Vilniaus sankryžas blokuoja ir automobiliai, ir viešasis transportas: situacija lyg Bermudų trikampyje

Vilniuje yra ne viena sankryža, kurią piko metu (degant žaliai šviesai) pervažiuoti be strigimo – tai tas pat, kas laimėti loterijoje. Kam dėl to skauda galvą ir kas imasi priemonių, matydamas augančią problemą?

Geležinio Vilko sankryža su Ukmergės g. – Bermudų trikampis?

Sostinėje galima išskirti mažiausiai dvi sankryžas, kuriose labai lengva įstrigti. Viena – leidžiantis nuo vadinamojo Šeškinės kalno Ukmergės gatve. Susikirtimas su Geležinio Vilko gatve drąsiai galėtų būti vadinamas Bermudų trikampiu, nes jame nesunku prarasti sveiką nuovoką. Sankryža – labai plati, todėl, net ir vedamam gerų ketinimų, kartais sunku apskaičiuoti, ar strigsi, ar pravažiuosi.

Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Korys“ sankryžoje
Žilvino Pekarsko / 15min nuotr./„Korys“ sankryžoje

O stringantys vairuotojai ima elgtis lyg musės voratinklyje: blaškosi, ieško išsigelbėjimo ir lenda į autobusų stotelę, taip sukeldami dar didesnį chaosą. Nes A juosta nepravažiuoja viešasis transportas.

„Koriu“ pažymėta sankryža Vilniuje
„Koriu“ pažymėta sankryža Vilniuje

Ar Vilniaus valdžiai ši problema žinoma? Tikrai taip, ir jau mažiausiai penkerius metus. O ar ji sprendžiama? Štai 2019 m. vyko policijos reidas prie geltonųjų „korių“. Ar to pakanka – vien tik šviesti arba bausti vairuotojus?

Kalvarijų gatvėje dominuoja viešasis transportas

Kita, gerokai mažesnė, bet ne mažiau probleminė – Kalvarijų g. – Konstitucijos pr. susikirtimo vieta. Abi sankryžos, beje, pažymėtos koriais. Ir abu koriai piko metu tampa trumpo atokvėpio vieta vairuotojams. Arba praryja automobilius lyg Bermudų trikampis: išsigelbėja tik sumaniausi.

Skaitytojas darbo dienos pabaigoje nufilmavo, kaip tai vyksta Kalvarijų gatvėje. Sankryžą, dar degant žaliam šviesoforui kirto 53-iojo maršruto autobusas. Bet įstrigo dėl transporto priemonių eilės, susidariusios Žaliojo tilto kryptimi (iki jo – du šviesoforai). Jam įkandin įvažiavo 1G maršruto autobusas, nors sankryža dar buvo užimta. Ir įstrigo per visą ilgį, taip visiškai užblokuodamas sankryžą automobiliams, važiuojantiems Konstitucijos prospektu. Bandė pavažiuoti į priekį, pajudėjus eismui Kalvarijų gatve, ir vėl strigo...

VIDEO: Viešasis transportas užblokavo Kalvarijų g. ir Konstitucijos pr. sankryžą Vilniuje

Turint omeny, kad Konstitucijos pr. darbo dienos pabaigoje automobilių, nors tvenkinį tvenk, toks eismo organizavimas – visiškai neefektyvus. Yra buvę atvejų, kai, išvažiuojant iš savivaldybės į Karoliniškes, „Waze“ siūlė rinktis aplinkinį maršrutą – bėgti iš šios zonos kuo toliau.

Tai ką daryti, kaip pagaliau pagerinti situaciją piko metu?

Vairavimo mokytojas A.Pakėnas: bortelius keisti neužtenka, reikia tiesti gatves

Vairavimo mokyklos „AmpliusLT“ vadovas Artūras Pakėnas, kalbėdamas apie „Bermudų trikampiu“ vadinamą Geležinio Vilko ir Ukmergės g. sankryžą, pastebi, kad ją pravažiuoti nestringant piko metu – iš esmės neįmanoma. Taip yra dėl to, kad sankryža perpildyta (abiem kryptim). Todėl projektuotojų sugalvota schema neveikia.

Luko Balandžio / 15min nuotr./15min studijoje – pokalbis apie situaciją Lietuvos keliuose, Artūras Pakėnas
Luko Balandžio / 15min nuotr./15min studijoje – pokalbis apie situaciją Lietuvos keliuose, Artūras Pakėnas

Vertindamas situaciją Kalvarijų gatvėje, A.Pakėnas pastebi, kad taip sankryžos užkemšamos dėl kultūros stokos.

„Tikėtina, kad autobusų ir troleibusų parkuose dėmesys kreipiamas į tai, kaip spėti su grafiku, bet nesvarbu, kaip to pasiekti. Tvarkaraštis yra prioritetas, o į visa kita nusispjauti. Tai jeigu nėra reikalaujama laikytis taisyklių, nebent logikos „kas didesnis, tas teisesnis“, tokią iliustraciją ir turime. Kita vertus, žmonėms ima trūkti kantrybės, susidarius tokioms ribinėms situacijoms. Vairuotojai nepratę palaukti, todėl grūdasi, veržiasi.

Tad į nubraižytas ar pažymėtas koriais sankryžas nebekreipia dėmesio: jei neužvažiuosi ant jos ir neužsiimsi pozicijos, tu nevažiuosi visai. Taigi, pasiekus tam tikrą piko ribą, dingsta kultūra, o koriai „negalioja“. Jei policijos tokiose vietose nėra, savireguliacija jau nebeveikia“, – sako instruktorius.

Savivaldybė siunčia pas policiją, policija – į savivaldybę

Žinomas faktas, kad minėtos sankryžos stebimos savivaldybės kameromis. Tai gal stebintys darbuotojai skaičiuoja pažeidėjus?

Paklaustas, kiek viešojo transporto vairuotojų ir kiek automobilių vairuotojų nubausta už tokį KET pažeidimą, savivaldybės ryšių su žiniasklaida specialistas Gabrielius Grubinskas siūlo kreiptis į policiją.

Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Jorūnė Liutkienė aiškina, kad „koriai“ sankryžose buvo savivaldybės iniciatyva, tad per kameras vaizdelius stebi jos darbuotojai. Tad jie ir turėtų gauti informaciją apie pažeidimus sankryžose.

Tiesa, apie pažeidimus žmonės gali pranešti per portalą e-policija.lt. Tuomet informacija pasieks pareigūnus.

Vilniaus VPK nuotr./Reido akimirka
Vilniaus VPK nuotr./Reido akimirka

„Patys policijos pareigūnai organizuoja tikslines prevencines policines priemones pažeidimams sankryžose užkardyti. Šių pažeidimų iš bendros statistikos išskirti negalime“, – komentuoja J.Liutkienė.

JUDU specialistai sankryžas stebi, bet skaičių nepateikia

Pasak savivaldybės specialisto G.Grubinsko, visiems eismo dalyviams Kelių eismo taisyklės galioja vienodai, todėl sankryžos blokavimas transporto priemone nėra pateisinamas nei autobusų ar troleibusų, nei kitų automobilių vairuotojų elgesys.

„JUDU Eismo valdymo centro specialistai per vaizdo stebėjimo kameras stebi situaciją sankryžose, o fiksuojant pažeidimus – informacija perduodama policijai. Viešojo transporto priemonių vairuotojų daromus pažeidimus JUDU specialistai kiekvieną savaitę aptaria ir su vežėjų atstovais. Siekiama, kad būtų užtikrinta, jog autobusų ir troleibusų vairuotojai laikytųsi Kelių eismo taisyklių, nes tai – viena svarbiausių saugaus keleivių pervežimo dedamųjų“, – sako G.Grubinskas.

Papildomų tablo nestatys

Tačiau, ar savivaldybės specialistai sutinka, kad esamas sankryžų projektavimas neatitinka šiandienos poreikių. Kitaip tariant, ne visuomet įmanoma apskaičiuoti, ar įstrigsi ant korio, ar ne? Gal būtų verta rodyti vairuotojams laikmatį – kiek laiko liko iki šviesoforo signalo pasikeitimo?

G.Grubinskas aiškina, kad visos šviesoforinės sankryžos Vilniuje valdomos adaptyviai. Tai reiškia, kad žalio signalo laikas kiekvienai krypčiai skiriamas realiu laiku stebint eismo srautus. Pavyzdžiui, jei padidėja srautas kurioje nors kryptyje, tai krypčiai skiriama daugiau žalio signalo laiko, o jei tarp važiuojančių transporto priemonių susidaro dideli tarpai (degant žaliam šviesoforo signalui sankryžą kerta pavienės transporto priemonės), siekiant efektyvesnio signalų laiko išnaudojimo tai krypčiai žalio signalo laikas sutrumpinamas ir atitinkamai perskirstomas kitoms kryptims.

Toks adaptyvus sankryžų veikimas leidžia efektyviau paskirstyti šviesoforų signalų laiką ir sumažinti prie šviesoforų ilgai stovinčių ir laukiančių automobilių eiles.

Kadangi signalų laikas sistemoje skaičiuojamas ir keičiamas realiu metu, naudoti signalų laiko atskaitos švieslentes nebūtų prasminga, nes adaptyviuoju režimu neįmanoma trukmės atvaizduoti korektiškai. Dėl perskaičiuoto signalų laiko švieslentėje laikas staiga pasikeistų, taip skatindamas skubotus vairuotojų veiksmus ir, tikėtina, daugiau eismo įvykių, kurie tik padidintų spūstis.

Irmantas Kuzas, Vilniaus savivaldybės komunikacijos specialistas papildo, kad, kai sankryžoje ar už jos susidaro kliūtys, tokios kaip eismo įvykiai ar susiaurėja kelias, šviesoforų sistemos poveikis gali būti ribotas. Taip pat bendram eismui įtaką daro ir kitos nereguliuojamos sankryžos bei šalia esančios gatvės.

Pavyzdžiui, Geležinio Vilko ir Ukmergės g. sankryžos pralaidumui įtakos turi ir netoliese esantis Konstitucijos pr.–T. Narbuto g. žiedas, todėl minėtos sankryžos šviesoforai dirba maksimaliais pralaidumo intervalais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis