Atitinkamai, dviejų asmenų šeima, dirbanti už vidutinį atlyginimą, galėtų įsigyti automobilį lizingu už 20,2 tūkst. eurų. Palyginimui, latvių šeima pajėgtų įpirkti tokios pačios vertės automobilį, o estų – 29,1 tūkst. eurų.
Skolintis tokias sumas automobiliui gali tik šeimos, kurios neturi kitų finansinių įsipareigojimų.
Per metus naujų automobilių įperkamumas padidėjo 12 proc. Pernai automobilių įperkamumas taip pat augo, tačiau perpus mažiau – 4,6 proc.
„Šiais metais smarkų augimą lemia šalyje sparčiai didėjantis vidutinis darbo užmokestis – šiemet jis padidėjo daugiau kaip 10 procentų. Toliau kylant darbo užmokesčiui, didės ir Lietuvos žmonių galimybės įpirkti naujesnius automobilius“, – komentuoja SEB banko vyriausiasis ekonomistas Tadas Povilauskas.
SEB banko analitikai įperkamumo indeksą paskaičiavo įvertinę, kad pats gyventojas ar šeima įmoka 15 proc. automobilio kainos, o lizingo sutartis sudaroma 5 metams, kai lizingo įmokų ir pajamų santykis neviršija ketvirtadalio, o palūkanų norma – 5 proc.
„Ekonominiai laikai šiuo metu Lietuvoje yra gerėjantys, tai žmonės gali sau leisti įpirkti naują automobilį naudojantis lizingu ir galbūt įsigyja naudotą automobilį vėlgi daugiau naudojant nuosavus išteklius, o ne lizingu“, – sako T.Povilauskas.
Tiesa, egzistuoja nerašyta atsakingo finansų tvarkymo taisyklė – automobiliui įsigyti skirti apie 4 uždirbamus atlyginimus. Šiuo metu prieš mokesčius vidutinis atlyginimas Lietuvoje tesiekia 817,6 Eur.
Asmeninių finansų ekspertai pažymi, kad pusę metinių pajamų automobiliui įsigyti galėtų skirti tik tie asmenys, kuriems automobilis yra pirmasis gyvenimo prioritetas.
Įperkamiausi automobiliai
Vienas asmuo, uždirbantis vidutinį atlyginimą, gali sau leisti nebent mažiausiųjų klasės naujus automobilius, tokius kaip „Dacia Sandero/Logan“, „Seat Mii“, „Suzuki Alto“, „Toyota Aygo“, „Volkswagen UP“ ir panašius.
Vilniaus gyventojas įpirktų kiek brangesnius automobilius, tokius kaip „Citroen C1/C3“, „Fiat Panda/Punto“, „Ford Fiesta“, „Nissan Micra“, „Škoda Fabia“, „Renault Clio“ ir panašius, skaičiuoja SEB.
„Vilniuje pajamos yra maždaug trečdaliu didesnės negu likusioje Lietuvoje, todėl aišku, kad ir įperkamumo indeksas čia yra didesnis“, – aiškina T.Povilauskas ir pažymi, kad daugėja žmonių, kurių pajamos didesnės nei vidutinės, be to, lietuviai dažnai daug pajamų gauna „iš šalies“.
Už vidutinius atlyginimus dirbanti dviejų asmenų šeima jau gali įpirkti ir ekonominės klasės, daugiausia C segmento, automobilį. Tarp tokių yra „Škoda Octavia“, „Toyota Avensis“, „Volkswagen Golf/Jetta“, „Nissan Qashqai“ ir daug kitų.
Perka prabangesnius naudotus
Nors finansinės galimybės ir ribotos, vis tik lietuviai labiau linkę pirkti prabangesnius automobilius, kad ir naudotus. Įmonės „DataCenter“ duomenimis, geriausiai Lietuvoje parduodamų naudotų automobilių penketuką sudaro „Volkswagen Passat“, „Audi A6“, „Volkswagen Golf“, 5 serijos BMW, „Audi A4“.
Populiariausi nauji automobiliai: „Nissan Qashqai“, „Volkswagen Tiguan“, „Toyota RAV4“, „Kia Sportage“ ir „Toyota C–HR“.
Šiemet pirmą pusmetį Lietuvoje įvežtų parduotų automobilių daugiau negu pusę sudarė senesni negu 10 metų automobiliai, o nauji automobiliai sudarė 17 proc. visų įvežtų automobilių, rodo „Autoplius.lt“ duomenys. Daugiausia per pirmą pusmetį šalyje buvo parduota 11–15 metų automobilių, kurių vieno vidutinė kaina yra apie 2,8 tūkst. eurų.
Surinkti duomenys rodo, kad lietuviai yra linkę pirkti pigius automobilius. Tačiau už automobilių remontą sumokami pinigai lenkia kaimynines valstybes – Latviją ir Estiją. Estijai automobilių remontui išleidžia trigubai-keturgubai mažesnę pajamų dalį nei lietuviai.
„Lietuvoje ir Latvijoje dominuoja vokiški, net ir šiek tiek aukštesnės klasės automobiliai, o Estijoje – nėra nė vieno vokiško automobilio, dažniausiai tai miesto visureigiai, arba vidutinės klasės šeimos automobiliai. Matome estišką praktiškumą ir lietuvišką norą šiek tiek parodyti prestižą. Čia jei negali įpirkti naujo automobilio ir gyventojai perka naudotą – perkami geresnį vardą rinkoje ar netgi draugų rate turintys automobiliai“, – sako T.Povilauskas.
Lizingavimas auga
SEB banko lizingavimo tempas augo panašiu tempu, kaip ir automobilių įperkamumas. Šiemet pirmą pusmetį SEB banko finansuota lizingo vertė buvo 9 proc. didesnė nei prieš metus.
Iš viso per pirmą metų pusmetį SEB bankas Lietuvos gyventojams suteikė 15 mln. eurų vertės automobilių lizingo paslaugų. Lizingu perkamo naujo automobilio vidutinė vertė buvo kiek didesnė negu 26 tūkst. eurų, naudoto – per 14 tūkst. eurų.
SEB banko Lizingo departamento direktorius Saulius Mickus patikino, kad šiemet gyventojai lizingu dažniau įsigyja naujus automobilius.
„Pirmą pusmetį žymiai padaugėjo lizingu įsigyjamų naujų automobilių. Jų buvo įsigyta beveik tiek pat, kiek ir naudotų. Ar ši augimo tendencija išliks ir ateityje, sunku vertinti, nes automobilio pasirinkimą lemia ne tik finansinės galimybės, bet ir požiūris į automobilį“, – sako S.Mickus.
Anot jo, dažnam Lietuvos pirkėjui automobilis tebėra svarbi įvaizdžio dalis, todėl jis už lėšas, kuriomis galėtų įsigyti naują ekonominės klasės automobilį, perka naudotą, bet prabangesnį. Ta pati tendencija matoma ir Latvijoje. Tik estams tai rūpi mažiau, todėl jų populiariausių automobilių sąrašuose – daugiau praktiškų automobilių modelių.
„Naujų automobilių Lietuvoje galėtų būti parduodama bent 50 proc. daugiau – tą leistų finansinės gyventojų galimybės. Jei palyginsime su kitomis ES šalimis, matysime, kad šalyse, kuriose gyventojų vidutinės pajamos yra panašios ar šiek tiek didesnės negu mūsų (Lenkijoje, Latvijoje, Vengrijoje ar Slovakijoje), naujų automobilių nuperkama gerokai daugiau negu Lietuvoje“, – tikina T.Povilauskas.
SEB bankas automobilių įperkamumo Lietuvoje indeksą apskaičiavo trečią kartą. Šis indeksas parodo, kokios vertės vertės automobilį gali įsigyti vidutines pajamas gaunantys šalies gyventojai.
Automobilių lizingo kliento portretas
Statistinis vidutinis automobilį lizingu įsigijęs gyventojas yra 41 metų amžiaus, dažniau vyras (du trečdaliai, palyginti su trečdaliu moterų), gyvena Vilniuje arba Kaune. Jis turi šeimą ir uždirba apie 1000 eurų per mėnesį.
Vidutinė perkamo automobilio kaina siekia 18 tūkstančių eurų, o pradinei įmokai skiriama apie ketvirtadalį reikalingų lėšų. Tokiu atveju mėnesio įmoka siekia apie 259 eurus. Lizingo terminas – 4 metai ir 9 mėnesiai. Dažniausiai lizingu perkami BMW, „Volkswagen“ ir „Škoda“ automobiliai.
SEB rekomenduoja automobilio įsigijimui neskirti visų santaupų ir atsakingai vertinti, kad bus reikalingas ir civilinės atsakomybės draudimas, kasko draudimas. Jei perkamas nenaujas automobilis, lizingo terminas neturėtų būti ilgesnis nei 5 metai, o lizingui skiriama pajamų dalis – ne daugiau kaip 25 proc.