Dėl „Mirties kelio“ pertvarkos – mirtina degalinių savininkų kova su valdžia

Degalinių tinklų savininkai kyla į kovą su užmojais rekonstruoti „Via Balticos“ automagistralę. Pagal Kelių direkcijos parengtą planą tiesioginių nuovažų į degalines neliks, tačiau bus įrengti jungiamieji keliai. Verslininkai perspėja, kad dėl to teks uždaryti 16 degalinių, veikiančių atkarpoje nuo Marijampolės iki Lenkijos sienos. Susisiekimo ministerija su tuo nesutinka.
Užsidegęs automobilis
„Via Balticos“ automagistralėje užsidegęs automobilis / Lietuvos automobilininkų sąjungos nuotr.

„Mirties keliu“ praminta magistralė gerokai pasikeis. Po rekonstrukcijos čia bus nutiesti jungiamieji keliai, kuriais bus galima patekti į degalines, tačiau greitis avaringoje atkarpoje padidės.

Marijampolė-pasienis ruože pokyčių reikia: per 2001–2017 m. laikotarpį šiame ruože įvyko 256 eismo įvykiai, kurių metu buvo sužeisti 332 žmonės, žuvo 79.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Avarija kelyje „Via Baltica“
Tomo Markelevičiaus nuotr./Avarija kelyje „Via Baltica“

Tačiau planai sukėlė nerimą verslininkams, kurie nerimauja, kad reikės uždaryti verslus.

Nenori uždaryti degalinių

„Kai sužinojome, kad nuo nuo Marijampolės iki sienos į visas degalines ir poilsio aikšteles uždaro įvažiavimus, pradžioje nustebome – negali taip būti“, – Seimo Ekonomikos komiteto nariams skundėsi degalinių tinklo „Emsi“ savininkas Antanas Matuiza.

EMSI nuotr./EMSI degalinė
EMSI nuotr./EMSI degalinė

Pagal projektą, visi automobiliai į degalines gales patekti tik per jungiamuosius kelius, taigi mašinos negalės tiesiogiai patekti į degalines, o turės dar sugaišti laiko.

„Supratome, kad degalines reikės uždaryti, nes niekas neužvažiuos į jas“, – sakė verslininkas. „Emsi“ toje atkarpoje turi dvi degalines, į kurias investuota apie 3 milijonus eurų.

„Paskolos imtos iš banko“, – komitete skundėsi „Emsi“ vadovas.

Perspėja, kad vairuotojai negaiš laiko

Degalinių tinklo „Neste Lietuva“ vadovas Ringaudas Steikūnas mano, kad su pertvarka eismo saugumo klausimas nebus išspręstas.

„Neste Lietuva“ generalinis direktorius Ringaudas Steikūnas
„Neste Lietuva“ generalinis direktorius Ringaudas Steikūnas

„Sunkusis transportas, patekęs į jungiamuosius kelius, kelia saugumo klausimą“, – pastebėjo jis.

Lietuvos naftos produktais prekiaujančių įmonių asociacijos vadovė Daiva Jokšienė Seimo narius taip pat perspėjo, kad vilkikų vairuotojai, kurie yra stambiausi pirkėjai, neužsuks į degalines, nes taip bus sugaištas laikas.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./D.Jokšienė
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./D.Jokšienė

„Jiems turi būti patogu įvažiuoti ir išvažiuoti, ir čia svarbu laikas – niekas nenorės važiuoti į degalines šalutiniais keliais. Be to, gali susidaryti spūstys, greitis bus ribojamas. Vairuotojai negaišta laiko“, – perspėjo asociacijos vadovė.

Be to, jos teigimu, Lietuvos degalinės konkuruoja su lenkiškomis, ir „Via Baltica“ riedantys vilkikai gali stabtelėti tik Lenkijoje degalų užsipylimui, taip esą bus prarasti mokesčiai.

Automobilių kelių direkcijos nuotr./VIA Baltica rekonstrukcija
Automobilių kelių direkcijos nuotr./VIA Baltica rekonstrukcija

Asociacija teikė pastabas dėl rekonstrukcijos, tačiau į jas nebuvo atsižvelgta.

Degalinių tinklo „Neste Lietuva“ vadovas R.Steikūnas sakė, kad eismo saugumo klausimas nebus išspręstas.

Kelių direkcija: Kauno pavyzdys parodė, kad reikia pertvarkų

Susisiekimo ministerija sako, kad jokių išimčių nebus daroma, ir jungiamųjų kelių plano nebus atsisakyta. Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas Vitalijus Andrejevas teigė, kad staigūs pasukimai į degalines – nėra dažna praktika Europoje, todėl turi būti nutiesti jungiamieji keliai. Kitu atveju ši atkarpa ir liks „Mirties keliu“, kuriame kasmet žūsta dešimtys žmonių.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vitalijus Andrejevas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Vitalijus Andrejevas

„Kitu atveju valstybei reiktų daug investuoti, nes susidaro spūstys. Kauno „Megos“ pavyzdys tai parodė“, – sakė jis. Kaune šiuo metu vyksta greitkelio atkarpos rekonstrukcija.

V.Andrejevas ramino verslininkus, kad „Via Baltica“ kelyje bus ženklai, kurie iš anksto įspės apie degalines ir nusukimus.

„Čia ne miesto gatvė. Jei „Via Baltica“ greitis siektų 30 kilometrų per valandą, tai būtų gerai. Lenkai irgi imasi tokių pokyčių“, – teigė jis.

Susisiekimo viceministras Paulius Martinkus Ekonomikos komitete kalbėjo, kad vakarietiški standartai turi galioti visiems. Atkarpoje yra 16 degalinių.

„Jei mažėtų sauga, tai mažėtų ir greitis, ir tai jau būtų ne autostrada“, – argumentavo viceministras. Mat nutiesus įprastus nuvažiavimus į degalines, reiktų sumažinti leistiną greitį ir tai esą tik didins problemas.

Sužeistų ir žuvusių – daug

Jis Ekonomikos komitete ramino degalinių tinklų atstovus, kad jungiamieji keliai ves palei autostradą, todėl esą nereikia baimintis, kad vilkikai neužvažiuos. „Srautas tikrai nesumažės, jo net padaugės“, – žadėjo viceministras.

Pasak jo, tik vienai degalinei kyla grėsmė, kad ji bus išpirkta. Visos kitos degalinės bus pasiekiamos jungiamaisiais keliais. Nuovažos suplanuotos kas penkis kilometrus. „Prie kiekvienos degalinės statyti viaduką būtų neracionalu“, – sakė jis.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Apsisukimas ties Stanaičiais „Via Baltica“
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Apsisukimas ties Stanaičiais „Via Baltica“

Seimo Ekonomikos komiteto nariai kol kas nesiima stoti nei į viena pusę ir sako, kad reikia daugiau informacijos.

Ekonomikos komiteto narys Dainius Kreivys irgi mano, kad degalines turintys verslininkai gali prarasti verslą, tačiau susisiekimo viceministras su nesutiko. „Jie galės prisijungti prie jungiamųjų kelių“, – kartojo P.Martinkus.

Verslininkai žada nenusileisti ir toliau kovoti, kad pertvarka būtų atšaukta arba jungiamieji keliai tobulinami. Balandį jie jau protestavo Marijampolėje, akcijas žada kartoti ir toliau.

Per 2001–2017 m. laikotarpį šiame ruože įvyko 256 eismo įvykiai, kurių metu buvo sužeisti 332 žmonės, žuvo 79. Tai yra beveik 20 proc. visų žuvusiųjų „Via Baltica“ kelyje per minėtą laikotarpį. 2018 m. šiame kelio ruože buvo užregistruota 11 techninių eismo įvykių, iš kurių 6 susidūrimai, 3 susidūrimai su gyvūnais.

Projekto preliminari vertė siekia 300 mln. eurų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų