„Paslauga, kurią teikia „Uber“, sujungdama asmenis su neprofesionaliais vairuotojais, patenka į transporto srities paslaugų kategoriją. Taigi valstybės narės gali reglamentuoti tos paslaugos teikimo sąlygas“, – pareiškė Europos Sąjungos Teisingumo Teismas, priėmęs sprendimą byloje, kurią iškėlė Ispanijos taksi vairuotojų asociacija.
Nežada pokyčių
Susisiekimo ministerijos Kelių transporto skyriaus vedėjas Jaunius Jasiūnas atkreipė dėmesį, kad ES teisingumo teismas nepasisakė, jog „Uber“ teikiama paslauga yra taksi paslauga, tik konstatavo, kad skaitmeninės platformos teikiamos paslaugos yra sudedamoji transporto paslaugos dalis. Todėl Lietuvos „Uber“ vežėjams neturėtų kas nors keistis.
„Lietuvoje keleivių vežimo už atlygį lengvaisiais automobiliais veikla yra vykdoma vadovaujantis Kelių transporto kodekso nuostatomis, todėl Teisingumo teismo sprendimas esminės įtakos keleivių vežimo lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą veiklai Lietuvoje neturės.
Skaitmeninės platformos teikiamos paslaugos yra analogiškos taksi dispečerinės teikiamoms paslaugoms. Reikalavimai yra taikomi tik vežėjams (vairuotojams ir automobiliams). Tiek taksi vežėjai, tiek vežėjai lengvaisiais automobiliais pagal užsakymą yra licencijuojami“, – 15min atsiųstame komentare sakė jis.
Anot jo, pagal jau šiuo metu galiojantį reglamentavimą tiek vieni, tiek kiti vežėjai turi mokėti vienodus mokesčius, identiškais terminais atlikti privalomąją techninę apžiūrą. Be to, šiuo metu yra rengiami Kelių transporto kodekso pakeitimai, kurių tikslas – nustatyti aiškius reikalavimus kiekvienai veiklai.
Kad „Uber“ vairuotojams apmokestinimo ir individualios veiklos registravimo tvarka nesikeis, patvirtino ir Valstybinės mokesčių inspekcijos Teisės departamento direktorė Rasa Virvilienė.
„Kol kas „Uber“ vairuotojams apmokestinimo ir individualios veiklos registravimo tvarka nesikeis, kadangi sprendimas dar nėra galutinis ir įsiteisėjęs“, – tikino ji.
„Uber“ – dar vienas smūgis iš Barselonos
Ši byla yra dar vienas smūgis skandalų krečiamai „Uber“, kuri, nesilaikydama vietos taisyklių, sukėlė vietos taksi vairuotojų ir pareigūnų pasipiktinimą.
Bylą iškėlė Barselonos taksi vairuotojų asociacija, mananti, kad „Uber“ yra taksi paslaugų įmonė, kuriai turi būti taikomos tokioms transporto priemonėms nustatytos taisyklės.
„Uber“, savo paslaugas teikianti daugiau kaip 600 pasaulio miestų, tvirtina, jog tėra paslaugų teikėja, vartotojams padedanti rasti juos pavėžėsiančius vairuotojus.
Tačiau įmonė sulaukė didžiulio taksi įmonių ir kitų konkurentų pasipriešinimo, nes, anot jų, išvengia didelių išlaidų reikalaujančių taisyklių, pavyzdžiui, dėl vairuotojų mokymo ir jų bei transporto priemonių licencijavimo.
„Uber“: pokyčių beveik nebus
Reaguodamas į sprendimą, „Uber“ išplatino tokį komentarą:
„Šis sprendimas nelems pokyčių daugelyje ES šalių, kuriose jau veikiame pagal ten galiojančius transporto įstatymus. Tačiau milijonai europiečių ir toliau negali naudotis programėlėmis kaip mūsų. Kaip anksčiau yra sakęs mūsų naujasis generalinis direktorius, reguliuoti tokių paslaugų kaip „Uber“ veikimą yra normali praktika ir toliau tęsime dialogą su miestais visoje Europoje. Remdamiesi tokia pozicija sieksime užtikrinti, kad kiekvienas galėtų patikimai keliauti vienu mygtuko bakstelėjimu.“
Pavadino socialine pergale
Ispanijos taksi vairuotojų asociacija pergalę prieš Jungtinių Valstijų pavėžėjimo paslaugas teikiančią bendrovę „Uber“ pavadino „socialine pergale“.
„Tai iš tiesų yra socialinė pergalė, ir visa visuomenė iš to gaus naudos“, – sakė „Elite“ asociacijos atstovas Ivanas Esma. Tiesa, jis pripažino, kad laukia „ilgas kelias“, kol teismo sprendimas bus įgyvendintas.
Tuo tarpu kitas asociacijos atstovas – Alberto Alvarezas – kovą su „Uber“ prilygino „Dovydo ir Galioto kovai“.
„Šis teismo sprendimas siunčia žinią visuomenei, kad jeigu yra valia, bus ir būdas“, – sakė jis.
Taksi vairuotojams atstovavusi advokatė Montse Balague pridūrė: „Šis teismo sprendimas aiškiai pasako, kad žaidimo taisyklės visiems yra vienodos.“
Dabar byla bus grąžinta Barselonos teismui, kuris priims sprendimą. Tačiau „Uber“ dar galės jį skųsti.