„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2023 09 26 /2023 09 29

Kas trečias tėvas vaiką kėdutėje sega neteisingai: ką privalo žinoti vairuotojai?

Šiuos klausimus dažnai užduoda tėvai. Ir gerai, kad užduoda, nes nors vis daugiau tėvų žino, kad tam tikro svorio ir ūgio vaikus būtina vežti specialiose kėdutėse kėdutėje, tačiau ne visada tai daro tinkamai. Transporto kompetencijų agentūros (TKA) atlikti tyrimai rodo, kad 85,5 proc. vaikų yra vežami specialiose automobilinėse kėdutėse, tačiau iš jų – tik 68 proc. vežami teisingai, t. y. tinkamai prisegami ir naudojant amžių bei svorį atitinkančias kėdutes.
Vaikiška automobilio kėdutė
Vaikiška automobilio kėdutė / Shutterstock nuotr.

Net 30 proc. netinkamai prisegti

Atrodytų visiems turėtų būti aišku, kad mažesnių vaikų negalime vežti prisegus paprasčiausiais saugos diržais, nes šie vaiko kūną fiksuos ne tose vietose kur reikia (per juosmenį, krūtinę), o greičiau eis per kaklą, pilvą, kas gali nulemti rimtas vidaus organų traumas.

Be to, susidūrimo metu maži vaikai gali išsinerti iš suaugusiems skirto diržo ir trenktis į automobilio konstrukcijas, o tokiu atveju pasekmės gali būti labai rimtos. Mažesnių vaikų negalima vežti laikant rankose, manant, kad tai pati saugiausia vieta pasaulyje – smūgio metu inercijos jėgos būna tokios didelės, kad išlaikyti vaiką rankose neįmanoma.

Daugiau nei 30 proc. specialiose kėdutėse vežamų vaikų būna neteisingai prisegti ir tai lemia sunkius sužalojimus eismo įvykių metu.

Vis daugiau tėvų veža vaikus automobilinėse kėdutėse ir džiugu, kad vis mažiau lieka tų, kurie ignoruoja šį taisyklių reikalavimą. Tačiau pats faktas, kad vaikas pasodinamas į kėdutę, dar nereiškia, kad jis vežamas saugiai.

„Atliktų tyrimų rezultatai nėra džiuginantys – daugiau nei 30 proc. specialiose kėdutėse vežamų vaikų būna neteisingai prisegti ir tai lemia sunkius sužalojimus eismo įvykių metu.

Įvertinus 2018–2021 m. eismo įvykių duomenis nustatyta, kad į eismo įvykį patekusių vaikų iki 12 metų, kurie nebuvo vežami specialiai jų ūgiui ir svoriui pritaikytose kėdutėse, žuvusių ir sunkiai sužeistų (t.y. patyrusių sunkius kūno sužalojimus, gydomų ligoninėje) skaičius buvo net 4 kartus didesnis, nei tų vaikų, kurie į eismo įvykį pateko sėdėdami specialiai jiems pritaikytose automobilių kėdutėse“, – teigė TKA skyriaus vadovas Evaldas Morkūnas.

5 grupės

Vaikiškoms kėdutėms labai daug dėmesio skiria ir Kelių eismo taisyklių XXVI skyrius. Ten ne tik rasite reikalavimą, kad žemesni kaip 135 cm ūgio vaikai, vežami lengvuoju ar krovininiu automobiliu, turi būti prisegti jų ūgiui ir masei pritaikytomis vaikų prisegimo sistemomis, bet ir vaikiškų kėdučių skirstymą į grupes:

  • 0 grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 10 kg;
  • 0+ grupė skirta vaikams, kurie sveria mažiau kaip 13 kg;
  • I grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 9 iki 18 kg;
  • II grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 15 iki 25 kg;
  • III grupė skirta vaikams, kurie sveria nuo 22 iki 36 kg. 200.

Be to KET aiškiai sako, kad vairuotojai turi naudoti saugumo standartus atitinkančias, pagal JT Europos ekonomikos komisijos patvirtintas taisykles sertifikuotas vaikų prisegimo sistemas.

Į ką svarbu atkreipti dėmesį renkantis vaikišką kėdutę?

Daugeliui tėvų kyla klausimas, kokią automobilinę kėdutę parinkti savo vaikui, koks modelis bus saugiausias pasirinkimas. Kokiais kriterijais reiktų vadovautis renkantis kėdutę, kad užtikrintume savo vaiko saugumą keliaujant? „15min“ min kalbinta „Varle.lt“ produktų vadovė Ineta Maksimavičienė sako: „Pirmiausia nereikėtų per anksti pakeisti automobilinės kėdutės grupės.

Nes pakeitus per anksti diržai gali spausti kaklą, būti netinkamoje vietoje. Rekomenduočiau ieškoti automobilinės kėdutės su atsukimu prieš automobilio judėjimo kryptį, nes tai yra vienas iš saugiausių vežimo būdų, ypač kai vaikai yra itin maži.

Taip pat, jei automobilis turi „Isofix“ tvirtinimo elementus, rekomenduočiau įsigyti kėdutę su „Isofix“ tvirtinimo funkcija, kas palengvins jos įtvirtinimą automobilyje ir užtikrins, kad kėdutė yra teisingai pritvirtinta. Žinoma, būtina atkreipti dėmesį ir į atliktų saugumo testų rezultatus“.

Shutterstock nuotr./Vaikiška automobilio kėdutė
Shutterstock nuotr./Vaikiška automobilio kėdutė

Ineta Maksimavičienė pastebi, kad vis daugėja tėvų, kurie itin atsakingai renkasi automobilines kėdutės, domisi jų saugumu, atliekamais saugumo testais ir renkasi kėdutes pagal amžiaus ir ūgio rekomendacijas. Taip pat, laikosi rekomendacijų vežti vaiką nugara į važiavimo kryptį kiek įmanoma ilgiau (tą rekomenduojama daryti iki 15 mėnesių amžiaus). Be to dažniausiai tėvai linkę pirkti naujas automobilines kėdutes, kas garantuoja, kad kėdutė nebus dalyvavusi eismo įvykyje.

Labiau domimasi specialių testų rezultatais

Jau daugelį metų tiek Vokietijos ADAC klubas, tiek kitos panašios organizacijos tikrina automobilių sėdynes atlikdami susidūrimo bandymus. Laboratorijose, imituojant natūralias sąlygas, tikrinama ir vaikiškų automobilinių kėdučių sauga, patogumas, medžiagų kokybė, atsparumas.

Kėdutės bandomos sukuriant įvairias pavojingas situacijas: priekinį smūgį, šoninį smūgį, automobilio vertimąsi, smūgį iš galo, kad kuo detaliau būtų įvertintas vaiko tvirtinimo automobilyje sistemų atsparumas, patikimumas ir saugumas, smūgio jėgos pasiskirstymas vaiko kūne.

Atliekant bandymus, naudojami atitinkamo dydžio, svorio, proporcijų manekenai, tiksliai atkartojantys vaiko kūną. Susidūrimo bandymai labai gerai parodo kėdutės saugos lygį, tad suprantama, kad ADAC ir kitų panašių organizacijų atliekamų bandymų rezultatai daro įtaką automobilinių kėdučių gamintojams ir tėvų sprendimams visame pasaulyje.

Jei automobilinė kėdutė šiuose bandymuose gauna žemą įvertinimą, tai reiškia, kad ji nėra saugi mažiausiems keleiviams, todėl visada verta patikrinti kiek balų bandymuose yra gavęs konkretus automobilinės kėdutės modelis.

„Šiuo metu klientai itin domisi atliktais saugumo testais ir jų rezultatais. Stebime, kad tokios kėdutės turi didesnį susidomėjimą ir jų įsigyjama daugiau. O skirtumai yra žymūs nuo medžiagų iš kurių gaminamos iki funkcijų, kurios užtikrina, kad vaikas taisyklingai prisegtas, o kėdutė taisyklingai pritvirtinta“, – sako „Varle.lt“ produktų vadovė Ineta Maksimavičienė.

Du galiojantys standartai

Kalbant apie vaikiškų kėdučių bandymus, reikia pasakyti, kad Europos sąjungoje vis dar galioja du reglamentai: senesnis – ECE R44 ir nuo 2013 m. įvestas ECE R129, dar vadinamas „i-Size“. Šie saugos standartai vertina automobilių kėdutes, į juos orientuojasi automobilių gamintojai.

R129 („i-Size“) yra naujausias automobilių kėdučių reglamentas, verčiantis gamintojus laikytis aukščiausių saugos standartų. Nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. ES šalyse bus draudžiama prekiauti R44 standarto automobilinėmis kėdutėmis, tačiau ir po šios datos galėsite naudoti turimą senesnio standarto automobilinę kėdutę.

Reikalavimas vežti vaiką atsuktą nugara į važiavimo kryptį kuo ilgiau (rekomenduojama net iki 4 metų amžiaus) neatsirado iš niekur.

R44 standartas labiau atsižvelgia į vaiko svorį, tuo tarpu R129 („i-Size“) standarto pagrindas – vaiko ūgis. Paprastai renkantis vaikišką kėdutę, ūgis yra svarbesnis nei svoris, „i-Size“ dėka lengviau parinkti vaikui tinkamą automobilinę kėdutę.

„i-Size“ nurodo, kad mažiausiai iki 15 mėnesių amžiaus vaikas turi būti vežamas atsuktas prieš važiavimo kryptį, taip pat nurodoma, kad vaikiškoms kėdutėms turi būt atlikti galinio, priekinio ir šoninio smūgio bandymai, bandymų metu naudotas Q manekenas, su 32 jutikliais.

Kodėl vaikas turi važiuoti atsuktas nugara į judėjimo kryptį?

Reikalavimas vežti vaiką atsuktą nugara į važiavimo kryptį kuo ilgiau (rekomenduojama net iki 4 metų amžiaus) neatsirado iš niekur: susidūrimų bandymų rezultatai parodė, kad avarijos metu vaiko kaklo slankstelių apkrova yra iki penkių kartų būna didesnė, kai jis važiuoja į priekį atsuktoje kėdutėje.

Susidūrimo metu padidėja viso vaiko kūno svoris. Jei kėdutė atsukta važiavimo kryptimi, kūdikio ir mažo vaiko galva, sudaranti maždaug 25 proc. viso vaiko svorio, didele jėga spaudžia kaklinę stuburo dalį.

Pastaroji patiria didžiulį krūvį, negrįžtamus sužalojimus ir net kaklo slankstelių lūžius! Todėl, siekiant to išvengti, saugiausia, kad kėdutė būtų pasukta priešinga judėjimui kryptimi. Ir labai svarbu: reikia stengtis taip vaiką vežti kuo ilgiau. Tyrimais įrodyta, kad vežant vaiką atsukta nugara į judėjimo kryptį, saugumas padidėja keturis–penkis kartus. Tą patvirtina ir Transporto kompetencijų agentūros atlikta eismo įvykių Lietuvoje analizė.

Papildomos priemonės

Renkantis kėdutę galima atkreipti ir į įvairius ženklus. Pavyzdžiui, „Test Plus“ ženklas ant vaikiškos kėdutės informuoja tėvus, kad pasirinktas vaikiškos kėdutės modelis išlaikė griežčiausią susidūrimo testą, kruopščiai tikrinusį susidūrimo bandymuose naudojamų manekenų kaklo apkrovą. Kad tokį bandymą kėdutė išlaikytų, smūgio metu joje sėdinčio vaiko kaklo apkrova neturi viršyti didžiausios nustatytos reikšmės (3 metų vaikui nustatyta 122 kg apkrova, o 6 metų vaikui – 164 kg).

Šiais laikais vaikiškose kėdutėse atsiranda ir papildomos saugos priemonės. „Šiuo metu itin populiarūs papildomi indikatoriai, užtikrinantys, kad kėdutė ir diržai prisegti taisyklingai, nes daug tėvų prisega netaisyklingai, palieka per didelius tarpus tarp diržų ir vaiko. Taip pat papildomi diržo paminkštinimai, suteikiantys papildomą apsaugą smūgio metu.

Saugi automobilinė kėdutė yra tada, kai ją teisingai ir gerai įtvirtina. Populiari funkcija yra kėdutės pasukimas 360 laipsnių kampu, kas palengvina vaiko išėmimą ir įdėjimą. Tokios kėdutės turi specialias tvirtinimo bazes, leidžiančias itin lengvai ir tinkamai įstatyti automobilinę kėdutę. Rinkoje taip pat, galime rasti ir automobilinių kėdučių, kurios transformuojasi į vežimėlius, kas yra itin patogu tėvams, kurie dažnai keliauja, ypač mieste“, – tendencijas apžvelgia „Varle.lt“ produktų vadovė Ineta Maksimavičienė.

9 svarbiausios vaiko vežimo automobilyje taisyklės

Kiekvienas vairuotojas veždamas vaiką, kad ir labai nedideliu atstumu, turi laikytis šių taisyklių:

1. Žemesni kaip 135 cm ūgio vaikai, visada turi būti vežami prisegti vaikų kėdutėse.

2. Kėdutės grupė turi atitikti vaiko svorį ir ūgį.

3. Rekomenduojama kuo ilgiau vežti naujagimius prieš važiavimo kryptį atsuktoje kėdutėje: primygtinai reikalaujama tą daryti iki vaikui sueis 15 mėnesių, o rekomenduojama iki 4 metų arba kol jis „išaugs“ naujagimio kėdutę.

4. Saugiausia vaiko kėdutės vieta: ant galinės sėdynės, per vidurį.

5. Rinkitės tik sertifikuotas kėdutes.

6. Rinkitės tas automobilines kėdutes, kurios susidūrimo testuose parodė gerus rezultatus.

7. Jei jūsų automobilis turi „Isofix“ tvirtinimą, rinkitės kėdutės su šio tipo tvirtinimu: žymiai patogiau ir saugiau.

8. Užsegti diržai negali būti laisvi – diržai turi būti įtempti.

9. Trumpas atstumas, mažas greitis – ne priežastis nesodinti vaiko į jo kėdutę.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“