Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kriptoturto bendrovės Lietuvoje – po padidinamuoju stiklu

Pirmadienį Lietuvos bankas ir Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba (FNTT) pasirašė susitarimą, kuriuo stiprina bendradarbiavimą dėl kriptoturto paslaugų teikėjų priežiūros. Institucijos keisis ekspertine informacija, kartu atliks patikrinimus, teiks viena kitai konsultacijas ir techninę pagalbą, rašoma Lietuvos banko pranešime spaudai.
Kriptovaliutos
Kriptovaliutos / Shutterstock nuotr.

„Kitais metais kriptoturto paslaugos taps licencijuojamos ir bus reguliuojamos visos Europos Bendrijos mastu. Turėsime užtikrinti, kad į šalies ir Europos rinką patektų tik gerai pasirengę dalyviai, kurie užtikrintų kokybiškas paslaugas vartotojams ir tinkamai valdytų rizikas, visų pirma susijusias su pinigų plovimu ir teroristų finansavimu, sukčiavimu. Lietuvoje šiuo metu yra registruota daugiau nei 300 kriptoturto bendrovių ir tai yra vienas didžiausių skaičių Europos Sąjungoje. Licencijavimo iššūkiui esame gerai pasirengę, sieksime toliau stiprinti pajėgumus kartu su FNTT kolegomis“, – sako Lietuvos banko valdybos pirmininkas Gediminas Šimkus.

Lukas Balandis / BNS nuotr./Gediminas Šimkus
Lukas Balandis / BNS nuotr./Gediminas Šimkus

„Nuo to laiko, kai FNTT buvo patikėta kriptoturto sektoriaus priežiūra, sukaupėme daug patirties ir žinių, aiškiai matome sektoriaus silpnąsias vietas pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos srityje. Didėjantis sektoriaus dalyvių skaičius ir sparčiai besikeičianti aplinka kelia iššūkius įgyvendinant veiksmingas kovos su pinigų plovimu ir teroristų finansavimu prevencijos priemones, todėl priežiūros institucijos privalo stiprinti bendradarbiavimą ir keistis turima informacija, kad būtų užkardytos galimos rizikos. Esame pasiruošę savo patirtį perduoti Lietuvos banko kolegoms ir dirbti kartu“, – sako FNTT direktorius Rolandas Kiškis.

Nuo kitų metų visoje Europos Sąjungoje įsigalioja Reglamentas dėl kriptoturto rinkų (angl. Regulation on markets in crypto-assets, MiCA reglamentas). Tai reiškia, kad, norėdami tęsti veiklą, kriptoturto paslaugų teikėjai turės tapti licencijuotais finansų rinkos dalyviais. Šiuo metu Lietuvoje jie nėra licencijuojami, o įrašomi į Registrų centro bendrovių sąrašus.

Dabar Lietuvoje juos tam tikra apimtimi prižiūri FNTT, o įsigaliojus MiCA reglamentui kriptoturto paslaugų teikėjai turės gauti Lietuvos banko licenciją arba veiklą nutraukti.

Spalio pabaigoje FNTT paskelbtoje Nacionalinio pinigų plovimo ir teroristų finansavimo rizikos vertinimo ataskaitoje įvardijama, kad 2019–2022 m. laikotarpiu didžiausias su pinigų plovimu ir teroristų finansavimu susijusios rizikos laipsnis sietas su kriptoturto ir elektroninių pinigų bei mokėjimo įstaigomis.

Nuo 2019 m. kriptoturto paslaugų teikėjams taikomi tam tikri pinigų plovimo ir teroristų finansavimo prevencijos reikalavimai. Šiais metais Lietuvos banko, FNTT, Pinigų plovimo prevencijos kompetencijų centro, Finansų ir Vidaus reikalų ministerijų iniciatyva reikalavimai kripto bendrovėms (kapitalo, atitikties) buvo sustiprinti. Naujus bazinius kapitalo reikalavimus sugebėjo atitikti tik pusė Lietuvoje registruotų įstaigų.

Nagrinėdami kriptoturto sektorių, Lietuvos bankas ir FNTT, be naujų inovacijų ir galimybių, nustatė ir nemažai atvejų, kai įstaigos nevykdė veiklos (angl. empty shell), sukčiavimo požymių, subjektų, siejamų su šalimis, Lietuvoje pripažintomis teroristinėmis, ir kitų rizikų. Lapkričio pradžioje FNTT nurodymu Registrų centras išbraukė 300 įmonių, kadangi jos nesilaikė bazinių nuosavo kapitalo (jis turi būti ne mažesnis nei 125 tūkst. Eur) reikalavimų.

Šiuo metu Lietuvos bankas intensyviai rengiasi būsimam licencijavimui, optimizuoja išteklius ir yra išsakęs lūkesčius, kad potencialūs dalyviai paraišką gauti licenciją teiktų tik gerai pasirengę – pateiktų objektyviais kriterijais grįstą verslo planą, įrodymus, kaip laikysis atitikties reikalavimų, atskleistų visą informaciją apie akcininkus, vadovus, pajamų šaltinius ir kt. Pretendentai, kurie bus tinkamai pasirengę licencijavimo procesui, paraiškas išankstiniam vertinimui gali teikti ir anksčiau, nelaukdami metų pabaigos. Realios veiklos neketinančioms vykdyti įmonėms, pareiškėjams, kurie nepateiks prašomos informacijos arba teiks neišsamią, neteisingą, klaidinančią informaciją, licencijos nebus išduodamos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?