„Šiuo metu pasiekti kai kurių prekių kodų geležies ir plieno, medienos gaminių, trąšų, etilenglikolio, taip pat kai kurių kitų prekių vidurkiai“, – trečiadienį BNS pranešė LTG.
Šiemet tranzitu geležinkeliais tarp Rusijos ir Kaliningrado per Lietuvą leidžiamų pervežti sankcionuotų prekių vidurkiai, remiantis liepą parengtomis Europos Komisijos gairėmis, apskaičiuojami pagal 2019-2021 metais geležinkeliais pervežtų prekių vidurkį.
Kaliningrado srities gubernatorius Antonas Alichanovas antradienį pareiškė, kad eksklavas dėl Europos Sąjungos apribojimų nebegali per Lietuvos teritoriją įsivežti naftos, medienos, trąšų ir kai kurių kitų sankcionuotų prekių.
Pasak LTG, į leidžiamų vežti srities poreikiams būtinų sankcionuotų prekių sąrašą įtraukta keli šimtai kodų, jų kiekiai vertinami individualiai gavus paraiškas.
Bendrovės duomenimis, visų tokių prekių apimties vidurkis siekia 3,1 mln. tonų: anglies – 1,07 mln. tonų, juodųjų metalų – 590 tūkst. tonų, medienos ir jos produktų – 60 tūkst. tonų, cemento – 260 tūkst. tonų, maisto pramonės produktų, pašarų, gėrimų, tabako – 60 tūkst. tonų, naftos ir jos produktų – 980 tūkst. tonų, likusių prekių – 80 tūkst. tonų.
2021 metais visų prekių tranzito tarp Rusijos ir Kaliningrado srities apimtys siekė 5,6 mln. tonų, teigia LTG.
A.Alichanovui, be kita ko, jis pasiūlius Rusijos geležinkeliams atidaryti sąskaitą Lietuvos ižde, kad būtų apmokėtas tranzitas į Kaliningrado sritį ir iš jos, Lietuva teigia, kad tokia galimybė šalies įstatymuose nenumatoma.
„Valstybės iždo įstatymas tokios galimybės nenumato“, – teigiama Finansų ministerijos atsakyme BNS.
Rusijos laikinasis reikalų patikėtinis Lietuvoje Sergejus Riabokonis liepos pabaigoje perdavė Užsienio reikalų ministerijai Vilniuje notą dėl numanomo mokėjimų už Kaliningrado tranzito paslaugas sustabdymo.
Šiaulių bankas, per kurį vykdomi šie mokėjimai, pranešė nuo rugsėjo nebevykdysiantis jokių operacijų su Rusija ir išimtis taikys tik tuo atveju, kai mokėjimai atliekami humanitariniais tikslais ar valstybės funkcijoms užtikrinti. Bankas šiuo metu aiškinasi situaciją su institucijomis.
Užsienio reikalų ministras Gabrielius Landsbergis pirmadienį sakė, kad ne Vilnius, o Maskva turi rasti būdus, kaip atsiskaityti už Kaliningrado tranzitą.
Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba praėjusią savaitę BNS patvirtino, kad aptarnaujant mokėjimus už Kaliningrado tranzitą gali būti taikomos išimtys, tačiau kiekviena situacija būtų vertinama individualiai. Tarnyba taip pat nurodė vieną tokią išimtį jau pritaikiusi.
LTG liepos 22 dieną atnaujino nuo birželio vidurio sustabdytą sankcionuotų prekių tranzitą tarp Rusijos ir Kaliningrado.
Pagal ES numatytas sankcijas Rusijai birželio 17-ąją įsigaliojo draudimas į Bendrijos teritoriją gabenti rusišką plieną ir juoduosius metalus, liepos 10-ąją – cementą, alkoholį, medienos, stiklo, aliuminio, popieriaus gaminius, gipsą, laivų dalis, o nuo gruodžio 5 dienos – rusišką naftą ir jos produktus.
Rusijai ribojimus pavadinus Kaliningrado srities blokada ir pagrasinus atsaku, EK liepą parengė naujas gaires, kuriomis leista tranzitą geležinkeliais atnaujinti įvertinus pervežamų prekių kiekį.