Ketvirtadienį Transporto ir turizmo komiteto nariai 22 balsais už, 21 prieš ir dviem susilaikius priėmė poziciją dėl ES vairuotojo pažymėjimų taisyklių peržiūros.
Transporto komitetas pritarė naujoms ES vairuotojo pažymėjimų taisyklėms, kuriomis siekiama pagerinti kelių eismo saugą ir atsižvelgti į perėjimą prie skaitmeninės technologijos, įskaitant atnaujintas galiojimo ribas ir privalomus sveikatos patikrinimus.
Iki pokyčių priėmimo dar laukia ne vienas etapas, per kurį siūloma tvarka gali kisti, visgi komiteto pritarimas laikomas svarbiu žingsniu direktyvai judant į priekį.
Pradedantieji ir apmokomi vairuotojai
Siekdami sušvelninti profesionalių vairuotojų trūkumą, Europos Parlamento nariai sutinka leisti 18-mečiams gauti vairuotojo pažymėjimą vairuoti sunkvežimį ar autobusą, kuriuo gali važiuoti ne daugiau kaip 16 keleivių, jei jie turi profesinės kompetencijos pažymėjimą.
Jei tokio pažymėjimo asmenys neturėtų, amžiaus riba būtų iki 21 metų. Didesniems nei 16 keleivių galintiems vežti autobusams galiotų būtent tokia riba, kuri yra mažesnė nei taikoma Lietuvoje šiuo metu.
Šiuo metu Lietuvoje asmenys, norintys įgyti D, DE kategorijų vairuotojo pažymėjimą, kuris leidžia vairuoti autobusą, privalo būti įgiję B kategorijos vairuotojo pažymėjimą ir būti ne jaunesni negu 24 metų.
Autobuso be keleivių vairavimas analogiškomis sąlygomis būtų įmanomas nuo 18 metų, spaudos konferencijoje nurodė europarlamentarė komiteto pirmininkė Karima Delli iš Prancūzijos.
„Tai, kad mes sumažinsime amžiaus ribą nereiškia, kad sumažiname profesionalumo reikalavimus“, – nurodė pranešėja.
Pokyčiai paliestų ir lengvųjų automobilių vairuotojus
Pagal siūlomas naująsias taisykles nepatyrusiems vairuotojams būtų taikomas ne trumpesnis kaip dvejų metų bandomasis vairavimo laikotarpis, kurio metu būtų taikomi tam tikri apribojimai, pavyzdžiui, griežtesnės bausmės už nesaugų vairavimą.
Ketvirtadienį kalbėdama spaudos konferencijoje, K.Delli taip pat teigė, kad ES būtų siekiama suvienodinti ir besimokančiųjų vairuotojų transporto priemonių žymėjimą: dalyje šalių besimokantys vairuotojai savo transporto priemones žymi raidėmis L, Prancūzijoje – A, Lietuvoje – M ir pan.
Transporto ir turizmo komitete dirbantys EP nariai sutarė, kad motociklų, lengvųjų automobilių ir traktorių vairuotojo pažymėjimai turėtų galioti bent 15 metų, o sunkvežimių ir autobusų – penkerius metus, su tam tikromis išimtimis.
Jie taip pat pasiūlė įvesti privalomą sveikatos patikrinimą išduodant ir atnaujinant vairuotojo pažymėjimą.
Primename, kad Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija priėmė sprendimą įvesti pereinamąjį laikotarpį ir pratęsė vairuotojų medicininių pažymų galiojimą pusmečiui – t. y. iki gegužės 31 d. Iki to laiko vairuotojai turi suskubti pasitikrinti sveikatą, nes nuo birželio 1 d. nustatytu periodiškumu nepasitikrinusių sveikatos vairuotojų pažymėjimų galiojimas bus sustabdytas. Tokių vairuotojų, VĮ „Regitra“ duomenimis, būtų apie 300 tūkst., t. y. kas penktas šalies vairuotojas.
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro įsakymu yra nustatytas naujas vairuotojų sveikatos patikros periodiškumas. Pagal šį įsakymą vairuotojams iki 65 metų sveikatos patikrą reikės atlikti tik kas dešimt metų, vėliau patikrinimai dažnės – nuo 66 iki 79 metų sveikatą pasitikrinti reikės kartą per penkerius metus, vyresniems nei 80 metų – kas dvejus metus.
Siekdami paremti ES bendrąją rinką, EP nariai pritaria tam, kad vairuotojams būtų suteikta galimybė gauti skaitmeninį vairuotojo pažymėjimą, kurį būtų galima gauti mobiliajame telefone ir kuris būtų visiškai lygiavertis fiziniam vairuotojo pažymėjimui, nurodoma pranešime.
Kasmet ES keliuose žūsta daugiau kaip 20 000 žmonių, todėl EP nariai nori užtikrinti, kad naujosios taisyklės prisidėtų ne tik prie ES ekologinio ir skaitmeninio perėjimo, bet ir prie kelių eismo saugumo, rašoma pranešime.