Praėjusį ketvirtadienį pirmą kartą „Lietuvos geležinkelių“ istorijoje iš Ukrainos į Lietuvą aplenkiant Baltarusiją atvyko traukinys su 50 konteinerių – maždaug 1 tūkst. tonų – lizino kroviniu. Visas procesas užtruko apie 3 savaites. Maršrutas išbandytas tik siaurąja europine vėže – nuo Kauno per Lenkiją iki Ukrainos pasienyje esančio terminalo. Lietuva nori padėti Ukrainai išvežti pernykščio derliaus grūdus, kurių yra likę maždaug 20 mln. tonų. Per Lenkiją dėl infrastruktūros ribojimų šiuo metu į Lietuvą per metus įmanoma atvežti tik 1-1,5 mln. tonų Ukrainos grūdų.
Portalo 15min video laidoje „15/15“ apie tai, ar Lietuva gali padėti Ukrainai eksportuoti žemės ūkio produkciją, diskutavo „Lietuvos geležinkelių“ komunikacijos direktorius Mantas Dubauskas ir Lietuvos grūdų perdirbėjų ir prekybininkų asociacijos prezidentas Karolis Šimas.
– Mantai, pradėkime nuo jūsų. Ar Lietuva bus vis dėlto valstybė Ukrainos grūdų eksportui ir tranzitui?
M.Dubauskas: Iš tiesų, Lietuva prisidės prie Ukrainos grūdų eksporto. Klausimas tiktai – kokiais kiekiais, nes yra apribojimų, pirmiausia jie susiję su Lenkijos infrastruktūra, konkrečiau su geležinkelių terminalais, kurie gali apriboti kiekį. Tačiau išbandėme techniškai, tas yra įmanoma.
– Kada prasidės nebe bandomasis, o realus traukinio siuntimas – reisas į Ukrainą?
M.Dubauskas: Tikimės, kad pirmieji traukiniai su žemės ūkio produkcija išvažiuos iš Ukrainos šią savaitę, konkrečios dienos, deja, negaliu pasakyti, nes, kaip matėte su bandomuoju traukiniu, jis užtruko 3 savaites. Nemanau, kad šį kartą užtruks tiek ilgai, tačiau vienos ar kitos dienos skirtumas vis dar gali būti.
– Pirmoje savaitės pusėje tai yra?
M.Dubauskas: Sakykime, arčiau antros savaitės pusės.
– Bandomuoju traukiniu, kuris užtruko tris savaites, buvo atgabenta 1000 tonų lizino. Kaip jūs vertinate pirmiausia tokį laiko tarpą?
M.Dubauskas: Laiko tarpas ilgas. Daugiausia užtruko sulaukti krovinio Ukrainoje. Mūsų traukinys nuvyko per maždaug porą parų iki Lenkijos – Ukrainos sienos. Tačiau kroviniui atvažiavo iš Odesos – jis tuo metu buvo Odesos uoste, nes prieš karą buvo suplanuotas siųsti į Lietuvą jūrų transportu, tačiau prasidėjus karui to nebuvo galima padaryti ir tuomet klientas susitarė su mumis dėl krovinių pervežimo į Lietuvą geležinkeliu.
Tai atvežti ir suderinti tą atvežimą užtruko apie 3 savaites – todėl, kad buvo vežama iš Odesos. Odesa, kaip ir visa Ukraina, yra užpulta. Ir Ukrainos geležinkeliams, be jokios abejonės, irgi veikiausiai sudėtinga labai tiksliai suplanuoti operacijas. Tai sulaukę krovinio ir pasikrovę atvykome nuo sienos iki Kauno maždaug per 30 valandų – tai net ir greičiau negu mūsų prognozuota 60-ies valandų kelionė. Mes taip atsargiai planavom, kad pati kelionė traukiniu jau pasikrovus gali trukti iki 60-ies valandų, užtrukome perpus mažiau.
– Tai realiai galima manyti, kad likusį laiką traukinys tiesiog prastovėjo laukdamas krovinio Ukrainos – Lenkijos pasienyje?