Bendrovė „Belorusskaja kalinaja kompanija“ (BKK) į LTG kreipėsi prašydama sudaryti sutartį dėl kalio trąšų vežimo geležinkeliu per Lietuvą nuo sausio 24 d. Tokį prašymą kompanija argumentuoja poreikiu įvykdyti turimus įsipareigojimus dėl trąšų pardavimo iš Klaipėdos uosto.
Dėl trąšų vežimo per Lietuvą taip pat kreipėsi kompanijos „Belintertrans“ ir „Belkali-Migao“. Pirmoji jau yra pateikusi ir paraiškas dėl krovinių vežimo.
Norint atmesti bendrovių prašymus ir taip stabdyti baltarusiškų kalio trąšų tranzitą per Lietuvą, LTG reikalingas teisinis pagrindas. Tai svarbu siekiant suvaldyti iš skirtingų Lietuvos ir tarptautinių teisės aktų bei daugiašalių susitarimų kylančias rizikas, kurios gali virsti ieškiniais tiek LTG, tiek ir valstybei, jei bus atsisakyta sudaryti susitarimus dėl trąšų vežimo be tvirto teisinio pagrindo.
Dėl to LTG kreipėsi į Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisiją.
„LTG informavus bendrovę „Belaruskalij“ apie Vyriausybės nutarimą bendrovių turimą sutartį pripažinti negaliojančia nuo vasario 1 d., sulaukėme jau trijų skirtingų kompanijų kreipimosi dėl trąšų vežimo. Todėl, atsižvelgdami tiek į valstybės priimtus sprendimus dėl grėsmių nacionaliniam saugumui, tiek ir į atnaujintas vidines tvarkas, numatančias sandorių sudarymo procesus Grupės viduje, pirmiausia kreipėmės į vyriausybinę komisiją“, – sako Egidijus Lazauskas, LTG generalinis direktorius.
Klaipėdoje įsikūrusios „Belintertrans Baltic“ vadovas Artūras Gaidauskas BNS teigė, kad įmonė paraiškos vežti trąšas nepateikė.
„Mūsų įmonė su „Belaruskalij“ ir kalio trąšomis šiai dienai neturi jokių sąsajų“, – BNS sakė A.Gaidauskas. Jis nenorėjo komentuoti, kaip ši įmonė yra susijusi „Belintertrans“.
Mūsų įmonė su „Belaruskalij“ ir kalio trąšomis šiai dienai neturi jokių sąsajų.
„Su „Belintertrans“ esame partneriai, bendradarbiaujame, o dėl priklausymo „Belintertrans“ nekomentuosiu“, – sakė „Belintertrans Baltic“ vadovas.
Registrų centro duomenimis, Baltarusijoje registruota „Belintertrans“ valdo 100 proc. „Belintertrans Baltic“ akcijų. 2020 metais pastarosios apyvarta buvo 35,7 mln. eurų, pelnas – 34,6 tūkst. eurų.
Minsko srities Salihorsko mieste veikiančią bendrovę „Belkali-Migao“ 2019 metų pabaigoje įkūrė „Belaruskalij“ kartu su Kinijos įmone „Migao Corporation Limited“.
Bendrovė savo tinklapyje nurodo, kad pirmaisiais metais ji planavo pagaminti 80 tūkst. tonų kalio nitrato ir 62 tūkst. tonų granuliuotų azoto-kalio trąšų, jas ketino pardavinėti Europos Sąjungoje, Turkijoje, Rusijoje, Kinijoje. Vėliau planuota skverbtis į Šiaurės Afrikos ir Lotynų Amerikos rinkas.
Prieš kurį laiką LTG informavo Baltarusijos bendrovę „Belaruskalij“ apie Vyriausybės nutarimą nuo vasario 1 d. pripažinti 2018 m. sudarytą sutartį negaliojančia. Bendrovei taip pat buvo pranešta, kad paraiškos jos kroviniams vežti nuo vasario 1 d. pagal šią sutartį, nebus suderintos. LTG atsisakė patvirtinti pagal sutartį pateiktas „Belaruskalij“ paraiškas dėl trąšų vežimo vasario mėnesį.
Sausio 12 dieną Vyriausybė patvirtino gruodį priimtą komisijos išvadą, jog sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ neatitinka nacionalinio saugumo interesų, todėl turi būti nutraukta.
Pernai gruodžio 8 dieną įsigaliojo JAV sankcijos vienai didžiausių pasaulyje kalio trąšų gamintojų ir eksportuotojų „Belaruskalij“, tačiau trąšos per Lietuvą toliau važiavo. Balandžio 1-ąją įsigalios pernai gruodžio pradžioje paskelbtos JAV sankcijos ir „Belaruskalij“ produkcijos eksportuotojai „Belaruskaja kalijnaja kompanija“ (BKK).