15min apsilankė Vilniaus sportinio vairavimo centro ekstremalaus vairavimo pamokose. Ir įsitikino, kad dideli dalykai susideda iš labai mažų smulkmenų.
Apie jas ir kalbėsime filmuotuose siužetuose bei publikacijų cikle.
- Pamoka: Taisyklinga sėdėsena ir nuo jos priklausantis efektyvus stabdymas.
- Tikslas: Išmokti stabdyti taip, kad ABS kuo mažiau reikėtų taisyti vairuotojo apskaičiavimų klaidas. Svarbu suvokti, kad ABS gerokai palengvina vairuotojo užduotį, bet visą darbą turi atlikti jis pats. Maksimaliai išbandžius automobilį, įgyti pasitikėjimo savo jėgomis ir būti psichologiškai pasirengus nenumatytoms eismo situacijoms. Išmokti stabdant apvažiuoti kliūtį.
- Priemonės. Važiavimas slidžia danga Narvydiškių aerodrome. Svarbu žinoti: trasos pabaigoje, pažymėtoje kūgeliais, kelio danga slidesnė, nei pradžioje.
- Dalyviai. VSVC direktorius, ekstremalaus vairavimo instruktorius Andrejus Savčenko ir pradedantis vairuotojas Justinas Pekarskas.
Svarbu nugalėti baimę
Pamokos pradžioje VSVC direktorius Andrejus Savčenko moko nugalėti stabdymo baimę. Juk daugelis mažiau patyrusių vairuotojų, o ir kai kurie senbuviai, pajutę „birbiantį“, besipriešinantį kojai ABS, nejučia ima stabdyti silpniau. Tai – klaida.
Ar tikrai nebuvo įmanoma tiksliai sustoti?
Kelis pirmus bandymus pradedantis vairuotojas Justinas, sutikęs dalyvauti bandymuose, šiek tiek prašoka pažymėtą vietą. A.Savčenko retoriškai klausia: ar tikrai nebuvo įmanoma tiksliai sustoti? Iš mokytojo mimikos galima suprasti, kad išnaudotos ne visos stabdymo galimybės.
Iš pradžių Justinas pripažįsta, kad stabdymo kelio pradžioje stabdžio pedalą spaudė per silpnai, todėl apsiriko, apskaičiuodamas atstumą iki kliūties – sunku nugalėti psichologinį barjerą.
Tačiau, instruktoriaus manymu, tai – ne vienintelė priežastis, dėl kurios ekstremalus stabdymas nebuvo 100 proc. efektyvus.
„Ar tikrai padarėte viską, kad sustotumėte? Pagal ką nusprendėte, kad jau negalite dar stipriau minti stabdžio pedalo“, – neatlyžta A.Savčenko.
Dar po kelių bandymų pagaliau paaiškėja, ką patyręs meistras turėjo omeny. Tiesa, jis prašo vairuotojo, vos pradėjus „priešintis“ ABS-ui, nuspausti pedalą dvigubai stipriau.
Stabdymo kelias šiek tiek sutrumpėja, bet vairavimo mokytojas neatlyžta:
„Jūs pedalą spaudėte tik koja. Bet juk turite daugiau raumenų. Stabdydami panaudokite visą kūną, įsiremkite į atlošą pečiais, ne tik nugaros apačia“.
Kokia sėdėsena yra taisyklinga
Taip prieinama prie dar vienos svarbios išvados – efektyviam stabdymui labai daug reikšmės turi taisyklinga sėdėsena. Vairuotojo kojos pedalus turėtų siekti kiek sulenktos, tačiau jokiu būdu ne 90 laipsnių kampu. Visiškai ištiestos kojos taip pat nėra gerai. Taisyklinga sėdėsena – tai stipriai prie atlošo prispausta nugara, beveik visai ištiestos rankos.
Taisyklinga sėdėsena – tai stipriai prie atlošo prispausta nugara, beveik visai ištiestos rankos.
Sėdima taip, kad viso vairuotojo kūno, įskaitant rankas ir kojas, svorio centras būtų ant sėdynės.
Kūnas turi visu svoriu remtis į sėdynę ir nė trupučio jo negali tekti kojoms. Kojos, kaip ir rankos, privalo būti visiškai laisvos.
Justinas, skirtingai nei didžioji dauguma jaunų vairuotojų, sėdi šiek tiek per arti. Atitraukęs sėdynę kiek atgal, jis sureguliuoja ir atstumą iki vairo.
„Ne jūs turite bandyti dirbtinai pasiekti vairą, o vairas turi pasiekti vairuotoją“, – pamoko A.Savčenko.
Pasak mokytojo, vairuotojai labai dažnai susikoncentruoja tik į vieną veiksmą: arba stabdymą, arba vairavimą. Tačiau ABS ir taisyklinga sėdėsena leidžia stabdyti iki kliūties, o paskui ją saugiai apvažiuoti. Todėl labai svarbu, kad, visa kūno (o ne tik kojų) jėga spaudžiant stabdį, rankos liktų laisvos, neįsitempusios.
Kita ruošiama 15min ir VSVS pamoka – kaip teisingai vairuoti abiem rankom, kai reikia staigiai manevruoti.