Su rūko žibintais – kiečiau?
Rūko žibintų paskirtis gana aiški: apšviesti kelią esant labai blogam matomumui, kai jau ir artimųjų žibintų šviesa pranyksta migloje. Na, dar jie padeda naktį važiuojant labai prastu keliu ar mišku. Tada nedidelė šviesos dėmė automobilio panosėje padeda pamatyti duobes ir kitas kliūtis. Tačiau lietuviai juos naudoja net tada, kai naktį mėnesiena tvieskia.
Tokiomis sąlygomis važiuodamas iš Molėtų į Vilnių suskaičiavau, kad keturių lempų šviesa spigina kas ketvirtas vairuotojas.
Kadangi esant geram matomumui ir važiuojant greičiau nei keliolikos kilometrų per valandą greičiu rūko žibintai praranda bet kokią praktinę naudą, buvo įdomu sužinoti, kodėl jie tokie populiarūs. Ar tai mados tendencija, ar įjungti papildomi žibintai automobiliui suteikia papildomų kietumo taškų, o gal vairuotojai apsirūkę važinėja? Tai nusprendėme išsiaiškinti kartu su kelių policija.
Šviesią, kiek debesuotą dieną pareigūnai Vilniuje stabdė su įjungtais rūko žibintais važiuojančius automobilius ir jų vairuotojams priminė tokių šviesų naudojimo taisykles. O mes vairuotojų paprasčiausiai klausėme – kodėl?
Gana dažnas išgirstas pasiteisinimas – pamiršau, nepastebėjau. Neturėdami pasiteisinimų policijos pareigūnams vairuotojai suokė istorijas, kad draugai važinėdami paliko įjungtus rūko žibintus, kitas tiesiog pamiršo išjungti po to, kai naktį sudėtinga žvyrkelio atkarpa važiavo.
Vienas prie pareigūnų neįprastai kuklus jaunuolis su gobtuvu aiškino nieko nežinąs ir negirdėjęs apie rūko žibintų naudojimą. Vairuotojo pažymėjimą jis turėjo. O jo seno 3 serijos BMW rūko žibintai, pasak jo, „kažkaip... automatiškai... įsijungia.“ Niekada neatkreipiau dėmesio, kad dega, kažkaip nepastebėdavau...“ – sakė žiūrėdamas į ryškiai prietaisų skydelyje šviečiančią žalią lemputę, reiškiančią, kad yra įjungti rūko žibintai.
Taupo lemputes
O štai vien tik rūko žibintus įsijungęs taksistas su „Renault Espace“ aiškino taip taupantis artimųjų šviesų žibintus. „Aš taupau artimas šviesas. Nes labai greitai perdega. Artimųjų šviesų lemputės labai brangios, per 3 metus jau 6 kartus keičiau. Pirkau geras, vokiškas lemputes, bet perdegdavo. Gal su kontaktais kažkas negerai... O rūko keičiu vos už vieną eurą“, – pasakojo taksistas.
Pastabas, kad rūko žibintai skirti tik blogam matomumui, taksistas bandė neigti kažkokia kelių eismo taisyklių teorija, kad automobilis turi atkreipti dėmesį, kad kiti matytų, kad jis važiuoja. Panašias pasakas sekė ir senu mersedesu važiavęs jo kolega: net keturi šviesos šaltiniai iš vieno automobilio priekio skirti tam, kad jis būtų matomas ir atkreiptų kitų eismo dalyvių dėmesį.
Galbūt taksistai važinėja vadovaudamiesi savo taisyklėmis, bet lietuviškose Kelių eismo taisyklėse 98 punkto įrašas sako: „Rūko žibintus leidžiama naudoti tik esant blogam matomumui, o priekinius – ir sugedus priekiniam kairiajam artimųjų šviesų žibintui.“ Dar prisiminkime blogo matomumo sąvoką: tai meteorologinių ar kitų reiškinių sukelta padėtis, kai kelio matomumas yra mažesnis kaip 300 m, neatsižvelgiant į kelio parametrus. Aiškiau nė negali būti.
Tikrai geriau matosi?
O dabar pakalbėkime apie praktinę rūko žibintų naudą. Mažo „Citroen C2“ apatinėmis lemputėmis žibinęs vaikinas aiškino, kad ta šviesa jam padeda saugiau vairuoti. Vakare kelias ir kelkraščiai geriau matosi. Lengviau pastebėti kelkraščiuose esančias kliūtis.
Rūko žibintai apšviečia kelio apačią maždaug 10–15 metrų atstumu. Važiuojant 90 km/val. greičiu tuos 15 metrų automobilis nuvažiuoja per 0,6 sekundės. Tai ties vairavimu susikoncentravusio žmogaus reakcijos laikas. Taigi rūko žibintai važiuojant užmiestyje naktį jums padės pamatyti, kaip kliūtis kelyje atsiduria ant variklio antvožo. Judant įprastu greičiu tiek užmiestyje, tiek mieste rūko šviesos neturi jokios praktinės naudos. Teko girdėti ir paaiškinimą, kad papildoma šviesa aplink automobilio nosį sukuria jaukumo jausmą. Tačiau ji blaško dėmesį. Be to, papildomi žibintai akina kitus vairuotojus. Ypač vairuojančius žemus automobilius.
Beje, įdomu sužinoti, kokias nuobaudas skyrė pareigūnai nesilaikantiems Kelių eismo taisyklių? Jie tiesiog žodiniu įspėjimu priminė vairuotojams, kada reikia naudoti rūko žibintus. Už tokius šviesos prietaisų naudojimo pažeidimus administracinių teisės pažeidimų kodeksas numato vos 5–11 eurų dydžio baudą. Vairuotojai tokių baudų nebijo, policija dėl tokio mažmožio negaišta laiko.
Gatvėse daugybė vairuotojų važinėja įsijungę tiek šviesos prietaisų, kiek turi. Palyginkime: Vokietijoje bauda už rūko žibintų naudojimą be priežasties – 35 eurai. Ir tenykščiai pareigūnai negaili laiko už tai surašyti protokolą.