Geležinkelių elektrifikavimui aukštas prioritetas teikiamas tiek Lietuvoje, tiek ir visos Europos Sąjungos (ES) mastu – tai viena iš ES Žaliojo kurso įgyvendinimo priemonių. Elektrifikavimas leidžia nuo iškastinio kuro pereiti prie atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo.
„Geležinkelių transportas jau dabar yra mažiau taršus nei kitos alternatyvos, o elektrifikavę liniją Vilnius-Klaipėda sudarysime galimybę vežėjams keleivius bei krovinius tarp šių miestų gabenti su nuline emisija. Geležinkelio ruožas nuo Vilniaus iki Klaipėdos yra intensyviausiai naudojamas Lietuvoje. Praėjusiais metais juo pervežta daugiau kaip trečdalis geležinkeliu gabenamų krovinių ir maždaug penktadalis keleivių srauto“, – sako Karolis Sankovski, LTG Grupės bendrovės „LTG Infra“, valdančios šalies geležinkelių tinklą ir besirūpinančios jo modernizavimu, generalinis direktorius.
Pasak K.Sankovski, svarbi geležinkelio linijos Vilnius-Klaipėda elektrifikavimo projekto dalis – pirmadienį 125 km atkarpoje Kaišiadorys-Radviliškis startuojantys darbai. Jų metu pirmiausia koncentruojamasi į darbą vienkeliuose – keturiuose ruožuose, kurių bendras ilgis siekia apie 30 km, šalia geležinkelio bus montuojami kaltiniai pamatai. Iki kovo vidurio planuojama sumontuoti apie 400 vnt. pamatų. Vėliau ant jų bus statomos metalinės konstrukcijos atramos, o ant šių sumontuotos gembės ir galiausiai ištemptas kontaktinio tinklo kabelis.
Darbai linijoje Kaišiadorys-Radviliškis tęsis iki 2024 m. pirmojo ketvirčio. Elektrifikavimo darbus planuojant ir įgyvendinant lygiagrečiai, kito elektrifikacijos etapo startas planuojamas nuo 2023 m. rudens geležinkelio linijoje Šiauliai–Klaipėda.
Šiuo metu Lietuvoje yra elektrifikuoti trys geležinkelio ruožai – Vilnius–Kaunas, Lentvaris–Trakai ir Vilnius–Kena. Lietuvoje geležinkelis yra vienas mažiausiai elektrifikuotų Europoje ir sudaro 9 proc. viso šalies tinklo. Baigus elektrifikacijos projektą bus elektrifikuota 35 proc., o užbaigus ir „Rail Baltica“ – apie 40 proc. geležinkelio. ES valstybėse elektrifikuoto geležinkelio vidurkis siekia 54,3 proc.
Ruožo Kaišiadorys-Radviliškis elektrifikavimo vertė siekia 136,5 mln. eurų. Bendra geležinkelio linijos Vilnius–Klaipėda elektrifikavimo vertė siekia 411,26 mln. eurų. Projekto rangovas – Ispanijos bendrovių „Elecnor S.A.“ ir „Instalaciones Inabensa S.A.“ konsorciumas.
Kontaktinio tinklo rangos darbus numatoma užbaigti iki kitų metų pabaigos, o darbai susiję su elektros energijos tiekimu turėtų būti baigti 2025-aisiais. Ištisinis elektrifikuoto geležinkelio ruožo Vilnius-Klaipėda ilgis sieks 731 kilometrą.