EK siūlo ES transporto infrastruktūros plėtrai skirti daugiau kaip 30 mlrd. eurų, iš kurių 11,3 mlrd. eurų – projektams sanglaudos šalyse įgyvendinti.
Šios lėšos numatytos siūlyme dėl naujo Europos infrastruktūros tinklų priemonės (EITP) reglamento, kuris nustatys ES paramos infrastruktūrai taisykles ir biudžetą 2021–2027 m. laikotarpiu.
„Komisijos pasiūlymas Lietuvai yra labai svarbus, nes EITP yra pagrindinis instrumentas projektui „Rail Baltica“ įgyvendinti. Vis dėlto laukia sudėtingos diskusijos dėl europinės vėžės linijos į Vilnių finansavimo. Su Latvijos ir Estijos partneriais esame sutarę, kad ši jungtis yra projekto „Rail Baltica“ sudėtinė dalis. Tai reiškia, kad ji turi būti finansuojama iš to paties instrumento ir tokiu pat finansavimo intensyvumu, kaip ir visas projektas. Itin svarbu išlaikyti 85 proc. finansavimo lygį europinėmis lėšomis. Komisijos pasiūlyme yra aiškios sąlygos „Rail Baltica“ finansavimui suteikti prioritetą, ir mes derybose sieksime jas išlaikyti bei tobulinti“, – pranešime žiniasklaidai cituojamas susisiekimo ministras Rokas Masiulis.
Pasak ministro, skaičiavimai rodo, kad ES turi skirti apie 1,8 mlrd. eurų dotaciją vien „Rail Baltica“ projektui užbaigti Lietuvoje.
EK pasiūlymą, anot Susisiekimo ministerijos, reikės tobulinti – esą sanglaudos fondo taisyklių ir EITP taisyklių analizė rodo, kad su pasiūlytu ES paramos intensyvumo lygiu, bei pasiūlytos ES paramos biudžeto kiekiu „Rail Baltica“ projekto finansavimas nėra pilnai užtikrinamas.
„Pasiūlyme taip pat numatyta galimybė skirti aukštesnį ES finansinės paramos intensyvumą dideliems tarptautiniams projektams, atsižvelgiant į jų įgyvendinimo brandą ir svarbą visai Europos Sąjungai. Europos Komisijos pasiūlyme taip pat numatyta skirti 3 mlrd. eurų skaitmeninės infrastruktūros plėtrai bei 6,5 mlrd. eurų karinio judumo infrastruktūros projektams“, – rašoma pranešime žiniasklaidai.
Toliau derybos dėl reglamento vyks ES Tarybos darbo grupėse, vėliau bus deramasi ir su Europos Parlamentu.