Lietuvos transporto ir logistikos sektoriaus įmonės negauna pinigų, bet ir pačios nemoka. Mažai paguodžia ir tai, kad tokią pat praktiką taiko net tų šalių įmonės, kurios laikomos ekonomiškai stipriausiomis Europoje, rašo trans.eu platformos dukterinė įmonės „TransCash“ specialistai.
Įmonės patirtis rodo, kad patikimiausi mokėtojai yra įmonės iš Beniliukso ir Skandinavijos. Vėlavimo atveju iš jų taip pat lengviausia gauti pinigus už pradelstas sąskaitas-faktūras. Tačiau kuo toliau į Rytus, tuo blogiau.
Kas ketvirtą krovinį Europoje gabena lenkų vilkikas, vokiečiai visiems žinomi, kaip itin atsakinga tauta, Lietuvos kelių transporto sukuriama BVP dalis yra didžiausia Europoje ir siekia 9,3 proc., bet, kalbant apie atsiskaitymo terminų laikymąsi, likusios Europos fone šios šalys atrodo gana prastai.
Lenkijos ekspeditoriai po didinamuoju stiklu
Be Lenkijos kreditorių, savo pinigų iš lenkų mokėtojų laukia įmonės iš Rumunijos (22% visų įsiskolinimų), Lietuvos (14%) ir Slovakijos (10%).
Šių šalių įmonės dažnai bendradarbiauja su Lenkijos ekspeditoriais, kurie ne visada laikosi savo įsipareigojimų. Tai gadina kaimynų transporto sektoriaus reputaciją, nes lenkai nori, kad į juos žiūrėtų ne kaip į tuos, kurie konkuruoja tik maža kaina, tačiau kaip į tuos, kurių paslaugos yra žinomos dėl savo kokybės ir saugumo.
Lenkijos transporto sektoriaus įmonės turi problemų su mokėjimais, bet ir pačios dažnai negauna atlyginimo laiku. Dažniausiai joms nemoka kitos Lenkijos įmonės, bet tarp skolininkų yra ir Vokietijos, Lietuvos, Prancūzijos, Čekijos ir Didžiosios Britanijos įmonių.
Dažniausi skolininkai – vokiečiai, lietuviai ir prancūzai
Dažniausi skolininkai yra vokiečiai (3468 bylos), lietuviai (823 bylos) ir prancūzai (540 bylų). Kas įdomu, Lietuvos bylų vertė yra pati aukščiausia (virš milijono eurų) ir vidutiniškai įmonių skola siekia 1647 eur, kai tuo tarpu Vokietijoje vidutinė bylos vertė siekia 545 eur.
Dažniausiai Lietuvos transporto sektoriaus įmonės nemoka lenkams ir kitoms lietuviškoms įmonėms, tarp laukiančių savo pinigų yra ir Baltarusijos bei Slovakijos įmonių. Tuo tarpu patiems lietuviams dažniausiai skolingos Lenkijos, Lietuvos, Vokietijos ir Baltarusijos transporto sektoriaus įmonės.
Grafike žemiau pateikiami duomenys – bylų kiekis ir vertė eurais tarp klientų, kurie kreipėsi dėl skolos. Galite matyti, kad dažniausiai savo pinigų laukia Rumunijos, Lietuvos, Slovakijos įmonės. Šiuo atveju, vidutinė pinigų suma, kuri buvo nesumokėta lietuviškoms transporto sektoriaus įmonėms siekia net 2676 eur.
Tai buvo sunkūs metai transportui
Lyginant 2015 ir 2016 metų duomenis, įmonei „TransCash“ perduotų išieškojimo bylų skaičius padidėjo net 24% iki beveik 32 300 atvejų. Vidutinė visų bylų vertė abejais laikotarpiais buvo panaši, atitinkamai 745 eur ir 754 eur. Bylų kiekio padidėjimas rodo, kad yra problemų tiek su mokėjimais, tiek ir su skolų atgavimu laiku.
„Blogą padėtį jau ilgą laiką lemia rytinių ir vakarinių kaimynų politika, išgyvenome dar vienerius metus su uždarytomis Rusijos sienomis, Vokietijoje tebegalioja taisyklės, reglamentuojančios komandiruojamų darbuotojų atlyginimų minimalius tarifus Europos Sąjungos teritorijoje. Panašius sprendimus neseniai priėmė Prancūzija, Italija ir Austrija. Šie potvarkiai darė ir tebedaro neigiamą įtaką visos Europos transporto sektoriaus būklei, ypač rytinei jos daliai“, – cituojama Trans.eu platformos komunikacijos specialistė Sandra Sofija Bisikirska.
„Jeigu skolininkas vengia mokėti, kreditorius, šiuo atveju vežėjas, turi teisę teisme reikalauti sumokėti ne tik pagrindinio įsiskolinimo sumą, bet ir delspinigius už vėlavimą. Skolininkas taip pat turi skaitytis su tuo, kad jis privalės padengti bylinėjimosi išlaidas, kurias sudaro ne tik teismo mokesčiai, bet ir teisinio atstovavimo išlaidos“, – perspėja Anna Widuch, teisininkė iš advokatų kontoros „TransLawyers“.
Kokybė ir saugumas, o ne tik žemos kainos
Verta imtis visų galimų priemonių, kad būtų išvengta pavojaus. Nors rizika yra visada, nepriklausomai nuo įmonės registracijos šalies, būtina atidžiai išnagrinėti partnerio finansinę būklę, jo patikimumą ir teikiamų paslaugų kokybę.
Taip pat būtina gerai susipažinti su užsakovo pateiktu gabenimo užsakymu, t.y. su tuo, kas transporto sektoriuje prilygsta paslaugų teikimo sutarčiai. Būna, kad papildomose nuostatose yra numatytos sutartinės baudos, dėl kurių dažniausiai mažėja už gabenimą priklausantis atlyginimas.
Tačiau, jei nepaisant visko kyla problemų su mokėjimais, būtina reaguoti kuo skubiau. Kuo ilgiau lauksime, tuo sunkiau bus atgauti pinigus iš skolininko, ypač atsižvelgiant į tai, kad senaties terminas tarptautiniame transporte paprastai yra tik metai.