Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Lietuviams išmokėtas kompensacijas susigrąžinti panorusiai „Ryanair“ nepavyko: bylą pralaimėjo

Lietuvos įmonė „Aer liber“ teisme apgynė beveik keturiasdešimt keleivių teisę į kompensacijas – laimėjo svarbią apeliacinę bylą prieš oro vežėją „Ryanair“, rašoma pranešime spaudai. 15min jau rašė apie beprecedentę bylą, kai prieš dvejus metus už atšauktą skrydį į Ispaniją kompensacijas lietuviams sumokėjusios Airijos oro linijos „Ryanair“ apsigalvojo ir nusprendė išmokas susigrąžinti.
Lėktuvų stebėjimas Vilniaus oro uoste
Lėktuvų stebėjimas Vilniaus oro uoste / Roko Lukoševičiaus / 15min nuotr.

Dėl 15 tūkst. eurų kompensacijų lietuvių keleivių teises ginanti įmonė „Aer Liber“ su „Ryanair“ kovėsi teisme.

PLAČIAU SKAITYKITE ČIA: Beprecedentė byla: „Ryanair“ panoro susigrąžinti lietuviams išmokėtas kompensacijas

Apsigalvojo po dvejų metų

37 keleiviams, kurie pateikė skundus per „Aer liber“ pagalbos keleiviams interneto portalą „OroSkundas.lt” dėl „Ryanair“ atšauktų skrydžių, buvo priteistos ir jau seniai išmokėtos kompensacijos – iš viso 14 tūkst. 800 eurų.

Šie keleiviai dar 2017 m. spalio 10-ąją turėjo skristi „Ryanair“ organizuojamais skrydžiais maršrutu Alikantė-Kaunas-Alikantė, kuriuos „Ryanair“ kone paskutinę akimirką atšaukė, tačiau nukentėjusiais keleiviais deramai nepasirūpino, teigiama „Aer liber“ pranešime spaudai.

Lietuvos bendrovei ėmusis ginti nukentėjusių keleivių teises, teismuose jiems buvo priteistos ir išmokėtos kompensacijos, tačiau praėjus dviem metams nuo pirmųjų bylų dėl šių skrydžių įsiteisėjimo, kai visos bylos jau buvo užbaigtos ir įgyvendintos, „Ryanair“ netikėtai nusprendė ginčyti keleiviams priteistas kompensacijas.

Oro vežėjui pavyko pasiekti, kad „Ryanair“ pralaimėtų bylų nagrinėjimas būtų atnaujintas, ir šių metų birželio 2 d. Kauno apylinkės teismas dėl tų pačių skrydžių jau priėmė priešingą teismo sprendimą.

Pasak pranešimo spaudai, jis buvo palankus jau ne keleiviams, o „Ryanair“, taip sukuriant Lietuvoje dar neregėtą precedentą – iškilo klausimas, ar keleiviams neteks grąžinti jiems ne tik priteistų, bet ir jau išmokėtų kompensacijų.

Unsplash nuotr./Alikantė
Unsplash nuotr./Alikantė

Portalo „OroSkundas.lt“ įkūrėjai pateikė skundą apeliacinės instancijos teismui ir dabar švenčia pergalę: iš naujo visas atšauktų skrydžių teisines aplinkybes išnagrinėjusi Kauno apygardos teismo teisėjų kolegija lapkričio 30 d. nutarė patenkinti įmonės pateiktą apeliaciją, o žemesnės instancijos teismo priimtus sprendimus dėl užbaigtų bylų atnaujinimo – panaikinti.

Šio proceso metu susidūrėme su tokiomis manipuliacijomis Lietuvos teisine sistema iš „Ryanair“ pusės, kokių dar neteko iki šiol patirti.

„Situacijos, kai skrydžiai atšaukiami, o keleiviams reikiama pagalba nesuteikiama, vis dar iškyla dėl pačių įvairiausių priežasčių, tačiau ši istorija buvo išskirtinė. Šio proceso metu susidūrėme su tokiomis manipuliacijomis Lietuvos teisine sistema iš „Ryanair“ pusės, kokių dar neteko iki šiol patirti. Tai istorija, kurioje buvo daug įtarimų dėl interesų ir skaidrumo keliančių aplinkybių. Nepaisant to, nenuleidome rankų ir džiaugiamės, kad nukentėjusių keleivių teises ir jiems teisėtai priteistas kompensacijas galiausiai pavyko apginti“, – pranešime spaudai cituojamas portalo „OroSkundas.lt“ atstovas Balys Rimkus.

Lietuvos transporto saugos administraciją kaltina nekompetencija

Pasak B.Rimkaus, šiame procese ypač stebino Lietuvos valstybinės institucijos – Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Civilinės aviacijos skyriaus tarnautojų nekompetencija ir neprincipingumas, kurių priimta nauja išvada ir atvėrė kelią „Ryanair“ atnaujinti jau užbaigtas bylas.

Anot jo, liko neatsakytas klausimas, kodėl ši institucija, sulaukusi „Ryanair“ kreipimosi, suskubo pakeisti anksčiau priimtą keleiviams palankią išvadą į naują, palankią vežėjui, ir dar su esmine fakto klaida.

Pasak advokato Daliaus Vaitekūno, apeliacinės instancijos teismas sukritikavo LTSA išvadą, nurodydamas, kad ši institucija neatliko aplinkybių nustatymo, tyrimo ir vertinimo, o tik formaliai perrašė vienos šalies – t.y. oro vežėjo – nuomonę ir pateikė ją kaip savo.

„Įvertinęs byloje pateiktus šalių įrodymus ir argumentus, apeliacinės instancijos teismas konstatavo, jog „Ryanair“ neįrodė, kad skrydžiai buvo atšaukti dėl ypatingųjų aplinkybių, todėl vežėjas privalo išmokėti keleiviams kompensacijas. Svarbu pastebėti, kad LTSA savo išvadoje konstatavo priešingai – kad skrydžiai buvo atšaukti dėl ypatingųjų aplinkybių ir keleiviams išmokos nepriklauso, nors ji vertino tuos pačius įrodymus, kaip ir teismas“, – teigė advokatas D. Vaitekūnas.

Teisininko vertinimu, dėl LTSA funkcijų ir kompetencijos reikalinga platesnė diskusija, ar šios institucijos funkcijos teikti rekomendacinio pobūdžio išvadas yra efektyvi.

„Norėčiau pažymėti, kad būtent dėl klaidingos LTSA išvados teismai atnaujino civilines bylas, bet per daugiau kaip metus vykusį procesą tiek „Ryanair“ argumentai, tiek LTSA išvada buvo paneigti ir liko galioti pirminiai teismų sprendimai, kuriais buvo apgintos keleivių teisės į kompensacijas už skrydžių atšaukimą“, – pabrėžė advokatas.

Kauno apygardos teismo teisėjų kolegija, įvertinusi byloje surinktus įrodymus, padarė išvadą, jog atsakovas „Ryanair“ neįrodė ėmęsis visų pagrįstų priemonių (techninių, ekonominių, finansinių ir kt.) skrydžių atidėjimui arba atšaukimui dėl ypatingųjų aplinkybių išvengti, nors tą padaryti privalėjo.

Toks apeliacinės instancijos sprendimas atitinka tiek keleivių teises užtikrinančio ES reglamento EB 261/2004 nuostatas, tiek ir ES Teisingumo Teismo praktikos suformuotą poziciją, pagal kurią tokio pobūdžio bylose būtent oro vežėjas privalo įrodyti sąlygas, atleidžiančias jį nuo pareigos mokėti kompensacijas sutrikdyto skrydžio keleiviams.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos