Alytaus miesto savivaldybė džiaugiasi, kad prieš pat Kalėdas miesto gyventojai ir svečiai galėjo savo įprastas keliones į darbus ar namus pradėti naujais, patogiais autobusais.
Tiesa, šių patogūs, pritaikyti ir neįgaliesiems, autobusai galėjo ir neišriedėti į miesto gatves jei ne dar viena savivaldybės pergalė teisme ginant viešąjį interesą.
Viena iš viešajame konkurse dalyvavusių bendrovių, UAB „Transrevis“, užėmė paskutiniąją vietą ir kreipėsi į teismą prašydama pripažinti konkurso rezultatus neteisėtais, panaikinti sprendimus dėl pasiūlymų eilės nustatymo, laimėtojo pripažinimo bei pirkimo sutarties su laimėtoju sudarymo.
Šis bandymas sustabdyti ir panaikinti sutartį dėl naujo viešojo transporto baigėsi nesėkme – ieškinys buvo atmestas, o savivaldybė pripažinta vertindama pasiūlymą nepažeidusi Viešųjų pirkimų įstatyme įtvirtintų nediskriminavimo, proporcingumo, skaidrumo principų. Pralaimėjusioji pusė taip pat įpareigota atlyginti savivaldybei visas su teismu susijusias išlaidas.
Tai buvo jau antrasis šios bendrovės kreipimasis į teismą. Pernai liepos 11 d., gavusi Kauno apygardos teismo sprendimą, savivaldybė buvo įpareigota nutraukti viešųjų pirkimų procedūras.
Ir anuomet konkurse dalyvavusi tapati UAB „Transrevis“ pageidavo, kad konkurso sąlygose nurodytas reikalavimas autobusų techninei specifikacijai būtų pakeistas ir įtraukta sąlyga, jog žemagrindė zona miestui teikiamose transporto priemonėse galėtų būti ne tik tarp ašių, kaip įprasta naujausiuose mikroautobusuose, bet ir transporto priemonės gale.
Buvo argumentuota, kad įlipimas autobuso gale neįgaliesiems yra privalumas, neva, tai jiems svarbu dėl psichologinių priežasčių, tiksliau – dėl jų išvaizdos.
Tokie teiginiai pasirodė įžeidūs patiems neįgaliesiems. Neįgaliųjų atstovė Kristina Dūdonytė komentuodama tokią situaciją portalui tv3.lt sakė, jog „Kalbant apie teises, visiems turi būti garantuota lygybė ir prieinamumas. Kaip ir visi žmonės, turėtume įlipti ir išlipti pro tas pačias duris. Įlipimas per galą simbolizuoją atskirtį, o ne įtrauktį. Kai mums vieta skiriama autobuso gale, tai mes ir ne tik paliekami kažkur „gale", bet dar ir stipriai tame gale „įrėminami". Be jokio laisvės pojūčio“.
Ji taip pat priminė, kad apie lygybę bei aplinkos prieinamumą kalbama Jungtinių Tautų priimtoje Neįgaliųjų teisių konvencijoje, kurią ratifikavo ir Lietuva, o kartu įsipareigojo užtikrinti jos įgyvendinimą.
Tai, kad viešasis transportas turi būti prieinamas visiems buvo ir yra įsitikinusi Alytaus miesto savivaldybė.
Alytaus gyventojai ir svečiai dabar ne tik važinės naujais, patogiais autobusais, bet ir mokės mažiau.
Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja Vilija Ramanauskienė kalbėdama apie tai, kodėl į konkursų nuostatus įtraukiamos vienokios ar kitokios sąlygos, aiškina: „Miestą stengiamasi pritaikyti žmonėms, turintiems įvairius poreikius. Todėl rekonstruojant ar įrengiant naujus šaligatvius bei pėsčiųjų, dviračių takus pasirenkami įvairūs techniniais sprendimai, kurie būtų patogūs visiems: turintiems įvairias negalias, vyresnio amžiaus žmonėms, tėvams su mažais vaikais, sportuojantiems. Ilgai siekėme, kad ir viešasis transportas būtų patogus ir prieinamas visiems“.
Alytaus gyventojai ir svečiai dabar ne tik važinės naujais, patogiais autobusais, bet ir mokės mažiau. Miesto taryba patvirtino naujas mėnesinių viešojo transporto bilietų kainas. Jos turėtų ypač nudžiuginti moksleivius, nes jiems suteikiama teisė važiuoti net su 80 proc. nuolaida. Bilietas jiems kainuos tik 5 eurus. Mokantys pilną kainą jį galės įsigyti 25 eurus, o turintys teisę į 50 proc. lengvatą mokės tik 12,5 eurų per mėnesį. Vienkartinio bilieto kaina išlieka ta pati – 60 eurocentų.
Sutartis dėl viešojo transporto pasirašyta septyneriems metams su galimybe pratęsti dar trejiems metams, teikiamas paslaugas įvertinus gerai. Viešojo transporto paslaugų vertė dešimčiai metų sudaro per 18 mln Eurų, o technologinių sistemų – 1,4 mln Eurų.