Šiemet balandį nuskristi iš Singapūro į JAV buvo vidutiniškai 27 proc. brangiau nei 2019, o skrydžiai iš Australijos pabrango 20 proc., atskleidė „Mastercard“ Ekonomikos instituto tyrimas.
Tuo tarpu „Bloomberg“ lygina ir konkrečius atvejus – oro linijų „Cathay Pacific Airways Ltd.“ ekonominės klasės bilieto kaina į abi puses tarp Honkongo ir Londono birželio pabaigai siekia net 5360 JAV dolerių (5096 eurų) – t. y. penkis kartus daugiau nei prieš pandemiją. O tiesioginiai skrydžiai ekonomine klase iš Niujorko į Londoną birželio pabaigai kainuoja daugiau nei 2 tūkst. dolerių.
Tad, kodėl skrydžių ir kelionių bilietai šiemet taip smarkiai pabrango?
Paklausa viršijo lūkesčius
Kelionių ištroškę gyventojai šiemet užplūdo tarptautinius oro uostus.
„Paklausa viršija visus rodiklius“, – „Bloomberg“ cituoja vieną iš JAV oro linijų „Delta Air Lines Inc.“ vadovų Edą Bastianą, kuris pramonės konferencijoje sakė, kad šią vasarą bilietų kainos gali būti 30 proc. didesnės nei prieš pandemiją.
Tą patį kalba ir Europos skrydžių bendrovės. Pigių oro linijų „Ryanair“ vadovas Michaelas O'Leary BBC prieš mėnesį teigė, kad dėl didelės paklausos skristi į Europos atostogų kurortus, prognozuojama, kad vasarą kainos pakils „dideliu vienženkliu procentu“
„Mums atrodo, kad vasaros piko laikotarpiu kainos bus didesnės, nes Europos paplūdimiai yra labai paklausūs, o kainos ir toliau kils“, – sakė jis BBC laidai „Today“.
„Manau, kad kitą žiemą kainos bus mažos. Bet dar per anksti apie tai kalbėti, akivaizdu, kad bus ekonomikos nuosmukis, yra tam tikra recesijos baimė, o recesijos atveju pigiausių skrydžių teikėjui, kuris Jungtinėje Karalystėje ir Europoje yra „Ryanair“, seksis geriau dėl to, kad galime išlaikyti mažesnes kainas“, – pridūrė jis.
„Ryanair“ teigė, kad panaikinus pandemijos apribojimus skrydžių srautas smarkiai atsigavo, nes bendrovė jau pervežė 97,1 mln. keleivių, kai prieš metus per tą patį laikotarpį – tik 27,5 mln.
M.O'Leary teigė, kad tikisi šiais metais iš viso pervežti 165 mln. keleivių ir viršyti rekordinį 149 mln. keleivių skaičių, buvusį iki koronaviruso pandemijos.
Tuo tarpu kelionių organizatorius „Tui“ tikisi, jog šiemet vasaros užsakymų skaičius „beveik pasieks“ 2019 m. lygį, tačiau įspėjo, kad „paskutinės minutės“ pasiūlymų mažomis kainomis nebus.
Darbuotojų trūkumas: per pandemiją atleido, dabar neranda
Skrydžių kainas šiemet į aukštumas kelia ne tik išaugusi paklausa, bet ir viena akivaizdžiausių priežasčių – darbuotojų trūkumas. „Oxford Economics“ duomenimis, aviacijos sektoriuje vien pernai rugsėjį darbo jau buvo netekę daugiau kaip 2,3 mln. žmonių visame pasaulyje. Oro uostuose darbo neteko kas trečias žmogus – iš viso 1,7 mln. žmonių.
Tad staigiai atsigavus kelionių paklausai, aviacijos sektorius nesugeba aptarnauti padidėjusio srauto – kai kuriuose oro uostuose įsivyravo chaosas, driekiasi milžiniškos eilės. Tuo tarpu oro linijos priverstos atšaukinėti skrydžius, nes nepakanka pilotų ir skrydžių palydovų.
Pavyzdžiui, vokiečių bendrovė „Lufthansa“ pranešė dėl darbuotojų trūkumo liepą atšaukianti apie 900 skrydžių, tarp jų ir 10 skrydžių maršrutu Vilnius–Frankfurtas.
Kaip rašo CNN Business, personalo trūkumas reiškia, kad ir JAV oro linijų bendrovės vis dar negali pasiūlyti visų skrydžių, kurių reikia paklausai patenkinti. Aviacijos analizės bendrovės „Cirium“ duomenimis, šių metų birželį, liepą ir rugpjūtį JAV vidaus skrydžių pajėgumai yra 5 proc. mažesni nei 2019 m. tais pačiais mėnesiais.
Tačiau keleiviai šią vasarą vis tiek nori keliauti – daugybė oro linijų pranešė, kad šiemet vasarai skrydžius anksčiau užsisakė rekordinis klientų skaičius.
„Yra pasiūlos ir paklausos neatitikimas“, – CNN Business sakė kelionių užsakymo svetainės „Scott's Cheap Flight“ įkūrėjas Scott'as Keyes.
„Todėl jūsų viltys gauti pigių skrydžių vasarai yra labai menkos“, – pridūrė jis.
Yra pasiūlos ir paklausos neatitikimas. Todėl jūsų viltys gauti pigių skrydžių vasarai yra labai menkos.
Rekordinės paklausos ir ribotos vietų pasiūlos derinys visuomet reiškia gerokai didesnes kainas. Per pastaruosius metus JAV lėktuvų bilietų kainos pakilo 25 proc. – tai didžiausias šuolis nuo 1989 m., rašo CNBC. Darbo statistikos biuro duomenimis, vien balandžio mėn. lėktuvų bilietai pabrango 18,6 proc.
Rekordinės degalų kainos
Dar viena priežastis, kelianti lėktuvų bilietų kainas aukštyn – dvejus metus nuostoliuose skendusių oro linijų siekis ir vėl pradėti dirbti pelningai.
O tai padaryti nėra lengva net ir sugrįžus kelionių traukai, nes dėl Rusijos invazijos į Ukrainą smarkiai išaugo degalų, tame tarpe ir aviacinio kuro, kainos. Tarptautinės oro transporto asociacijos duomenimis, per pastaruosius metus reaktyvinių degalų kaina padidėjo beveik 150 proc., rašo CNBC.
Šiuo metu lėktuvų degalai sudaro net 38 proc. vidutinių oro linijų sąnaudų, kai iki 2019 m. buvo 27 proc. Kai kuriose pigių skrydžių bendrovėse šis rodiklis gali siekti net 50 proc., pažymi „Bloomberg“.
Reaktyviai milžinai dar laukia
Prie didesnių kainų prisideda ir tai, kad oro linijos vis dar atsargiai vertina galimybę įdarbinti visus, per pandemiją nenaudotus reaktyvinius lėktuvus.
„Bloomberg“ teigimu, tai ypač pasakytina apie milžiniškus orlaivius, tokius kaip „Airbus A380 superjumbo“ ir „Boeing 747-8“, nes oro linijų bendrovės pereina prie taupesnių modelių, tokių kaip „A350“ ir „787 Dreamliner“.