Beveik prieš pusantrų metų Vievyje buvo uždarytas avarinės būklės Paparčių viadukas, o pernai pavasarį prasidėjo tunelio po geležinkeliu statybos darbai. Šie du projektai vienu metu, kaip jau ne kartą rašė 15min, sukėlė daug nepatogumų miesto ir aplinkinių gyvenviečių žmonėms.
Tikėtasi, kad viaduką rangovai sugebės pabaigti anksčiau ir eismas juo bus galimas jau nuo praėjusio lapkričio, deja, tai irgi nepavyko – atidarymas numatomas, kaip parašyta sutarty, gegužės pabaigoje geriausiu atveju.
Vievio bendruomenė suskaičiavo, kad papildomi kilometrai per šį pusmetį jiems kainuos nei daug, nei mažai – apie 4 mln. eurų.
Tikėjosi apsisukimo
Vilties turėta, kad autostradoje bus leista įrengti apsisukimą. Apie tai prieš pat Kalėdas kalbėta Seimo Demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ susitikime, kur dalyvavęs susisiekimo viceministras Mindaugas Tarnauskas sakė, jog Transporto kompetencijų agentūra (TKA) analizuoja apsisukimo įrengimo galimybes ir turi pateikti išvadas.
Šios išvados jau yra. Jomis Vievio gyventojų bendruomenės grupėje feisbuke pasidalijo Edvardas Baleišis, Seimo narės Silvos Lengvinienės padėjėjas apygardoje.
„Transporto kompetencijų agentūra (TKA) Susisiekimo ministerijos prašymu išanalizavo apsisukimo įrengimo magistraliniame kelyje A1 ties Vieviu galimybes ir pateikė situacijos vertinimą.
Buvo nagrinėjama dabartinė situacija su apylankomis (A) bei trys apsisukimo variantai (B, C ir D):
- B variantas – apsisukimas maždaug 500 m už Vievio viaduko važiuojant Elektrėnų kryptimi.
- C variantas – ten pat, bet platinant važiuojamąją dalį ir įrengiant atskirą greitėjimo juostą.
- D variantas – ties Vievio kapinėmis, padarant įvažiavimą į Vilniaus gatvę.
Trumpai apie tyrimo išvadas. Du apsisukimo variantai (B ir D) magistraliniame kelyje buvo įvertinti kaip maksimaliai pavojingi, vienas (C) kaip pavojingas.
Šie vertinimai rodo didelę eismo įvykių riziką ir galimas žmonių žūtis. Vertinant galimas spūstis magistraliniame kelyje visi trys variantai taip pat buvo įvertinti neigiamai, nors variantas C įvertintas kaip darantis mažiausią poveikį tranzitinio transporto srautui.
Išvada peršasi tokia – dėl saugumo ir galimų spūsčių apsisukimai magistraliniame kelyje neturėtų būti daromi. Šiaip jau mes tą žinojome ir anksčiau, bet dabar TKA specialistai patvirtino“, – bendruomenę informavo E.Baleišis.
„Visi žino, kad šie apsisukimai pavojingi“
TKA Kelių transporto skyriaus vadovas Evaldas Morkūnas 15min sakė, kad išvados išties parengtos ir perduotos Susisiekimo ministerijai. Jo teigimu, agentūra nepriima sprendimų dėl eismo organizavimo, tik vertina galimus scenarijus, kaip ir šiuo atveju.
„Mes įvertinome scenarijus ir galimybes, pateikėme šiuo atveju Susisiekimo ministerijai ir Kelių direkcijai patiems įsivertinti ir priimti sprendimus.
Apsisukimo kelyje, kuris yra vienas iš intensyviausių visoje Lietuvoje, priemonių įgyvendinimas tokiomis sąlygomis, kokios yra, yra pakankamai pavojingas ir gali kelti pavojų patiems eismo dalyviams. Čia nereikia koncentruotis vien į Vievį ar kitą vietą magistraliniuose keliuose, kur eismo intensyvumas yra keliasdešimt tūkstančių per parą. Tokio apsisukimo poveikis yra neigiamas pagal bet kurį scenarijų“, – kalbėjo E.Morkūnas.
Apsisukimas kelyje, kuris yra vienas iš intensyviausių visoje Lietuvoje, yra pakankamai pavojingas ir gali kelti pavojų patiems eismo dalyviams.
Jis skeptiškai vertina ir Vievio bei jo apylinkių gyventojų priminimus, kad apsisukimų autostradose turime (ties Tarande šalia Vilniaus) ar neseniai turėjome (Giraitė ties Kaunu).
„Tie apsisukimai kaip Giraitės, kurio nebėra – vien jam panaikinti buvo investuoti milijonai, ar Tarandėje, kur patys gyventojai ragina valstybę ieškoti greičiau sprendimų, kaip panaikinti pavojingą apsisukimą, jau privertė žmones suprasti, kad nori sprendimų, kurie padėtų važiuoti saugiau, taip deklaruodami, kad yra nesaugu. Tai kuo toks apsisukimas galėtų būti pavyzdžiu Vievio gyventojams?
Tarandės gyventojai sako, kad pavojinga, ragina investuoti ir panaikinti apsisukimą. O Vievio gyventojai sako – įrenkite apsisukimą, norim pavojingai važiuoti. Žinoma, jeigu namo važiuoti reikia keletą kilometrų daugiau, tas yra nepatogu. Bet reikia suprasti, kad tai laikina“, – kalbėjo E.Morkūnas.
Eismoinfo.lt skelbiama, kad viaduko statybos darbus numatoma pabaigti balandžio 21 d.
Kelių direkcija visada buvo prieš
Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) jau seniai yra išsakiusi poziciją, kad jokio apsisukimo šiame kelyje ties Vieviu negali būti. Tačiau naujai pateiktų TKA išvadų direkcija nekomentuoja: „AB Lietuvos automobilių kelių direkcija nėra susipažinusi su Transporto kompetencijų agentūros galutinio vertinimo išvada dėl apsisukimo įrengimo A1 kelyje.“
Direkcijos vertinimas likęs toks pats, kokio specialistai laikėsi ir anksčiau: „Laikino apsisukimo įrengimas (kertant skiriamąją juostą viename lygyje) tokio intensyvumo magistraliniame kelyje A1 nebūtų įmanomas. Šiame kelyje skaičiuojamas vidutinis metinis paros eismo intensyvumas siekia 27 467 automobilių per parą (iš kurių krovininiai automobiliai sudaro per 4 200 automobilių per parą).
Laikino apsisukimo įrengimas tokio intensyvumo magistraliniame kelyje A1 nebūtų įmanomas.
Pažymėtina, kad ir be viso komplekso fizinių saugumo priemonių magistralėje įrengimo (t. y. lėtėjimo ir greitėjimo juostų, (tikėtina ir kelio sankasos išplatinimo, nes esamos važiuojamosios dalies pločio, pagal galimą automobilio posūkio trajektoriją, neužtenka saugiam automobilių apsisukimui užtikrinti), pačio apsisukimo, atitvarų, ženklų įrengimo ir t.t.), kurių vykdymą įtakoja netinkamos oro sąlygos, o dalies darbų atlikimas šiuo metu yra neįmanomas.
Taip pat be leistino greičio (kuris šiuo yra 110 km/val.) magistralės aktualiame ruože sumažinimo. Net ir apribojus leistiną greitį iki 70 km/val., apsisukimo vietoje, šoninio susidūrimo su kita transporto priemone atveju, vairuotojo ir/ar keleivio bet kokio lygio sužalojimai – yra neišvengiami.
AB Lietuvos automobilių kelių direkcijai įvertinus faktinių aplinkybių visumą (t. y. ypač nepalankias vietovės sąlygas, magistraliniu keliu vykstančių transporto priemonių paros eismo intensyvumą, leistiną važiavimo greitį, esamą infrastruktūrą, galimas eismo įvykių pasekmes ir t.t.) alternatyvių transporto priemonių eismo organizavimo galimybių, kurios besąlygiškai užtikrintų visų eismo dalyvių gyvybės, sveikatos ir turto apsaugojimą bei vienodas dalyvavimo eisme sąlygas – nėra, todėl nemato galimybių transporto priemonių eismo organizavimui kitaip, nei jis yra organizuojamas nuo projekto įgyvendinimo pradžios (t. y. 2021 m. lapkričio mėn.).“
Šiuo metu transporto priemonių eismas yra organizuojamas, kaip teigia Kelių direkcija, saugiais apsisukimais skirtingų lygių sankryžose:
- vykstantiems iš Vilniaus Kauno kryptimi A1 kelio ir rajoninio kelio Nr. 4730 sankirtoje, 44,85 km ties Abromiškėmis, kuris nuo rekonstruojamo viaduko nutolęs 5,74 km atstumu, ir kurį automobilis (važiuodamas magistralėje leistinu 110 km/val. greičiu) įveikia per 4–5 min (sugrįžti iki Paparčių viaduko reikėtų iš viso apie 8–10 min);
- vykstantiems iš Kauno Vilniaus kryptimi A1 kelio ir krašto kelio Nr.108 sankirtoje, 36,34 km ties Vieviu, kuris nuo rekonstruojamo viaduko nutolęs 2,77 km atstumu, ir kurį automobilis (važiuodamas ties Vievio miestu leistinu 100 km/val. greičiu) įveikia per 3–4 min (sugrįžti iki Paparčių viaduko reikėtų iš viso apie 6–8 min).