Nors pirminiame projekte, kuris skelbtas dar 2011 metais, buvo numatyta, kad geležinkelio vėžė Jonavos rajone bus tiesiama atokiau nuo gyvenamųjų zonų, tačiau dabar situacija – kardinaliai priešinga.
Neseniai įvykusiame pasitarime su Jonavos savivaldybės atstovais, seniūnais, ūkininkais ir kitais specialistais projekto rengėjai pristatė kardinaliai pakoreguotą vėžės liniją.
Susitikime dalyvavęs rajono meras Mindaugas Sinkevičius sako, kad tarptautinės vėžės tiesimo darbų nė viena iš savivaldybių įtakoti negali.
„Ir nors realūs vėžės statybos darbai prasidės apie 2020 metus, norime kuo anksčiau pranešti žmonėms, kurioje vietoje Jonavos rajone bus planuojama geležinkelio linija“, – sakė rajono meras.
Susitikimo metu jonaviečiai taip pat išsakė savo pastabas ir pasiūlymus, tačiau tikėtis, kad situacija, atsižvelgaint į išsakytas pastabas, kardinaliai pasikeis, matyt, nevertėtų – projektas intensyviai ruošiamas įgyvendinimui.
Iš rytinės pusės – į vakarus
Naujoji geležinkelio linija jau yra nutiesta nuo Lietuvos ir Lenkijos sienos iki Kauno miesto Palemono geležinkelio stoties. Darbai šiuo metu baigiami, todėl rengiamas specialusis planas vėžei nuo Kauno iki Latvijos sienos.
Geležinkelio, sujungsiančio Varšuvą su Helsinkiu linija drieksis ir per Jonavos rajoną. Nors 2011 metais buvo teigiama, kad ji eis rytine miesto dalimi – per Gaižiūnų poligoną ir kirsdama dvi upes, tačiau dabar situacija – priešinga.
Nors 2011 metais buvo teigiama, kad ji eis rytine miesto dalimi – per Gaižiūnų poligoną ir kirsdama dvi upes, tačiau dabar situacija – priešinga.
Kaip Jonavos rajono savivaldybę informavo projekto rengėjai, geležinkelio vėžė Jonavą kirs ne rytinėje miesto pusėje, o vakarinėje.
Tai reiškia, jog geležinkelis drieksis tarp Išorų ir Kalnėnų gyvenviečių, toliau lygiagrečiai Jonava-Kaunas keliui bus tiesiamas miškais, o ties posūkiu į Stašėnus viaduku kelią Jonava-Kaunas kirs, toliau eis per Nerį, pasuks link Rimkų kaimo, o nuo jo – link Ragožių, per Kulvos, Bukonių ir Žeimių seniūnijas. Naujoji geležinkelio vėžė drieksis greta Koncepto ir Liepių gyvenviečių.
Teigiama, kad virš automobilių kelių numatomi 6-7 viadukai, taip pat ilgas 1600 metrų ilgio tiltas per Neries upę, du tiltai per kitas upes.
Numatoma įrengti ir praginas – specialius kelius gyvuliams. Praginų vietos bus patikslintos pabendravus su vietos gyventojais. Šiaurinėje Jonavos miesto dalyje numatomas įrengti viadukas per senąsias traukinių vėžes.
Per Gaižiūnų poligoną – negalima
Kaip sakė projekto rengėjai, rytine Jonavos puse geležinkelio tiesti negalima dėl kelių priežasčių. Nors čia jo tiesimas būtų daug palankesnis jonaviečiams, tačiau teigiama, jog toks sprendimas – blogas.
Dėl minėtų upių santakos savo pastabas išreiškė ir Lietuvos geologijos tarnyba – šioje santakoje yra nestabilūs gruntai ir tiesti geležinkelio vėžę nesaugu.
Rytinėje pusėje yra kertama Neries ir Šventosios upių santaka, ir tam reiktų įrengti maždaug dviejų kilometrų ilgio tiltą. Dėl minėtų upių santakos savo pastabas išreiškė ir Lietuvos geologijos tarnyba – šioje santakoje yra nestabilūs gruntai ir tiesti geležinkelio vėžę nesaugu.
Dėl šios vietos prieštarauja ir Aplinkos ministerija, mat čia yra saugomų Natūra 2000 teritorijų .
Važiuoti traukiniams trukdo ir Gaižiūnų poligonas, kuriame nuolatos vyksta karinės pratybos ir šaudymai – traukinys tokioje zonoje važiuoti negali.
Dėl visų šių išvardintų priežasčių pasirinkta kita vieta – jau minėta rytinė Jonavos pusė.
Prašo tiesti toliau nuo gyvenviečių
Jonavos meras M.Sinkevičius sako, kad toks sprendimas nėra geras Jonavai. Šiose vietose yra žemę dirbančių ūkininkų laukai, žmonės įsigiję sklypus ir ketina statytis namus, pagaliau – Išorų ir Kalnėnų gyvenvietėse, Liepiuose, Koncepte gyvena daug žmonių.
„Tam tikrose projektuojamos vėžės vietose turime nemažai miesto plėtros teritorijų, gyvenviečių, kurios galimai nukentės“, – sakė M.Sinkevičius.
Tai, jog naujoji geležinkelio vėžė bus nepalanki jonaviečiams, susitikimo metu tvirtino ir savivaldybės Architektūros ir urbanistikos skyriaus vedėjas Vaidas Zakarauskas.
Anot jo, keturi geležinkelio linijos lankai liečia daug gyvenamųjų teritorijų, kurios yra numatytos Jonavos rajono bendrajame plane.
„Visi gyventojai, tose teritorijose turintys planų keisti tų sklypų paskirtis, statytis gyvenamuosius namus, šios galimybės nebeturės. Tiek vakarinėje, tiek šiaurinėje miesto dalyje ties Koncepto kaimu bus tiesiamas geležinkelis, todėl kyla klausimas, kodėl jis tiesiamas per plėtros teritorijas“, – susitikimo su projekto rengėjais metu kalbėjo V.Zakarauskas.
Gyventojai pažėrė argumentus
Susitikime dalyvavę Jonavos rajono ūkininkai Albinas Žilionis ir Sigitas Venckus pritarė nuomonei, kad geležinkelio linijos neturėtų būti per Koncepto, Liepių, Pasraučių gyvenvietes.
„Neatsižvelgiama į aplinkinių žmonių sveikatą, sukeliamą triukšmą ir kitus neigiamus aplinkai veiksnius“, – sakė ūkininkai.
Šiai nuomonei pritarė ir Užusalių seniūnijos seniūnė Vijolė Šadauskienė. Pasak jos, jei geležinkelio linija bus tiesiama per Išorų gyvenvietę, sumažės gyvenvietės patrauklumas, bus didelis triukšmas ne tik nuo geležinkelio, tačiau ir nuo šalia esančio A6 kelio.
V.Šadauskienės nuomone, geležinkelio liniją reiktų tiesti toliau nuo gyvenviečių.
Privatūs sklypai atiteks valstybei
Jei vietos, per kurias bus tiesiamas geležinkelis, priklausys privatiems asmenims ar įmonėms, sklypai bus perimami visuomenės poreikiams, savininkams išmokant kompensacijas.
Valstybė samdys turto vertintoją, kuris įvertins paimamo žemės sklypo kainą, gyventojui sutikus, nustatyta nekilnojamo turto (žemės) kaina bus gyventojui atlyginta. Jam nesutikus, turto vertintoją bus siūloma samdyti savo lėšomis.
„Manau, kad nepatenkintų žmonių bus nemažai“, – sakė M.Sinkevičius.
Rajono savivaldybės teigimu, priešintis tarptautinio projekto ir jo rengėjų sprendimams – beprasmiška.
Rajono savivaldybės teigimu, priešintis tarptautinio projekto ir jo rengėjų sprendimams – beprasmiška.
„Mes galime tik bandyti siekti kuo didesnės naudos Jonavos rajonui. Vienas iš tokių pavyzdžių – kad Jonavos rajone būtų įkuriamas geležinkelio depas, sukuriamos naujos darbo vietos jonaviečiams.
Taip pat norime kaip įmanoma anksčiau informuoti žmones, ypač turinčius sklypus, ketinančius juos įsigyti, kad ateityje, maždaug po penkerių metų, jie gyvens prie geležinkelio.
Todėl jei dabar yra žmonių, ketinančių šiose vietose pirkti sklypus ar plėsti statybas, ši žinia jiems padės planuoti savo gyvenimą ateityje, galbūt parduoti sklypus“, – sakė M.Sinkevičius.
Pagal parengtą galimybių studiją naujuoju geležinkeliu numatomi pakankamai dideli tiek krovinių srautai, tiek keleivių vežimo srautai.
2020 metais planuojama gabenti daugiau nei 6 mln. tonų krovinių per metus, keleivių – apie 7-8 mln. per metus.
Dėl triukšmo mažinimo eismas numatomas elektriniais traukiniais.
Žemės sklypai jau formuojami
Geležinkelio linijos koncepciją planuojama patvirtinti iki rugsėjo mėnesio pradžios, specialusis planas ir poveikio aplinkai vertinimas bus rengiami iki naujų metų pradžios.
Žemės sklypai, kurie bus reikalingi geležinkelio vėžei, jau formuojami. Apie parengtą specialųjį planą informacija bus skelbiama viešai.
Žemės sklypai, kurie bus reikalingi geležinkelio vėžei, jau formuojami. Apie parengtą specialųjį planą informacija bus skelbiama viešai.
Ar galimos korekcijos dėl geležinkelio linijos per Jonavos rajoną, atsižvelgiant į pasiūlymus, nežinia.
„Dabar nuspręsti yra pakankamai sudėtinga, reikia nagrinėti konkrečius atvejus, atsižvelgti į daugelį aspektų.
Šiuo metu yra planuojamas naujos kartos geležinkelis, su visomis įmanomomis triukšmo mažinimo priemonėmis, nei viena gyvenvietė nepapuola į geležinkelio apsaugos zoną“, – jonaviečiams sakė projekto rengėjai.