„Jau girdime iš pareigūnų, kad ukrainiečių vairuotojus grąžina, neleidžia vykti per Baltarusiją, situacija keičiasi kiekvieną minutę. Šiai dienai, mano asmenine nuomone, Baltarusijos teritorija taip pat nėra saugi, nes tų šalių politinė vadovybė nėra stabili, gal taip pasakykime“, – Lietuvos ir Baltarusijos pasienyje žurnalistams sakė E.Mikėnas.
Šią informaciją BNS patvirtino ir Muitinės departamento Medininkų kelio posto pamainos viršininkas Darius Prakapas.
„Į mane kreipėsi vienas Ukrainos vairuotojas, kuris važiavo į Odesos jūrų uostą ir jam Baltarusijos pareigūnai neleido įvažiuoti, ryšium su tuo, kad yra uždaryta Baltarusijos ir Ukrainos siena. (...) Kol kas žinau tik vieną tokį atvejį, nes šiandien mažai tų mašinų važiavo į Ukrainą. Manau, kad vėliau tokių atvejų bus daugiau“, – BNS teigė D.Prakapas.
Bendrovės „Gerusa“ atstovas Gintaras Žukas žurnalistams tvirtino, kad situacija dar labiau komplikuotųsi, jei Baltarusija nuspręstų visiškai uždaryti tranzitą per savo teritoriją.
„Kol kas situacija yra tokia, kad važiuoti galima, tai važiuojame. (...) Bet gali būti taip, kad Baltarusija uždarys ir tranzitą kelių transportui. Tokia situacija būtų visiška katastrofa – realiai mašinas tektų statyti patvoryje ir eiti į darbo biržą“, – žurnalistams teigė G.Žukas.
Jis skeptiškai vertino galimybę vilkikus perorientuoti darbui Vakarų Europos rinkose.
„Vakaruose yra savi niuansai, patys žinote, kad Mobilumo paketas įsigaliojo ir taip toliau. Yra daug kliuvinių ir taip paprastai įsilieti į tą srautą vežėjų nepavyks. Aišku, žiūrėtume, spręstume, kažkaip galvotume, bet tai nėra taip paprasta (...) Be to, ne visi darbuotojai, ypač iš trečiųjų šalių, nori dirbti Vakarų šalyse“, – aiškino G.Žukas.
E.Mikėnas BNS anksčiau taip pat sakė, kad vežėjai kol kas dirba su klientais Rusijoje.
„Kadangi pačioje Rusijoje karas nevyksta, per Latviją ir Estiją kroviniai į Rusiją važiuos toliau, kadangi turime įsipareigojimus Rusijos klientams. Kas liečia tolesnę perspektyvą – srautai labai priklausys nuo prekybos. Jeigu prekyba vyks – važiuos ir automobiliai“, – tvirtino E.Mikėnas.
Tačiau jis pabrėžė, kad dėl karo Ukrainoje per šią šalį keliaujančių krovinių srautai bus išbalansuoti, o galima Rusijos izoliacija nuo tarpbankinių atsiskaitymų sistemos (SWIFT) apsunkintų atsiskaitymus su šios šalies užsakovais.
P.Drižas: turime į Ukrainą norinčių grįžti vairuotojų, bet jų nedaug
Didžiausias Lietuvos įmones vienijančio Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinis sekretorius Povilas Drižas teigia, kad Rusijai ketvirtadienį pradėjus karinius veiksmus prieš Ukrainą dalis aljanso įmonėse dirbančių ukrainiečių norėtų grįžti į gimtinę, tačiau jų nėra daug.
„Turime ukrainiečių vyrų, kurie nori palikti įmones ir vykti į Ukrainą, kur yra jų šeimos. Bandome su jais komunikuoti ir tą situaciją spręsti. (..) Tai nėra masiniai skaičiai, po keliolika ar kelis asmenis kiekvienoje iš aljansui priklausančių įmonių, tai labiau atskirti atvejai“, – BNS sakė P.Drižas.
Turime ukrainiečių vyrų, kurie nori palikti įmones ir vykti į Ukrainą, kur yra jų šeimos.
„Kitas dalykas, pas mus dirbantys ukrainiečiai taip pat teiraujasi, ar įmonės galės pasirūpinti jų šeimomis. Žinoma, visos įmonės atsakė, kad suteiks visą reikiamą pagalbą, svarbiausia, kad šeimos turėtų galimybę atvykti į Lietuvą“, – pridūrė jis.
Pasak P. Drižo, TTLA įmonės neturi Ukrainoje dirbančių darbuotojų, kuriuos reikėtų parsigabenti į Lietuvą.
„Aišku, turime mašinų Ukrainoje, su kuriomis kontaktas yra, jos kol kas dar nėra išvykusios iš šalies (...) Iš logistinės pusės, kai kurios įmonės nebeima tiek rusiškų, tiek baltarusiškų krovinių, tiesiog nepasikrauna tenai“, – tvirtino P.Drižas.
Reaguodama į situaciją Ukrainoje, Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ Lietuvos vežėjams rekomenduoja susilaikyti nuo prekių vežimo per Ukrainos teritoriją, o esančius Ukrainoje nedelsiant grįžti į Lietuvą. Tolimųjų reisų vairuotojams patariama nevykti per Baltarusiją ir sekti atsakingų Lietuvos institucijų, pirmiausia Lietuvos Užsienio reikalų ministerijos, pateikiamas rekomendacijas.
„Žmonių saugumas ir gyvybė yra didžiausia vertybė, todėl raginame Ukrainoje ir Baltarusijoje esančius vairuotojus nedelsiant grįžti į Lietuvą, o planavusius vykti į Ukrainą – atsisakyti šių planų. Esant galimybei, vairuotojų prašome aplenkti Baltarusijos teritoriją ir grįžti per Lenkiją. Ypač svarbu sekti atsakingų Lietuvos institucijų, pirmiausia Užsienio reikalų ministerijos, rekomendacijas“, – sako „Linavos“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas.
Preliminariais „Linavos“ duomenimis, šiuo metu per Ukrainos ir Baltarusijos teritorijas gali vykti keli šimtai vilkikų iš Lietuvos.
Esant galimybei, grįžtantiems iš Ukrainos dėl saugumo patariama vengti Baltarusijos teritorijos, o į Lietuvą grįžti per Lenkiją.
Ukrainoje ir Baltarusijoje esančius vairuotojus, kuriems reikalinga pagalba, „Linava“ prašo susisiekti elektroniniu paštu office@linava.lt arba telefonu +370 5 2786 501.
"Linava" taip pat informuoja, kad Lietuvos piliečiai dėl konsulinės pagalbos gali kreiptis visą parą veikiančiu Užsienio reikalų ministerijos telefonu +370 5 236 2444 arba el. paštu pilieciai@urm.lt. Patariama nuolat stebėti Užsienio reikalų ministerijos svetainę ir vadovautis čia pateikiamomis rekomendacijomis.