Pandemijos metu gerokai sumažėjus viešojo transporto keleivių, šios paslaugos teikimas savivaldybėms tapo didele finansine našta. Net ir patirdamos nemažus nuostolius, savivaldybės privalo gyventojams nenutrūkstamai teikti šią viešąją paslaugą. Skaičiuojama, kad per praėjusius metus viešojo transporto keleivių sumažėjo apie 38 proc., iš jų troleibusais važiavo apie 43 proc., autobusais – 36 proc. mažiau keleivių. Lietuvos savivaldybių asociacijos duomenimis, 2020 m. kovo–gegužės mėn., palyginti su atitinkamu 2019 m. laikotarpiu, savivaldybių keleivių vežėjų pajamos dėl pandemijos sumažėjo kone 38 proc.
„Bendromis pastangomis su Finansų, Ekonomikos ir inovacijų ministerijomis bei Lietuvos savivaldybių asociacija ieškome būdų, kaip padėti savivaldybėms spręsti finansinių nuostolių problemą, siekiant užtikrinti viešojo transporto paslaugų teikimą gyventojams“, – sakė susisiekimo ministro patarėjas Mindaugas Tarnauskas.
Svarstoma ir siūloma, kad Finansų ministerija, perskirstydama šių metų valstybės biudžetą, atsižvelgtų į pandemijos metu savivaldybių patirtus nuostolius teikiant keleivių vežimo paslaugas ir ieškotų galimybių dotacija paremti savivaldybių biudžetus. Taip pat tikimasi, kad Ekonomikos ir inovacijų ministerija apsvarstys galimybę savivaldybių valdomoms įmonėms atverti UAB „Investicijų ir verslo garantijos“ (INVEGA) paskolų ir palūkanų kompensavimo priemones, galbūt sukurti naują priemonę tokioms įmonėms.
Šiuo metu savivaldybių valdomos viešojo transporto įmonės negali pasinaudoti verslo įmonėms teikiamomis valstybės pagalbos priemonėmis – subsidijomis nuo COVID-19 nukentėjusios įmonėms ir INVEGA priemonėmis. Savivaldybėms nekompensuojami vietinio susisiekimo kaštai, išaugę dėl sumažėjusio keleivių skaičiaus.
Susisiekimo ministerijos iniciatyva šie klausimai ne kartą aptarti tarpinstituciniuose pasitarimuose kartu su Ekonomikos ir inovacijų bei Finansų ministerijomis, INVEGA ir Lietuvos savivaldybių asociacija.