Pernai rugsėjį paskirta naujoji Zimbabvės generalinė prokurorė Virginia Mabhiza šių metų pradžioje skrido į Lietuvą su misija, kurios tikslas buvo pasiekti, kad automobiliai būtų grąžinti, tačiau jos pastangos buvo bergždžios, pranešė „ZimLive“.
Prokuratūros atstovas Ndavaningi Mangwana teigė, kad Zimbabvės vyriausybė vis dar kreipiasi į lietuvius prašydama atiduoti gaisrinius automobilius.
„Mes nekantriai laukiame gaisrinių automobilių išlaisvinimo. Šie gaisriniai automobiliai bus labai svarbūs remiant gaisrų gesinimo operacijas, apsaugant gyvybes ir turtą, taip pat išsaugant Zimbabvės pasaulio paveldo objektus ir labai svarbius pasėlius, kurie neatlaikė niokojančios sausros“, – sakė N.Mangwana.
Zimbabvės ambasadorė Švedijoje Priscilla Misihairabwi Mushonga, kuri taip pat atstovauja savo šaliai ir Lietuvoje, Suomijoje, Danijoje ir Norvegijoje, taip pat dalyvavo susitikimuose su lietuviais, kad būtų leista išvežti ugniagesių automobilius.
Zimbabvės generalinė prokurorė V.Mabhiza sakė, kad 2023 m. kovo 7 d. Klaipėdos jūrų uoste, Malkų įlankoje buvo konfiskuota 17 gaisrinių automobilių.
„Buvo aiškinama, kad gaisrinius automobilius arba tam tikrus gaisrinių automobilių komponentus pagamino Baltarusijos įmonė, kuriai taikomos ES sankcijos. Zimbabvė tvirtina, kad esame nekalta trečioji šalis, kuri nusipirko gaisrinius automobilius nežinodama tokių detalių“, – sakė ji.
Sunkvežimius tiekė bendrovė „Red Lion“ pagal susitarimą su Zimbabvės ministerija.
Kai gaisriniai automobiliai buvo konfiskuoti, jie buvo gabenami per Lietuvą į Baltijos jūros uostą iš neturinčios prieigos prie jūros Baltarusijos.
Baltarusijai nuo 2020 m. taikomos Europos Sąjungos sankcijos dėl žmogaus teisių pažeidimų, kuriuos vykdo tironiškas jos vadovas Aliaksandras Lukašenka.
„ZimLive“ pažymi, kad tuo pačiu laikotarpiu ES taip pat taikė tikslines sankcijas Zimbabvės pareigūnams ir tam tikroms bendrovėms, tačiau jos neapėmė prekybos nemirtina įranga.
Zimbabvės vyriausybė teigia, kad lietuviai neturi teisinio pagrindo laikyti sunkvežimius.
Lietuvos užsienio reikalų ministerija neatsakė į „ZimLive“ klausimus dėl gaisrinių automobilių sulaikymo.
Įtartinas sandoris
Prieš pora metų buvo skelbiama, kad šis Zimbabvės ir Baltarusijos sandoris kėlė daug įtarimų dėl galimos korupcijos.
2022 m. vietinės valdžios ministras July Moyo sulaukė naujų kaltinimų, kad apėjo viešųjų pirkimų konkursų sistemą ir nurodė kaimo ir miesto taryboms perskirstyti lėšas, kad būtų sumokėta už prezidento Emmersono Mnangagvos bendražygiui Aliaksandrui Zingmanui priklausančios Baltarusijos bendrovės parduotus ugniagesių automobilius.
Šis neaiškus susitarimas, kuris, pasak J.Moyo, buvo „vyriausybės susitarimas“, taryboms galėjo kainuoti daugiau kaip 32 mln. JAV dolerių.
„ZimLive“ skelbė, kad Zimbabvė iš A.Zingmano įmonės AFTRADE DMCC, prekiaujančios baltarusiška technika Afrikoje, jau anksčiau nusipirko 11 gaisrinių automobilių miškų gaisrams gesinti.
A.Zingmanas laikomas A.Lukašenkai artimu verslo magnatu, išplėtojusiu savo verslą Afrikoje. Jis 2019 m. tapo Zimbabvės garbės konsulu Baltarusijoje, vadinamas Baltarusijos diktatoriaus pinigine.
Prieštaringai vertinamas verslininkas, anksčiau siejamas su prekyba ginklais, sudarė neskaidrius sandorius, pagal kuriuos Zimbabvė iš Baltarusijos importavo žemės ūkio įrangos ir autobusų už dešimtis milijonų dolerių.