„Susirinkome, kad praneštume apie Lietuvos muitinės atliekamą ikiteisminį tyrimą dėl galimo sankcijų apėjimo ir trąšų kontrabandos“, – ketvirtadienį spaudos konferencijoje pranešė Muitinės departamento generalinis direktorius Darius Žvironas.
Muitinės kriminalinės tarnybos direktorius Mantas Kaušilas informavo, jog trečiadienį buvo atliktos kratos trijų Lietuvos miestų įmonėse, sulaikyti du asmenys, be to, Klaipėdoje sulaikytas daugiau nei 3 tūkst. tonų trąšų krovinys, kurio vertė viršija 2 mln. eurų.
„Vakar (trečiadienį – BNS) buvo tam tikra ikiteisminio tyrimo fazė, kuomet buvo atliktos kratos. Kratos atlikto trijuose miestuose, įvairiose įmonėse. Yra sulaikyti du asmenys, yra sulaikytas krovinys – konkrečiai trąšos. Trąšų kiekis sudaro tris su virš tūkstančių tonų, krovinio vertė viršija du milijonus eurų“, – teigė M.Kaušilas.
„Galiu užtikrintai pasakyti, kad tie kadrai, kurie yra parodyti kolegų su sąstatais Klaipėdoje, – tai yra būtent šitie kroviniai, kurie yra šiuo metu sulaikyti. Jie tikrai nėra pakliuvę į rinką“, – pridūrė jis.
Tuo metu Panerių geležinkelio stotyje šiuo metu saugomi 15 vagonų su maždaug 750 tonų karbamido nėra sulaikyti, BNS vėliau patikslino Muitinės departamento atstovė Lina Laurinaitytė-Grigienė. Pasak jos, muitinė dar tikrina šį krovinį.
„Penkiolika vagonų su trąšomis vasario 9 dieną Vilniaus teritorinės muitinės pareigūnų Vaidotų geležinkelio poste buvo sustabdyti muitiniam patikrinimui. Tikrinimas šiuo metu tebevyksta, o krovinys yra muitinės priežiūroje Panerių geležinkelio stotyje“, – komentare sakė L.Laurinaitytė-Grigienė.
M.Kaušilas patvirtino, kad tarp sulaikytų asmenų yra „Sienos“ tyrime minimos Kaune registruotos įmonės „Rogera“ vadovas: „Įmonės-gavėjos vadovas ir kitas asmuo, kurio nenoriu paminėti“.
Muitinės atstovas taip pat patvirtino, kad kratos atliktos ir Klaipėdos Birių krovinių terminale (BKT), tačiau šios įmonės statuso tyrime nekomentavo.
Generalinės prokuratūros Organizuotų nusikaltimų ir korupcijos tyrimo departamento vyriausiasis prokuroras Artūras Urbelis teigė, kad ikiteisminiam tyrimui vadovauja Klaipėdos apygardos prokuratūra – tiriama apysunkė ir sunki nusikalstamos veikos.
Pasak D.Žvirono, tyrimas pradėtas prieš mėnesį – sausio 13 dieną. M.Kaušilas pažymėjo, jog Susisiekimo ministerija į Muitinę kreipėsi vasario viduryje.
„Muitinei ta informacija buvo žinoma ir atitinkamai antras ikiteisminis tyrimas dėl tų pačių aplinkybių, kurios yra pažymėtos Susisiekimo ministerijos rašte, nėra pradėtas, nes tai yra tas pats objektas“, – aiškino M.Kaušilas.
Pasak Muitinės, tyrimo duomenimis, tarptautinių sankcijų apėjimui galėjo būti pasinaudota Baltarusijoje registruota „priedangos“ įmone, kuriai sankcijos netaikomos.
Tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“ su partneriais šią savaitę paskelbė, kad tiek vilkikais, tiek traukiniais gabenamas karbamidas Lietuvos sieną kerta pasinaudojant sankcijų spraga. Kadangi Europos Sąjungos sankcijos taikomos „Grodno Azot“, o ne karbamidui, trąšų tiekėjomis oficialiuose dokumentuose įvardijamos kitos Baltarusijos įmonės, nefigūruojančios sankcijų sąrašuose.
„Lietuvos geležinkeliai“ (LTG) „Sienai“ pripažino, kad karbamidas sėkmingai kirto Lietuvos sieną ir iki Vilniaus ir Klaipėdos keliavo traukiamas įmonės lokomotyvų. Anot LTG, kadangi krovinio dokumentacijoje nebuvo jokio „Grodno Azot“ pėdsako, sankcijų aliarmai nesuveikė.
Be Igorio Udovickio ir kito Baltarusijos trąšų gamintojo „Belaruskalij“ valdomo Birių krovinių terminalo, krovinio kelionėje dalyvavo dar kelios įmonės Lietuvoje, Baltarusijoje ir Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Tarp jų yra Kauno bendrovė „Rogera“, Baltarusijos bendrovė „Technospectrading“, Dubajuje veikiančios krovos kompanijos „DP World“ padalinys.
„Lietuvos geležinkelių“ atstovas anksčiau šią savaitę nurodė, kad įtarimą keliančios ir galbūt apeinant ES sankcijas į Lietuvą įvežamos baltarusiškos karbamido trąšos stebimos nuo šių metų pradžios.