Ką svarbu žinoti kiekvienam, kai oro vežėjas atsisako vežti, atšaukia ar atideda skrydį?

Planuojant kelionę lėktuvu – savo teises svarbu žinoti iš anksto. Oro turizmo sektoriui atsigaunant po COVID-19 pandemijos, keliaujančiųjų oro transportu skaičius nuolat auga. Lietuvos oro uostų duomenimis, pirmą šių metų pusmetį keleivių skaičius Lietuvos oro uostuose augo penktadaliu, palyginti su tuo pačiu laikotarpiu pernai. Per pirmus 6 šių metų mėnesius Lietuvos oro uostai aptarnavo daugiau kaip 2,8 mln. keleivių, rašoma Teisingumo ministerijos pranešime spaudai,
Lėktuvas
Lėktuvas / 123RF.com nuotr.

Gyventojams vis aktyviau renkantis kelionę lėktuvu, svarbu žinoti, kokių veiksmų reikėtų imtis nutikus situacijoms, kai oro vežėjas atsisako vežti, atšaukia ar atideda skrydį.

Net ir kruopščiai suplanavus kelionę ir lėktuvo bilietą bei kitus reikiamus dokumentus jau turint kišenėje, atšauktas ar atidėtas skrydis gali sugadinti atostogas – kelionė gali įvykti pavėluotai arba suplanuotu metu išvis neįvykti, todėl labai svarbu žinoti savo teises.

Galimi nesklandumai suplanavus kelionę lėktuvu

Keleiviai neretai susiduria su trimis pagrindinėmis problemomis:

  • skrydis atidedamas (vėluoja);
  • skrydis atšaukiamas;
  • atsisakoma keleivį įlaipinti į lėktuvą ne dėl jo kaltės.

Kiekvienas ES gyventojas turi žinoti, kad, keliaujant lėktuvu iš Europos Sąjungos oro uostų, nesvarbu, ar vežėjas yra Europos Sąjungoje registruota bendrovė ar ne, taip pat jei skrydis yra iš ne Europos Sąjungos šalies, bet su Europos Sąjungos vežėju atvykstama į Europos Sąjungos oro uostą, jų teisės yra saugomos ir ginamos pagal Europos Parlamento ir Tarybos Reglamentą (Nr. 261/2004), nustatantį bendras kompensavimo ir pagalbos keleiviams taisykles.

Tais atvejais, kai skrydžiai nėra susiję su Europos Sąjunga, teisių gynimu galima pasinaudoti pagal aviakompanijos įsisteigimo vietos teisę.

Keleivio teisės, įvykus nenumatytai situacijai

Svarbu žinoti, kad tais atvejais, kai keleivis dėl skrydžio atidėjimo, atšaukimo, ar atsisakymo vežti, pasirenka laukti artimiausio oro vežėjo pasiūlyto skrydžio, oro bendrovė turi nemokamai teikti pagalbą.

Laukiantiems keleiviams bendrovė turėtų suteikti nemokamus gaiviuosius gėrimus ir maistą, galimybę 2 kartus paskambinti arba išsiųsti el. pranešimus. Jei skrydis numatomas kitą dieną – nakvynę ir nuvežimą į nakvynės vietą ir oro uostą.

Jei lėktuvas vėluoja išskristi, t. y. numatytas skrydžio laikas atidedamas daugiau nei 5 valandoms, keleiviai įgyja teisę susigrąžinti pinigus už bilietus.

Oro vežėjui atšaukus skrydį, keleiviams turi būti suteiktos trys galimybės:

  • pinigų už bilietą sugrąžinimas;
  • kuo greitesnis keleivio nukreipimas į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis;
  • vykimas kitu keleiviui patogiu laiku panašiomis kelionės sąlygomis, jeigu yra vietų.

Oro transporto bendrovei atšaukus skrydį ar atsisakius keleivį vežti, jis įgyja teisę ir susigrąžinti pinigus už bilietą, ir teisę į kompensaciją.

Esant ypatingoms aplinkybėms, kompensacija nei skrydžio atšaukimo, nei jo atidėjimo atveju nėra mokama.

Atsisakymo vežti atveju keleiviui visada turi būti išmokama kompensacija.

Kompensacijų dydžiai

Svarbu žinoti situacijas, kai keleivis įgyja galimybę gauti kompensaciją dėl atsisakymo vežti, skrydžio atšaukimo ar atidėjimo.

Skrydžio atšaukimo, atsisakymo vežti ar skrydžio vėlavimo daugiau nei 3 valandomis atvejais, keleiviams priklauso tokio dydžio kompensacijos:

  • kai planuoto skrydžio atstumas ne daugiau kaip 1500 km – numatyta 250 Eur kompensacija;
  • kai atstumas viršija 1500 km, bet neviršija 3500 km, priklauso 400 Eur kompensacija;
  • kai atstumas viršija 3500 km – kompensuojama 600 Eur dydžio suma.

Oro transporto bendrovei atsisakius keleivį vežti ar atšaukus planuotą skrydį, kompensacija skaičiuojama pagal tokius pačius skrydžio atstumo rodiklius kaip ir vėlavimo atveju.

Pažymėtina, kad atstumas matuojamas pagal ortodrominio maršruto metodą, skaičiuojant nuo pirminio išvykimo taško iki galutinio atvykimo taško (neįtraukiant jungiamųjų skrydžių atstumų).

Kur kreiptis kilus nenumatytų situacijų?

Įvykus nenumatytai situacijai, keleiviai turėtų kreiptis į oro transporto bendrovę, kuri ne vėliau kaip per 2 mėnesius privalo pateikti atsakymą į keleivio pretenziją. Kilus neaiškumų dėl teisių ar turint klausimų, susijusių su keleivių teisėmis, galima kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, Europos vartotojų centrą ar Lietuvos transporto saugos administraciją.

Elektroninė atmintinė – nepamainoma pagalbos priemonė, jei kyla nesklandumų

Planuojant keliauti lėktuvu, pasitarnaus Teisingumo ministerijos parengta elektroninė atmintinė, kurioje pateikti patarimai, kompensacijų dydžiai, jų skaičiuoklė, procedūros ir kontaktinė informacija padės apginti savo teises, jei kyla nenumatytų situacijų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis