„Vertinant Ukrainos prekybos perspektyvas, tiek jos pramonę, tiek vartojimo rinką, neabejoju, kad Klaipėdos uostas sulauks vis didesnio šios šalies krovinių kiekio. Galimybės yra didelės ir Klaipėda tikrai gali būti tiltu Ukrainos kroviniams į Vakarų Europą ir tolimesnes pasaulio šalis. Neabejoju, kad mūsų bendradarbiavimas vystysis“, – sakė Algis Latakas, Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos generalinis direktorius.
Vizito metu surengtoje ekskursijoje hidrografiniu laivu „Lotas“ Ukrainos infrastruktūros ministras apžiūrėjo uosto infrastruktūrą – konteinerių paskirstymo centrus, uoste veikiančių krovos įmonių krantines, suskystintųjų gamtinių dujų terminalą „Independence“. Ukrainos ministrui taip pat pristatytas laivų statybos ir remonto sektorius bei „Klaipėdos naftos“ veikla, bangolaužių rekonstrukcijos projektas, uosto jungtys su sausumos keliais, Klaipėdos uosto ir „Lietuvos geležinkelių“ bendradarbiavimas. Oleksandras Kubrakovas apsilankė Centriniame Klaipėdos ir Kruizinių laivų terminaluose, stebėjo puspriekabių pakrovimo ant traukinio demonstraciją.
Susisiekimo ministras Marius Skuodis teigė, kad buvo proga pagalbėti apie ateitį ir Lietuvą su Ukraina jungiantį geležinkelį.
„Šiandieniniame, ypač geopolitiniame kontekste, kalbant apie šalių, krovinių, prekių diversifikaciją, būtent Ukraina yra ta kryptis, kuri mums sukuria daug naujo ir neišnaudoto potencialo. Vienas dalykų, ką šiandien konkrečiai pamatėme – tai puspriekabių gabenimas geležinkeliais iš Ukrainos, iš Turkijos į Lietuvą ir iš Lietuvos toliau į Šiaurę. Tam, kad tai taptų realybe, Ukrainai reikia padaryti labai nedaug – pakeisti teisės aktus, kad puspriekabės būtų traktuojamos ne kaip transporto priemonė, o kaip krovinys. Kalbėjome su Ukrainos ministru, kad nelaukime teisės aktų pakeitimų, startuokime su pilotiniais projektais jau dabar, ir aš tuo labai džiaugiuosi“, – sako ministras M. Skuodis.
Klaipėdoje viešinčiam Ukrainos infrastruktūros ministrui O. Kubrakovui pristatytas puspriekabių vežimas geležinkelių transportu – naujas Lietuvos inicijuojamas projektas, apjungiantis geležinkelius ir uostus Baltijos ir Juodosios jūros maršrutu, puikiai atliepiantis Europos žaliąjį kursą. „Lietuvos geležinkeliai“ kviečia suinteresuotą Ukrainos verslą pradėti bandomąjį projektą šiame maršrute jau šių metų rugsėjį.
Ministras M. Skuodis atkreipia dėmesį, kad tarp Baltijos ir Juodosios jūros regionų juda dideli krovinių srautai, tačiau Klaipėdos uoste Ukrainos kroviniai sudaro tik apie 1–2 proc. visų krovinių, o geležinkelių transportu vežami Ukrainos kroviniai – apie 3–4 proc. Potencialiai krovinių srautas galėtų būti dešimteriopai didesnis – tai skatina ieškoti naujų būdų ir priemonių jam didinti.
„Įvertinant politines ir ekonomines aktualijas, prioritetas šiuo metu – dar labiau diversifikuoti krovinių srautus tiek geografiniu, tiek ir vežamų krovinių atžvilgiu, kad priklausymas nuo vieno ar kito regiono būtų kuo mažesnis“, – teigia ministras M. Skuodis.
Vizitą iniciavo šių metų kovo 18 dieną Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio ir buvusio Ukrainos infrastruktūros ministro Vladyslavo Kryklii Kijeve pasirašytas ketinimų protokolas dėl bendradarbiavimo keleivių ir krovinių vežimo geležinkelių transportu ir skaitmeninių leidimų vykdyti tarptautinį keleivių ir krovinių vežimą kelių transportu srityse.
Ukrainos kroviniai 2020 m. sudarė 0,9 proc. visų krovinių, kraunamų Klaipėdos uoste. Pagrindiniai kroviniai – augalinės kilmės produktai (grūdai ir kukurūzai), mineralinės ir cheminės trąšos, kietasis mineralinis kuras (granulės iš saulėgrąžų pluošto išspaudų).