iš priekio ir galo paženklintas M raidės ženklu.“
Daugiau šansų laimėti loterijoje, nei išlaikyti egzaminą nepasiruošus.
Vairuotojai, kurie moko savo šeimos narius vairuoti, turi nepamiršti pasirūpinti reikiamu transporto priemonės vairuotojo civilinės atsakomybės draudimu, pasitarti su draudiku ir pakeisti draudimo sąlygas, jeigu nebuvo numatyta draudimo sąlyga – mokymas vairuoti.
Kokiais keliais geriau pradėti važinėti būsimiems vairuotojams?
„Mokytis reiktų pradėti tik tam skirtose aikštelėse, vairavimo mokyklos už simbolinį mokestį į jas įsileidžia. Nesvarbu, ar gerai asfaltuota gatvė, ar žvyrkelis, kol žmogus nėra sėdėjęs prie vairo, važinėjęs aikštelėje, tol į jokį kelią važiuoti nevalia“, – tikina T.Puidokas.
Jis aiškina, kad kol žmogus nesupranta, kaip ir kiek sukti vairą, kaip spausti stabdžio ir greičio pedalą, kaip perjunginėti pavaras – važinėti gatvėmis negalima.
„Tik tada, kai mokinys ima gaudytis ir suprasti, kaip sukti vairą, perjunginėti pavaras, kad negalima staigiai spausti stabdžio, galima bandyti ir važiuoti iš aikštelės. Vairavimo patirtį turintys tėvai paprastai geba tai įvertinti“, – sako jis.
Vairavimo instruktorius pataria besimokantiems verčiau į gatves važiuoti vakarais, kai eismas ne toks intensyvus, kad būtų lengviau mokytis, nekiltų tiek streso.
Jis sako, kad mokytis vairuoti oro sąlygos netinka tik tada, jei yra smarkus lietus ar pūga, o jei lengvai lynoja, įtakos mokymuisi nėra daug.
T.Puidokas primena, kad labai svarbu, jog artimieji, mokydami jaunuolius vairuoti, laikytųsi Kelių eismo taisyklių ir rodytų tinkamą pavyzdį: „Būna, kad atvažiuoja į vairavimo aikšteles ir paleidžia vaikus važinėtis vienus. Taip neturėtų būti. Nes jie važinėja kaip išmano ir tada nesimoko vairuoti taisyklingai.“
LAKD ekspertai primena, kad jei mokydami vairuoti tėvai rodė gerą pavyzdį – ne tik patys laikėsi KET taisyklių, bet ir elgėsi kelyje kultūringai, tikėtina, jog jų mokytas pradedantysis vairuotojas, gavęs vairuotojo pažymėjimą, atsakingai elgsis kelyje, nepažeidinės KET, nekels pavojaus kitiems eismo dalyviams, saugiau jausis ir pats.
Svarbu žinoti, jog ir šeimos narių mokomi būsimieji vairuotojai vis tiek privalo mažiausiai 30 akademinių valandų mokytis važinėti gatvėmis su vairavimo mokyklos instruktoriumi.
„Yra numatytas laikas mokytis vairuoti aikštelėje, mieste bei užmiestyje, kad mokinys galėtų pasimokyti vairuoti įvairiomis sąlygomis. Rekomenduojama pasimokyti važiuoti ir tamsoje. Žiemą tamsiu paros metu tai dar pavyksta, vasarą jau nebe“, – apie sezonų skirtumus pasakoja T.Puidokas.
LAKD primena, kad visi, tiek besimokantys, tiek patyrę vairuotojai, gali naudotis eismo informacijos centro duomenimis. Kiekvienas prisijungęs turi galimybė matyti kelio dangos būklę visoje Lietuvoje, meteorologines sąlygas, eismo ribojimus ir atsižvelgdamas į duomenis susiplanuoti tolimesnes keliones čia.
Pagrindinės klaidos
Ne paslaptis, kad daugelis jaunuolių jau yra vairavę automobilius ir į vairavimo mokyklas ateina arba norėdami mokytis vairuoti sudėtingesnėmis sąlygomis, arba būdami įsitikinę, kad jie jau beveik viską geba.
„Taip, yra tokių, kurie renkasi lankyti vairavimo kursus žiemą, kai eismo sąlygos daug sudėtingesnės. Ir tai gana logiška – jei išmoksi vairuoti žiemą, vasarą vairuoti bus paprasčiau“, – patvirtina T.Puidokas.
Jis sutinka, kad bene dažniausia jaunų žmonių klaida, jog jie labai pasitiki savimi ir eina į egzaminą nepakankamai gerai pasiruošę.
„Negali jų versti mokytis. Paprastai tokie savo gebėjimus pervertinę jaunuoliai vėl sugrįžta papildomai važinėti, kai pabando laikyti egzaminus „Regitroje“. Juokauju, kad daugiau šansų laimėti loterijoje, nei išlaikyti egzaminą nepasiruošus. Jei nemoki šiandien važiuoti per žiedinę sankryžą, tai rytoj neprabusi mokėdamas“, – sako T.Puidokas.
Jis pataria verčiau nebandyti laikyti egzamino, kol instruktorius nepasako, kad jau galima tai daryti.
Pašnekovas sako, kad kartais tokie ne itin pasirengę jaunuoliai mano, kad šiandien nesiseka, o rytoj pasiseks, nes dar pasitreniruos su tėvais.
„Su tėvais verčiau mokytis prieš pradedant lankyti kursus, o prieš egzaminus – važinėti su vairavimo instruktoriumi“, – pataria T.Puidokas.
Kol žmogus nesupranta, kaip sukti vairą, kaip perjunginėti pavaras – važinėti gatvėmis negalima.
Jis sako, kad geriau, kai mokinys ateina jau kiek pramokęs valdyti automobilį.
„Kartais žmonės priekaištauja, kas čia per vairavimo mokykla, jei prašote, kad ateitų kiek pramokę vairuoti. Tačiau to prašome tik todėl, kad galima būtų skirti laiką mokyti vairuoti gatvėje. Jei per pirmą pamoką tenka aiškinti, kur koks bėgis, mokyti juos perjungti, tai prarandame 2–3 pamokas, kol pajudame iš vietos“, – aiškina vairavimo instruktorius, – kai ateina pačius elementariausius dalykus jau mokantis žmogus, mes jau galime važinėti gatvėmis, per sankryžas.“
Nors, žinoma, galima rinktis pagal savo poreikius bei galimybes ir pradėti mokytis vairavimo mokykloje, o įgūdžius įtvirtinti su šeimos nariu, galima mokytis lygiagrečiai ir su vairavimo mokyklos, ir su šeimos instruktoriumi.
Instruktorius ir patirtis – svarbiausia
„Vieni su automobiliu susidraugauja greičiau, todėl gali skirti daugiau laiko dalyvauti eisme ir mokytis važinėti sudėtingesniuose ruožuose, kitiems tenka ilgiau mokytis valdyti pati automobilį, perjunginėti pavaras, todėl lieka mažiau laiko gilintis į patį vairavimą“, – patirtimi dalijasi T.Puidokas. Jis sako, kad pirmiau reikia „susidraugauti“ su automobiliu ir tik tada mokytis važinėti įvairiais kelių ruožais, perprasti eismo taisykles, suvokti, kur ką praleisti.
Remdamasis savo patirtimi instruktorius sako, kad turbūt sudėtingiausia yra išmokti važiuoti žiedinėmis sankryžomis. Ir pataria būsimiems vairuotojams prieš apsisprendžiant, kur mokytis, rinktis ne mokyklą, bet instruktorių.
Ką reiškia geras instruktorius? „Tas, kuris gerai paruošia egzaminui – taigi ir išmoko gerai vairuoti, kuris moko važinėdamas po įvairius, sudėtingus ruožus, ne tik patogiomis gatvėmis. Būna, kad ateina jaunuoliai, kuriems sekėsi važinėti su instruktoriumi, bet egzamino išlaikyti niekaip nepavyksta. Tada paaiškėja, kad jie visą laiką važinėjo tik aikštelėje ir keliomis tomis pat gatvėmis“, – patirtimi dalijasi T.Puidokas.
Jis sako, kad jei mokiniai keičia instruktorių, antras paprastai ir būna geriausias, nes paaiškina, parodo tai, ko pirmasis nepaaiškino.
LAKD primena, kad susiruošęs mokyti savo artimuosius, kiekvienas vairuotojas turėtų dar kartą prisiminti, perskaityti KET, atkreipti savo mokinio dėmesį į tokius, rodos, paprastus dalykus, kaip greičio sumažinimas prieš pėsčiųjų perėją, transporto priemonių praleidimas išsukant iš šalutinio kelio, posūkio ženklų rodymas.
Juk būtent tėvai savo pavyzdžiu, patarimais gali įskiepyti saugaus eismo pagrindus savo atžaloms, o vairavimo instruktorius – pagerinti taisyklių mokėjimą.
Skiltis Saugukelyje.lt rengiama kartu su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos