„LTG Cargo“ atstovė sako, jog krovinių srautai šiemet mažėja dėl Rusijai bei Baltarusijai paskelbtų tarptautinių sankcijų, taip pat dalies klientų sprendimo nebegabenti krovinių iš šių šalių.
„Pervežimų mažėja ir dėl „LTG Cargo“ nuo pat Rusijos karo Ukrainoje pradžios nuosekliai įgyvendinamų kompleksinių veiksmų, kuriais mažinamos sąsajos su šiomis šalimis“, – BNS teigė Kotryna Dzikaraitė.
Šiemet geležinkeliu daugiausiai pervežta naftos ir jos produktų – apie 6,9 mln. tonų (pernai per 9 mėnesius – 6,5 mln. tonų), statybinių medžiagų (skaldos, cemento ir kitų) – apie 3,8 mln. tonų (4,3 mln. tonų), trąšų – beveik 3,4 mln. tonų (13,2 mln. tonų), žemės ūkio produkcijos – apie 2,6 mln. tonų (tiek pat kiek ir pernai), maisto pramonės produktų – 1,7 mln. tonų (1,6 mln. tonų), akmens anglies – 1,6 mln. tonų (3,2 mln. tonų), kitų prekių – apie 3,8 mln. tonų (beveik 6 mln.)
Pasak K.Dzikaraitės, šiemet iš Ukrainos į Lietuvą pervežta apie 0,2 mln. tonų krovinių – daugiausiai žemės ūkio produkcijos – 87 proc. mažiau nei pernai (1,5 mln. tonų), kai daugiausia vežta naftos ir jos produktų, taip pat trąšų.
„Dėl Rusijos karo Ukrainoje krovinių srautai iš Lietuvos į Ukrainą šiemet sumažėjo 85 proc., iš Ukrainos į Lietuvą – 25 proc.“, – sakė „LTG Cargo“ atstovė.
Jos teigimu, dėl Rusijai taikomų sankcijų į Kaliningrado sritį ir atgal per Lietuvą sausio-rugsėjo mėnesiais pervežta apie 1,7 mln. tonų krovinių, tuo metu pagal Europos Komisijos nustatytą tvarką galima pervežti 3,1 mln. tonų būtinųjų prekių.
„Per Lietuvos teritoriją tarp Rusijos žemyninės dalies ir Kaliningrado srities iš viso leidžiamo atskiros nomenklatūros kiekio pervežta apie 37 proc. anglies ir jos produktų, apie 59 proc. juodųjų metalų, 35 proc. medienos ir jos produktų, 100 proc. cemento, 26 proc. maisto pramonės produktų, naftos ir jos produktų – apie 60 proc. (ES sankcijos naftai ir naftos produktams visa apimtimi įsigalios gruodžio 5 dieną arba iki 2023 vasario 5 dieną, priklausomai nuo konkretaus prekės kodo), bei 31 proc. kitų įvairių rūšių prekių“, – teigė K.Dzikaraitė.
„Primenu, kad į būtinųjų prekių sąrašą įtraukta keli šimtai prekių kodų pagal ES reglamentą, kurių kiekiai vertinami konkrečiai kai gaunamos paraiškos“, – pridūrė ji.
Liepos 13-ąją Europos Komisija leidus Rusijai gabenti sankcionuotas prekes į Kaliningradą ir iš jo per Lietuvą tik šio eksklavo poreikiams ir tik geležinkeliais, „LTG Cargo“ liepos 22 dieną atnaujino nuo birželio vidurio sustabdytą kai kurių prekių tranzitą, tačiau krovinių pervežimo apimtys turi atitikti trejų pastarųjų metų geležinkeliais pervežtų prekių vidurkį. Vidurkiai skaičiuojami kiekvienam prekės kodui atskirai, o jų kiekiui pasiekus metinius vidurkius paraiškos atmetamos.
Liepos 10-ąją įsigaliojo draudimas tranzitu vežti cementą, alkoholį, medienos, stiklo, aliuminio, popieriaus gaminius, gipsą, laivų dalis, rugpjūčio 10-ąją – anglį ir kitą kietąjį iškastinį kurą, o gruodžio 5 dieną arba 2023 metų vasario 5-ąją, priklausomai nuo konkrečios prekės kodo, įsigalios sankcijos naftai ir jos produktams.