„Galėsi ir toliau dirbti su „Uber“, bet per mus gausi daugiau pinigų“, – aiškino vienos įmonių, kurioje bandė įsidarbinti 15min žurnalistas, atstovas.
Graži „Uber“ kaip dalijimosi ekonomikos idėja Lietuvoje bliūkšta, mat ši platforma veikia paprasčiausios taksi įmonės su „centriuku“ principu, tik, priešingai nei taksi bendrovės, lengvatinėmis sąlygomis.
„Uber“ galėtų tapti alternatyva tradicinėms taksi paslaugoms sostinėje“, – į Vilnių ateinant bendrovei tikino sostinės meras Remigijus Šimašius. Tačiau kyla abejonių, ar taip iš tiesų ir nutiko.
15min pavyko išsiaiškinti, kad Lietuvoje veikia mažiausiai kelios bendrovės, kurios samdo „Uber“ darbuotojus. Tokiu atveju iš „Uber“ pinigai keliauja jau ne vairuotojams, o jas samdančioms bendrovėms. Tokia verslo praktika sudomino ir Valstybinę mokesčių inspekciją, kuri kol kas užsisiuvusi burną – mokestinį patikrinimą atlieka, tačiau kodėl, kol kas iki galo nepaaiškina.
Sutapimas ar ne, praėjus kelioms dienos po patikrinimų, pas ūkio ministrą Mindaugą Sinkevičių apsilankė „Uber“ vadovas Baltijos šalims Ennas Metsaras.
„Uber“ apie tokias įmones viską žino, tačiau atkerta, kad tai – ne jos reikalas. Įmonei atitenka ketvirtadalis kiekvieno vairuotojo uždarbio, taigi logika čia paprasta: daugiau vairuotojų – didesnis pelnas.
„Mes mokame taupyti“
Išsikvietę „Uber“ vairuotoją veikiausiai tikitės, kad pas jus atvažiuos koks nors įdomus ir malonus žmogus, vairuojantis laisvalaikiu ne tik dėl papildomo uždarbio, bet ir noro, tarkime, susipažinti su įvairiais žmonėmis. Tačiau Vilniuje dažnai galite sulaukti paprasčiausio taksisto, mat daug bendrovių įsigudrino užregistruoti savo vairuotojus „Uber“ platformoje ir iš to pasipelnyti.
Tokių įmonių – apstu, rodo 15min tyrimas. Portalo žurnalistas bandė įsidarbinti įmonėse, kurios siūlo teikti pavežėjimo paslaugas per jas. Skelbimų svetainėse daug pasiūlymų dirbti vairuotojais per „Uber“ ar kitas pavėžėjimo paslaugas teikiančias sistemas.
Tiesa, čia skirtumas toks, kad keleivių pinigai keliauja per lietuviškų firmų, o ne „Uber“ sąskaitas. O jau tada verslininkai atsiskaito ir su vairuotojais. Darbą siūlo veikiančios bendrovės su įvairiausiais pavadinimais, tačiau iš jų taip ir nepavyko sužinoti, kas jas sieja su „Uber“.
Į bendrovę „Linverta“, siūlančią 850 eurų atlyginimą, ir paskambino žurnalistas. Apsimetęs pavežėjimo paslaugas per „Uber“ teikiančiu vairuotoju paklausė, ką jie pasiūlytų geriau.
„Galėsi ir toliau dirbti su „Uber“, bet per mus daugiau gausi pinigų. Susitaupo per mokesčius – mes mokame taupyti, duodam savo mašiną. Kaip tik dabar formuojame komandą, dėliojame schemą, kaip čia dirbsime“, – suokė skelbimo autorius. Paklaustas, kaip susitaupo, darbo siūlytojas kalbėjo apie PVM neapmokestinamus degalus, kitas lengvatas.
Pinigai – per kitą sąskaitą
Atrodo, viskas paprasta – sėdi į jų automobilį, už 12 valandų jo nuomą moki 10 eurų ir lauki keleivių. „Uber“ pinigus už paslaugas paprastai perveda į vairuotojo nurodytą sąskaitą kartą per savaitę. Bet Lietuvos verslininkai sugalvojo kitą būdą.
„Jei dirbtum per mus, reiktų nurodyti mūsų sąskaitą, o po to mes tau pinigus atskaičiuotume. Kartą per savaitę“, – paaiškino firmos atstovas. Čia žurnalistui kilo papildomų klausimų. „O kaip aš būsiu garantuotas, kad pinigus pervesite sąžiningai ir laiku?“, – paklausė pašnekovo. Jis užtikrino, kad viskas yra skaidru, įmonė dirba legaliai.
Bet kodėl pinigai turi patekti į neaiškios firmos sąskaitą, o ne vairuotojui? „Žinote, ne visi ir sąskaitas savo turi“, – rėžė neatremiamą argumentą verslininkas. 15min žiniomis, pavedimai „Uber“ vairuotojams vykdomi iš sąskaitos Nyderlanduose. Ketvirtadalis sumos nuo kelionės kainos atitenka „Uber“, o likusi dalis pervedama vairuotojui arba įmonei, samdančiai vairuotoją darbui per „Uber“.
Tai nėra nelegalu, tačiau vairuotojas vis vien privalo laikytis pavežėjimo taisyklėse numatytų nuostatų – dirbti pagal individualią veiklą ir savarankiškai mokėti mokesčius: gyventojų pajamų mokestį, privalomojo sveikatos draudimo, valstybinio socialinio draudimo mokestį, taip pat pridėtinės vertės mokestį už „Uber“ kompanijos jiems suteiktas paslaugas.
Kartais būtent prievolė savarankiškai mokėti mokesčius ir atgraso potencialius „Uber“ vairuotojus nuo tokios veiklos. Tačiau lietuviškos įmonės ir čia tiesia pagalbos ranką.
Dar tik kuria schemą
Žurnalisto potencialus darbdavys įtikinėjo, kad važinėti su savo automobiliu tiesiog neapsimoka. „Kam jums naudoti mašiną, kurios gal prireiks šeimos nariams? Mašiną jums duosime, o dirbti galėsite laisvu metu, jei taip norite – per Uber“, – viliojo pašnekovas.
Dar vienas privalumas, pasak jo, buhalterė.
„Ji paskaičiuos mokesčius, viską sutvarkys“, – žadėjo pokalbininkas. Tačiau žurnalistui vis rūpėjo „Uber“ – ar jie tikrai žino, kad lietuviškos firmos taip vairuotojus vilioja ir jų vardu naudojasi, ar žino, kad pinigai keliauja ne vairuotojui, o firmai.
„Su jais dar vyksta derybos, bet yra ir daugiau aplikacijų, pavyzdžiui, „Taxify“, – mykė vairuotojų ieškantis darbdavys. Pridūręs, kad „jau tuoj ir savo ofisą turėsime“, malonus darbdavys pasiūlė susitikti jau kitą savaitę.
Moka ir grynaisiais
Paskambino 15min žurnalistas ir dar pagal vieną skelbimą. Jame pavadinimo nenurodanti įmonė taip pat siūlo savo automobilius, o žadamas uždarbis – 800-1500 eurų.
„Atėmus visas degalų išlaidas, lizingo kaštus, mokestį už užsakymus, valstybės nustatytus mokesčius lieka apie 800-1500 EUR/mėn. Garantuojame, kad su mūsų automobiliais dirbsite maksimaliais tarifais ir galėsite jungtis prie bet kurio užsakymų centro“, – skelbia viena bendrovė, taip pat siūlanti jungtis kad ir prie „Uber“.
Žurnalistas sukluso, mat „Uber“ vairuotojai ne visada gauna tokias algas. Ir čia jo laukė ne viena staigmena.
„Duodame automobilį, už kurį sumokat 100-150 eurų per mėnesį. Nuo kiekvieno užsakymo iš jūsų imsime 60 centų, kas liko – viskas jūsų“, – išgirdo pasiūlymą. O per kokią sąskaitą atsiskaitoma?
„Keleiviai jums grynais mokės už kelionę“, – sakė verslininkas. Priminus jam, kad „Uber“ keleiviai niekada neatsiskaito grynaisiais, pokalbininkas akivaizdžiai suirzo. „Mes dirbame su įvairiomis pavežėjimo paslaugas teikiančiomis sistemomis, galite rinktis kurią norite“, – sakė verslininkas.
Bendraujant su šiuo potencialiu darbdaviu taip ir nepavyko sužinoti, ar jie turi kokį susitarimą su „Uber“. Tokių įmonių yra ir daugiau. Štai vienas portalo skaitytojas M. (tapatybė neatskleidžiama jo prašymu) bandė įsidarbinti „Uber“ vairuotoju per įmonę. Pateikiame jo šiųmečio dialogo su potencialiu darbdaviu nuotrupas (kalba netaisyta):
Darbdavys G.: juk nepamirs tu uzdirbsi daugiau nei as tau moku.. o as pelna pasiemu. Turiu autoservisa tai remontas neiseina brangiai. As tiek tiek pasipelnau is darbuotoju. Va tdl taip ir verciuosi:))
Skaitytojas M.: as kiek girdejau, yra tokiu firmu, ir dabar visai nemazai uber vairuotoju per uab'us idarbinti kazkaip
Darbdavys G.: siaip buvo tas veltinas,ir dar kazkokia, ir as. Db likau tik as,nes kiti isejo taxi. Nes uberis maziausiai moka.bet as likau tik tdl kad klijentai labai mandagus.o taxi visokiu ivairiu buna.. (...)
Skaitytojas M.: Kazkaip cia neaiskiai ir miglotai viskas atrodo :) be sutarciu, be nieko :)
Darbdavys G.: as esu paprastas kaip ir tu.tiesiok supirkau keleta masinu, radau darbuotoju, ir taip verciuosi..as neturiu savo firmos, tiesiog dirbu taip...siaip sutartis yra pas mus, viskas uzpildoma.tik dabar atrodo viskas miglotai nes sutartis pas mano drauga kompe..mano darbuotojas nera nei vienas nepatenkintas susipazinsi, galesi pats pasimaldeti kaip sekasi dirbti pas mus:))
„Veltinas“, apie kurią užsimena darbdavys, iš tiesų yra įmonė „Ventinas“. Šiuo metu ši vietnamiečiui ir lietuvei priklausanti bendrovė, regis, tokių vairuotojų nebesamdo, bet paieškos sistemose vis dar galima rasti senų skelbimų.
Po VMI tyrimo – „Uber“ vizitas pas ministrą
Praėjusį ketvirtadienį kai kurie „Uber“ vairuotojai sulaukė nepageidaujamų klientų – keleiviais apsimetę su jais pradėjo važinėtis Valstybinės mokesčių inspekcijos darbuotojai.
Nors inspekcija patikrinimą atlieka jau seniai, VMI atstovo spaudai Dariaus Butos teigimu, tik dabar tai pajuto „Uber“ vairuotojai: „Tikrai ne nuo ketvirtadienio tai daroma – šios veiklos stebėsena vyksta nuo pat pradžių, tik ketvirtadienį gal pastebėjo patys vairuotojai.“
Sutapimas ar ne, praėjus kelioms dienos po patikrinimų, pas ūkio ministrą Mindaugą Sinkevičių apsilankė „Uber“ vadovas Baltijos šalims Ennas Metsaras. Ūkio ministerija tikina, kad raštu vizito data buvo patvirtinta dar vasario 11 dieną, o susitikime apie VMI patikrinimą neva kalbėta nebuvo, nes informacija apie jį pasirodė tik po susitikimo. Suprask, kad apie VMI veiksmus „Uber“ sužinojo tik iš pirmadienį pasirodžiusios 15min publikacijos.
VMI tyli it vandens į burną prisisėmusi ir apie savo tyrimą kalba tik labai aptakiai. Į 15min klausimus, susijusius su įvairių bendrovių, darbinančių „Uber“ vairuotojus, veikla, inspekcija neatsakė, tik pateikė bendro pobūdžio komentarą.
„Šiuo metu VMI bendrauja su „Uber“ vairuotojais, padeda jiems prisiminti, kaip tinkamai sumokėti visus priklausančius mokesčius, pataria, kaip tą galima padaryti patogiausia ir mažiausiomis sąnaudomis, bei renka informaciją, ar visos šios veiklos ir verslo modelio (dalijimosi ekonomikos) šalys tinkamai vykdo mokestines prievoles. Kaip minėjome, VMI, bendraudama su „Uber“ vairuotojais renka informaciją, ją analizuoja, todėl daugiau informacijos galės pateikti vėliau“, – rašoma VMI atsakyme 15min.
„Uber“ vadovas Baltijos šalyse apie Lietuvoje vykstantį patikrinimą žino.
„Keletas „Uber“ partnerių-vairuotojų mus informavo apie šiuos patikrinimus. Nuo pat „Uber“ veiklos Vilniuje pradžios veikiame skaidriai ir bendradarbiaujame su visomis institucijomis. Tik užsiregistravę kaip mokesčių mokėtojai, partneriai-vairuotojai gali naudotis „Uber“ platforma. Jie informuojami, kad turi sumokėti mokesčius nuo pajamų, gautų naudojantis „Uber“ programėle. Siekdami, kad vairuotojams vykdyti mokestinius įsipareigojimus būtų lengviau, bendradarbiaujame su VMI kurdami pilotinį projektą, supaprastinantį mokesčių deklaravimą „Uber“ partneriams“, – rašoma E.Metsaro laiške 15min.
„Uber“: tai yra vairuotojų tarpusavio reikalas
Vairuotojas K.: O „Uberis“ pats ką nors žino apie tokius variantus?
Darbdavys R.: Viską žino. Mes jau verčiamės ilgą laiką šia veikla.
Kadangi „Uber“ kompanijai atitenka ketvirtadalis vairuotojo uždarbio, natūralu, kad daugiau vairuotojų ir užsakymų reiškia didesnį pelną. Įmonei yra žinoma, kad lietuviškos bendrovės ar pavieniai asmenys samdo „Uber“ darbuotojus, tačiau jokios bėdos tame nemato.
„Kai kuriose rinkose dalis partnerių-vairuotojų, turinčių kelis automobilius ir norinčių efektyviau juos išnaudoti, bendradarbiauja su kitais vairuotojais, norinčiais užsidirbti papildomų pajamų ir pavėžėti keleivius naudojantis „Uber“. Tokiu atveju atsiskaitymas už paslaugas yra jų tarpusavio reikalas. Vis dėlto absoliuti dauguma partnerių-vairuotojų Lietuvoje veikia nepriklausomai“, – atsakyme 15min rašo E.Metsaras.
Samdo įmonės vairuotojus darbui ir per „Taxify“ platformą. Jos atstovas Lietuvoje Tadas Čekavičius neslepia – tokias bendroves ne tik kad žino, bet net ir dirba su jomis.
„Taip, su keliomis tokiomis įmonėmis dirbame. Taip pat kaip ir su keliomis taksi įmonėmis. Tiesiog teisinės formos skirtumai tarp pavežėjų ir taksi įmonių leidžia pavežėjų įmonėms investuoti mažiau į techninę įrangą, todėl už tuos pačius pinigus gali nusipirkti naujesnius automobilius ir pasiūlyti mažesnę kelionės kainą“, – 15min aiškino T.Čekavičius.