Audito tikslas – įsitikinti, kad ES paramą gaunantys didieji infrastruktūros plėtros projektai yra tinkamai planuojami.
„Šiuo metu visų trijų Baltijos valstybių nacionalinės audito institucijos lygiagrečiai atlieka bendrą projekto „Rail Baltica“ auditą, kurio tikslas – įvertinti projekto vidaus kontrolės sistemos ir viešųjų pirkimų valdymą. Susitarimą dėl bendro audito atlikimo Lietuvos, Latvijos ir Estijos aukščiausių auditų institucijų vadovai pasirašė šių metų rugsėjį“, – rašoma žiniasklaidai išplatintame pranešime.
Baltijos šalių nacionaliniai auditoriai šiuo metu vertina, ar projekto „Rail Baltica“ pirkimų ir sutarčių sudarymo ir valdymo modeliai yra pakankamai efektyvūs, kad būtų užtikrintas rezultatyvus ir ekonomiškas projekto įgyvendinimas.
Auditas apima laikotarpį nuo 2014 m. iki 2018 m. imtinai, audito ataskaitą planuojama skelbti 2019 m. gruodžio mėnesį.
Pasak „Lietuvos geležinkelių“ infrastruktūros direkcijos „Rail Baltica“ koordinavimo departamento vyriausiojo finansininko Domanto Čepo, tokio masto auditai ilgalaikėje perspektyvoje visoms projektą vykdančios šalims padės užtikrinti efektyvius projekto valdymo sprendimus ir procesus.
„Auditorių išvados padeda užtikrinti procesų skaidrumą ir pasitikėjimą projektu, o tai savo ruožtu leidžia sumažinti daugumą rizikų dėl projekto ES paramos skyrimo ir tinkamo panaudojimo“, – pranešime cituojamas D.Čepas.
Šiuo metu projekto „Rail Baltica“ įgyvendinimas bendrai finansuojamas Europos infrastruktūros tinklų priemonės, Lietuvos biudžeto ir AB „Lietuvos geležinkeliai“ lėšomis.
Tai bus ne pirmieji „Rail Baltica“ projekto Lietuvoje išoriniai auditai. 2013–2016 m. atskirų projekto veiklų auditus atliko tiek Valstybės kontrolė tiek Inovacijų ir tinklų programų vykdomoji įstaiga, kuri administruoja ES transporto, energetikos ir telekomunikacijų sričių infrastruktūros ir mokslinių tyrimų programas.
„Visų atliktų auditų metu auditoriai neturėjo priekaištų viešųjų pirkimų ir pasirašytų sutarčių valdymo procedūroms. Jie pažymėjo, kad konkursų atvirumas leido lengvai suprasti ir įvertinti visus sprendimus, – nurodo „Lietuvos geležinkeliai“.
– Buvo nustatyta, kad vidaus kontrolės sistema, susijusi su viešaisiais pirkimais, dokumentų srautais ir išlaidų identifikavimų, veikia gerai ir patikimai ir atitinka ES ir Lietuvos Respublikos teisės aktus. Be to, audito išvadose pažymėta, kad veiklos atliktos profesionaliai ir greitai.“
„Rail Baltica“ – svarbiausias geležinkelių infrastruktūros projektas Baltijos regione, integruosiantis Baltijos šalis į Europos geležinkelių tinklą. Projektų investicijų suma Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje sieks apie 5,7 mlrd. eurų, vien Lietuvoje investicijos, planuojama, viršys 2,4 mlrd. eurų.