„Ažiotažų nemėgstu ir nedalyvauju tuose žaidimuose, tuščia šnekėt. Aš esu pasirašęs sutartį ir galit man nesukt smegenų. Ta pačią (sutartį), kurią reikėjo. Čia bereikalingai visi kelia... Valdybos nariai visi pritarė tiek, kiek reikia valdybos narių, ir aš esu jau pasirašęs“, – BNS šeštadienį sakė S.Dailydka.
„Lietuvos geležinkelių“ vadovas kelis kartus klausiamas nebuvo linkęs atskleisti, kada pasirašė sutartį. Tačiau galiausiai pripažino, jog sutartį pasirašė penktadienio vakarą. Bendros Baltijos šalių įmonės „RB Rail“ valdybos pirmininkė Baiba Rubesa patvirtino šeštadienį popiet gavusi sutarties kopijas iš Lietuvos susisiekimo ministerijos.
S.Dailydka tikino, jog šis sutarties pasirašymas, apie kurį nebuvo viešai pranešta, nesusijęs su Europos Komisijos direktorato pranešimu, jog gali būti stabdomas viso projekto „Rail Baltica“ finansavimas.
S.Dailydka sakė nesureikšminantis Europos Komisijos įspėjimų ar tikrinimo procedūrų, nes tai įprasta praktika: „Pinigai nėra atimti ir niekas jų neatims“.
Jis taip pat pažėrė kritikos „Rail Baltica“ projektą įgyvendinančios „RB Rail“ vadovei B.Rubesai, kuri, anot S.Dailydkos, ignoruoja „Lietuvos geležinkelius“.
Europos Komisijos Mobilumo ir transporto generalinis direktoratas penktadienio vakarą informavo bendrą Baltijos šalių įmonę „RB Rail“, kad bus pradedamos procedūros stabdant finansavimą Lietuvai, kuri vienintelė iš trijų Baltijos valstybių nepasirašė sutarties dėl viešųjų pirkimų tvarkos.
Anot pranešimo, kurį BNS persiuntė „RB Rail“, projektą pavedama peržiūrėti Inovacijų ir tinklų vykdomajai agentūrai (INEA), kuri artimiausiu metu turėtų nuspręsti, ar sustabdyti Europos infrastruktūros tinklų priemonės CEF (angl. Connecting Europe Facility) pirmojo šaukimo lėšas – tuomet Lietuvai skirta 106 mln. eurų. Taip pat INEA turi sustabdyti derybas dėl antrojo šaukimo, kuriuo skirta beveik 191 mln. eurų, dotacijų sutarties.
B.Rubesa BNS informavo, kad pirmadienį su INEA bus pradedamos diskusijos dėl finansavimo peržiūros procedūrų bei kaip toliau tęsti derybas dėl dotacijų sutarčių Latvijai ir Estijai.
„Lietuvos geležinkeliai“ vieninteliai savo parašu buvo nepatvirtinę sutarties dėl „Rail Baltica“ viešųjų pirkimų tvarkos. Įmonės generalinis direktorius Stasys Dailydka dar penktadienį įspėjo, kad sutartis nenaudinga geležinkeliams, nes įmonė bus atsakinga už „RB Rail“ padarytas klaidas.
BNS pateikia interviu su „Lietuvos geležinkelių“ vadovu S.Dailydka.
– Turbūt jau žinote apie Europos Komisijos pranešimus. Norime išgirsti Jūsų komentarą.
– Nežinau, ažiotažų nemėgstu ir nedalyvauju tuose žaidimuose, tuščia šnekėt. Aš esu pasirašęs sutartį ir galit man nesukt smegenų.
Kaip nepuolat. Spaudoj atrodo, kad čia paskutinis svoločius tas Dailydka, viską kenkia. Atvirkščiai, kas pastatė iki Kauno „Rail Balticą“?
– Kurią sutartį?
– Ta pačią (sutartį), kurią reikėjo. Čia bereikalingai visi kelia... Valdybos nariai visi pritarė tiek, kiek reikia valdybos narių, ir aš esu jau pasirašęs.
– Kada pasirašėte sutartį?
– Negi mes dabar.. Aš jums sakau – pasirašiau.
– Kada?
– Kada. Pasirašiau.
– Pone S.Dailydka, tai yra svarbu.
– Kai gavau valdybos narių visus susitikimus tai pasirašiau.
– Tai kada tai įvyko? Vakar?
– Ne dieną. Aišku, kad vakar vakare. Negi aš turiu vaikščiot ir aiškint visiems, kada aš turiu pasirašinėt. Aš gi neprivalau niekam atsiskaitinėt. Aš vykdau savo pareigas ir darbą.
– Ką reiškia, neprivalot atsiskaitinėt? Pone S.Dailydka, Jūs esate valstybės įmonės vadovas.
– Neprivalau, man šiandien šeštadienis, sekmadienis. Turiu aš teisę gi į poilsį turbūt. O jei aš vykdžiau savo pareigas taip, kaip priklauso, tai ką aš turiu daryt. Dar turiu aiškint kiekvieną dieną, ką aš turiu daryt, ką aš valgau ir ką aš geriu.
– Mums visai neįdomu, ką jūs valgot. Mes norim išgirst Jūsų argumentus ir motyvus. Anksčiu kalbėjote, kad negalite pasirašyti tos sutarties, nes ji būtų žalinga „Lietuvos geležinkeliams“.
– Argumentus vakar išaiškinau visus, kurios yra problemos. Valdybos sprendimas man yra šventas dalykas. Sakiau, kad kai jį tik gausiu ir pasirašysiu. Jį gavau ir pasirašiau. Kame problemos? Ko dar trūksta?
– Tai žalia šviesa uždegta, visos problemos išsisprendė?
– Jei būtų įmonės vadovė („RB Rail“ valdybos pirmininkė Baiba Rubesa – red.) viską organizavusi laiku ir dirbusi su bendrove taip pat tiesiogiai, bet ji nedirbo šito darbo, atliko darbą tik su kitais, kažkodėl ne su „Lietuvos geležinkeliais“, kurie irgi dalyviai pasirašymo, tai būtumėm viską laiku padarę – būtume ir valdybai laiku atidavę sprendimus, kad paremtų ir gavę sutikimus ir taip toliau. Čia gi problema paprasta – sukelia kiti, kurie labai laimingi, kad pakentų šiai mūsų bendrovei ir tuo pačiu Lietuvai ir šitam projektui, kurie lyderiai yra šio projekto. Jūs žinot, ir vakar mes pasirašėm dar sutartį, toliau vykdom „Rail Baltica“. Mes gi nemiegam. Kiti nieko nedaro, o tik vaidina, kad daro. Ir jūs visi puolat, kad čia mes kažkokie...
– Mes nepuolam. Skambinam klausti Jūsų komentaro.
– Kaip nepuolat. Spaudoj atrodo, kad čia paskutinis svoločius tas Dailydka, viską kenkia. Atvirkščiai, kas pastatė iki Kauno „Rail Balticą“? Visi šnekėjo nuo 1990 metų, baikas pasakojo, kad daro darbus. Niekas nevyko, kol neperėmė „Lietuvos geležinkeliai“.
– Sakote, kad vakar pasirašėte sutartį „Rail Baltica“ dėl viešųjų pirkimų. Ar informavote partnerius, kad sutartis jau pasirašyta?
– Kodėl aš turiu informuot? Yra žmonės, kurie informuos. Aš gi šito darbo neorganizuoju. Aš pasirašiau, tegul kreipiasi partneriai į mūsų atsakingus žmones ir gaus. Aš turiu omeny ne į mane, o į tuos, kurie organizavo šitą pasirašymą.
– Tai galit paaiškint tiesiog procedūras, kas ir ką dabar turi informuoti?
– (...) Vakar vakare Europos Komisija parašė laišką ponios Baibos („RB Rail“ valdybos pirmininkės B.Rubesos – red.), matyt, informacijos pagrindu, kad čia reikia peržiūrėti viską ir panašiai. Čia yra tik procedūra. Ta procedūra yra normali, kaip ir visur. O pinigai nėra atimti ir jų niekas neatims. O procedūrą jie privalo tikrinimo daryt, tikrinti, ar progresas yra projekte, ar nėra. Normalus dalykas. Mes gi ne pirmus metus su ES lėšomis dirbam. Nėra čia jokio absoliučiai... Čia visiems atrodo, kad kažkokie stebuklai. Reikia normaliai dirbt. Juodą darbą dirbt, daryt laiku ir viskas bus gerai.
Negi aš turiu vaikščiot ir aiškint visiems, kada aš turiu pasirašinėt. Aš gi neprivalau niekam atsiskaitinėt. Aš vykdau savo pareigas ir darbą.
Bet kai pavedam dabar bendrai įmonei, kuri daugiau politikuoja, negu dirba, nes neturi patirties, nežino, kaip reikia, bėgioja kažką, aiškina, slepia kažką, buria kažką nesuprasi ką. Aš pavyzdžiui iš tos ponios nesu gavęs oficialaus dokumento, visą laiką gaunu tik geriausiu atveju per savo dukterinę įmonę. Kai tuo tarpu mes šioje vietoje esame tiesiogiai kontraktavimo sutarties dalyviai. Aš suprantu, dėl kitų dalykų ir turi ji dirbt su mūsų dukterine įmone, su ponu Budriu („Rail Baltica Statyba“ įmonės vadovu, bendros įmonės „RB Rail“ stebėtojų tarybos pirmininku Dainiumi Budriu – red.). Bet kai jau liečia mus konkrečiai, ji privalo su mumis dirbt.
– Ar valdybos narių sprendimas, kuriuo rėmėtės pasirašydamas sutartį, buvo vieningai priimtas?
– Nežinau. Mačiau, kad yra pasirašytas protokolas ir aš ten netikrinu, ne mano pareiga.
– Ar pastarosiomis savaitėmis ar dienomis buvot sulaukęs užuominų apie tai, kad turėtumėt pasitraukti iš pareigų?
– Niekas man jokių užuominų nedalina. Šitokių gandų pilna vyksta pastoviai, tai aš jau nekreipiu dėmesio. Jei aš apie tai galvočiau, tai nebūtų kada ir dirbti, ir miegoti. Dirbu savo darbą, kol kažkas man dar paveda. O kai nereikės, tai ir nebedirbsiu.
– Šioje situacijoje dėl sutarties pasirašymo savo jokios atsakomybės neįžvelgiate?
– Nematau absoliučiai. Mes šioje vietoje niekam mes nekenkiam, niekam netrukdom. Mes darome savo darbą atsakingai, teisingai ir nebandom bei žaist, nei kažką kenkti. Mes užsiimam tik darbu – juodu juodu grynu darbu, kuris mus ir gelbėja nuo to ir 10 tūkstančių žmonių gauna iš to atlyginimą kiekvieną dieną ir visi aprengti, apauti ir darbų saugos visus reikalavimus stengiamės išlaikyti, socialinius klausimus sprendžiam ir dar apie 2 tūkstančiai žmonių iš tų dukterinių įmonių gyvena. Mūsų duona nėra lengva ir mes čia žaist aiškintis kažkokias nesąmones ir kalbėt – tuo neužsiimam.
– Visą šią savaitę buvo nemažas susidomėjimas žiniasklaidos dėl šios sutarties pasirašymo. Ir jūs savo argumentus vardinote viešai. Kodėl nepranešėte visuomenei informacijos viešai, kad sutartis jau pasirašyta?
– Kada aš turėjau jums pranešt? Nu ką jūs man šnekat? Naktį visiems atsistot ant kamino didžiausio Vilniaus kur nors ir šaukt, kad visi išgirstų. Ką, jūs juokaujat?
– O jūs naktį sutartį pasirašėt? Kodėl minite naktį?
– Koks skirtumas, vakare pasirašiau. Negi turiu aiškinti, kada aš kur ką darau. Darau savo darbą tada, kada reikia. Kai yra įmanoma padarau darbą ir tiek. Visą parą dirbam, geležinkeliai pas mus ištisą parą dirba. (...) Čia yra normalus kasdienis darbas. Tokių sutarčių mes pilna turim kiekvieną dieną – po 20, 30 įvairiausių panašaus lygio sutarčių. Ši yra neeilinė tuo, kad susijusi su europinėmis lėšomis, bendros įmonės veikla ir taip toliau. Tai tuo ir skiriasi. O rizika yra milžiniška ir negalima bet kaip vykdyt kažkokio darbo, kaip ir šio.
– Ar jūs tą sutartį pasirašėte jau po Europos Komisijos direktorato pranešimo apie galimą lėšų visam projektui stabdymą? Šis EK pranešimas pasirodė penktadienį.
– Nežinau. Aš tuo metu jau miegojau matyt, kai direktoratas siuntė tas žinutes. Aš šiandien ryte pamačiau. Ir tai aš gavau vėl netiesiogiai, per mūsų darbuotojus, kurie gavo vėl iš kitų. Ta pati Baiba siuntinėjo kitiems, bet tik ne man.