Kalbant apie Lietuvos logistikos įmonių vilkikų mobilumą, padangoms tenka labai svarbus vaidmuo. Tinkamai jas prižiūrint, galima sutaupyti pinigų ne tik pačioms padangoms, bet ir skatinti verslo efektyvumą. Juk iš anksto ir laiku planuojant išlaidas padangų priežiūrai ir laiką, kada bus atliekamas vilkiko aptarnavimas, galima sutaupyti ir kaštus, ir didinti vairuotojų motyvaciją bei pasitenkinimą darbu. Ir, be abejo, laiku vykdyti įsipareigojimus verslo partneriams.
Pasak „Euromaster“ konsultanto ir plėtros vadovo Lietuvoje Rolando Vilčiausko, „MasterCARE“ – tai automobilių parko padangų priežiūros nuolatinė paslauga. Ją teikia servisų tinklas „Euromaster“, priklausantis „Michelin“ grupei. „Euromaster“ atstovai gali atvažiuoti į bet kurios įmonės autoparko aikštelę su savo „servisu ant ratų“. Bet galimas ir atvirkštinis variantas: įmonės vilkikas atvyksta į bet kurį „Euromaster“ tinklo servisą, o ten atliekami būtini darbai.
Kaip tai vyksta
„Euromaster“ specialistai yra puikūs savo darbo žinovai, jiems keliami patys aukščiausi kvalifikaciniai reikalavimai. Todėl kruopščiai patikrinamas kiekvienos padangos protektoriaus gylis ir oro slėgis, visa informacija apie kiekvieną padangą suvedama į elektroninę duomenų bazę. Pervežimų įmonės savininkas ar asmuo, atsakingas už automobilių parką, gali matyti visus duomenis prisijungęs prie „Euromaster“ portalo ir planuoti būtinus darbus patogiu metu. Kitaip tariant, išdėlioti laiko juostoje juos taip, kad vilkikui reikėtų stovėti kuo trumpiau ir kad serviso laikas nesikirstų su pervežimų grafikais.
Taip pat įmonės atstovas po kiekvienos atliktos apžiūros gali gauti išsamią ataskaitą elektroniniu paštu: kiek patikrinta vilkikų ir jų padangų, koks yra protektoriaus likutis ir kiek padangų palaiko tinkamą slėgį, o kiek turi nuokrypį – kai slėgis per aukštas arba per žemas. Ataskaitoje išvardijami visi atlikti darbai su įkainiais. Ši informacija labai svarbi tam, kad įmonės atstovas matytų atliktus darbus ir kiekvienos padangos likutį.
Tai – labai patogu, nes transporto valdytojas mato visumą ir laiku gali priimti sprendimus, planuoti biudžetus.
Kaip prailginti padangos amžių
„Euromaster“ ekspertai, įvertinę kiekvienos padangos būklę ir matydami, kokie darbai jau buvo atlikti, gali iš anksto numatyti, ką reikės padaryti ateityje. Tokiu būdu labai lengva suplanuoti, kada ir kokios padangos bus gilinamos, kada jas reikia sukeisti vietomis, kada apsukti ant ašies ar tiesiog keisti naujomis. Kodėl tai taip svarbu žinoti iš anksto?
Rolandas V. iš „Euromaster“ pateikia konkretų pavyzdį. Įsivaizduokime, kad įmonė turi dešimtį balninių vilkikų su puspriekabėmis. Tai yra 120 padangų, riedančių asfaltu. Jas visas pamatavus, galima prognozuoti, kiek padangos dar gali nuvažiuoti. Ir po kiek kilometrų reikėtų jas pakeisti ar apsukti. Jei įmonės atstovas turės informacijos, kiek kilometrų per mėnesį važiuoja vilkikas ir kada kiekviena padanga buvo uždėta, strateguoti veiksmus bus be galo lengva ir patogu.
Kodėl reikia sukeisti padangas vietomis, – gali paklausti tas, kas nėra vairavęs vilkiko?
„Dešinės pusės vilkikų padangos dėvisi greičiau, nes dėl kelkraščio specifikos svoris pasiskirsto netolygiai. Varomosios ašies padangos taip pat turi savo specifiką – vidinės dėvisi greičiau. Sukeitus tas padangas vietomis laiku, arba apsukus ant ratlankio, galima sutaupyti pinigų“, – aiškina Rolandas V.
Kaip tai atrodo? Jei tos pusės, kur padanga dėvisi labiau, likę 8 mm protektoriaus, o kur mažiau nusidėvėjusi – 10 mm, tai jas laiku sukeitus abidvi pabaigs tarnauti vienu metu, skirtumas išsilygins. Tada ant ašies vienu metu bus galima dėti naujas padangas, o jų sukibimas bus vienodas. Tai ypač svarbu ne tik ekonomine, bet ir eismo saugumo prasme. O jeigu padangų laiku nesukeisime, dešinės bus likę 2 mm protektoriaus, o kairės – apie 6 mm. Tuomet dėti vieną naują, o kitą palikti gerokai padėvėtą taip pat nebus logiška. Ypač turint omeny, kad keičiasi padangų modeliai, tai dėti vieną senos modifikacijos kitą naujos taip pat nėra prasmės. Tokiu atveju labai gelbsti profesionalus sisteminis „Euromaster“ ekspertų požiūris.
„Kitas svarbus niuansas – ekonominis. Jei ta padanga labiau susidėvės vilkikui būnant ne Lietuvoje, o Europoje, įmonei tokie keitimai kainuos žymiai brangiau, – aiškina Rolandas V. – Tarkime, jei reikės papildomai nupirkti tokią pačią padangą, kokia dar tinkama naudoti ant kito ratlankio, vairuotojas greičiausiai tokios pačios neras. Tuomet teks pirkti dvi vietoje vienos. Ir taupyti užsienyje nelabai pavyks. Nes, jei vilkiką sustabdys transporto inspekcija kurioje nors Europos šalyje ir jo padangos neatitiks reikalavimų, padangas gali tekti keisti privaloma tvarka.Tokiu atveju už padangą, kuri Lietuvoje kainuoja 300 Eur, gali tekti sumokėti iki 1000 Eur. Ir dar papildomai už darbus“.
Be to, pasak specialisto, yra valstybių, kuriose draudžiama dėti skirtingas padangas ant vienos ašies. Taigi patekus į keblią situaciją užsienyje, gali tekti atsisakyti ir dar naudotinų padangų. O tai – jau pats tikriausias pinigų leidimas vėjais. Tokių dalykų galima išvengti naudojantis padangų priežiūros paslauga „MasterCARE“, kurią siūlo „Euromaster“ tinklas.
Kiek pinigų sutaupo 1 mm
Vienas iš „Euromaster“ meistrų atliekamų darbų – padangų protektoriaus gilinimas. Apžiūros metu pamatęs, kad protektorius jau nusidėvėjo, ekspertas gali duoti nurodymą meistrams pagilinti padangos raštą 2-3 mm. (toks yra „Michelin“ padangų normatyvas).
„Pagal tarptautinę statistiką priekinės ašies padangos pagilinimas 1 mm suteikia papildomą nuo 20 iki 30 tūkst. km ridą. Varomosios ašies su kiekvienu pagilintu milimetru turėtų važiuoti po 30 tūkst. km“, – vardija „Euromaster“ konsultantas ir plėtros vadovas Lietuvoje Rolandas V.
Taigi rašto gilinimas gali pratęsti padangos amžių vidutiniškai 50 tūkst. km. Matydamas, kaip dėvisi padanga, įmonės atstovas ar „Euromaster“ konsultantas gali labai tiksliai paskaičiuoti, kada ją reikės keisti arba atnaujinti.
Aritmetika iš ilgametės „Euromaster“ patirties: jei vežėjas negilina visų keturių varančiųjų padangų, tai praranda tiek, kiek kainuoja viena nauja padanga. Gilinti padangos raštą galima vieną kartą. Tačiau, jas atnaujinus „Michelin Remix“ būdu, galima gilinti ir dar kartą.
Kam tikrinti padangų slėgį
Vienas iš „MasterCARE“ padangų nuolatinės priežiūros punktų – sistemingas padangų slėgio kontroliavimas. Kam to reikia? Juk daugelyje šiuolaikinių automobilių šiuos duomenis galima matyti prietaisų skydelyje.
Viskas priklauso nuo to, ar ant vilkiko ratlankių yra sumontuoti slėgio davikliai, sako Rolandas V. Bet vilkikų rinkoje kol kas tai yra retas funkcionalumas. Kitas svarbus dalykas – jei vairuotojas ir mato pakitusį slėgį, jis neina pūsti oro. Nes tai nepatogu. Norėdamas tai padaryti, vairuotojas turėtų naudoti prailgintą kompresoriaus žarną ir patikrinti kiekvieną ratą.
O jei vilkikas ir turi perspėjimo apie padangų pakitusį slėgį sistemą, ji nėra prevencinė. Nes dažniausiai programiškai būna nustatytos aukščiausio ir žemiausio slėgio tolerancijos ribos, kai vairuotojui dar nerodomas perspėjimas. Tarkime, priekinės ašies padangoms reikia 9 atmosferų, o vilkikas važiuoja su 8. Vairuotojas nemato problemos, o ji yra: padangos protektoriaus kraštai dėvisi netolygiai. Išauga degalų suvartojimas, o tai vežėjams labai svarbus faktorius.
„Todėl mes siūlome puikiai veikiančią prevenciją. Galime sutarti, kad kas mėnesį, kas ketvirtį ar kas pusmetį atvažiuosime į įmonę ir patikrą pagal visus programos „MasterCARE“ punktus. Sureguliuosime oro slėgį, pateiksime rekomendacijas. Taip transporto bendrovės galės sutaupyti pinigų, nes jų vilkikų padangas prižiūrėsime mes – profesionalai, turintys ilgametę patirtį Europoje ir visoje Lietuvoje“, – sako Rolandas Vilčiauskas.