Dėl to, kad ženklią dalį apskaitytų pajamų sudarė būsimais laikotarpiais atgautinos nepadengtos 2020-2021 sąnaudos, o faktinės už paslaugas gautos pajamos buvo mažesnės už sąnaudas, galutinis mokestinis 2021 m. „Oro navigacija“ rezultatas buvo neigiamas.
„Nors metų pradžia rodė pozityvius ženklus, o po pandemijos aviacijos sektorius tikėjosi augimo, karas Ukrainoje atnešė naujų iššūkių. Dėl sankcijų Rusijos avialinijoms ir Rusijos atsakomųjų sankcijų Europos Sąjungos vežėjams, tranzitinių skrydžių skaičius jau trečią mėnesį yra drastiškai smukęs, ir šios tendencijos brėžia ganėtinai niūrias prognozes“, – teigia Saulius Batavičius, „Oro navigacija“ generalinis direktorius.
Pasak jo, šiuo metu svarbiausia įmonei maršruto paslauga yra tokio paties paklausumo kaip ir pačiame pandemijos įkarštyje, kuomet jos paklausa, palyginti su 2019 metais, siekė apie 50–60 procentų.
Aptarnavo 164 tūkst. orlaivių
2021 metais iš viso „Oro navigacija“ aptarnavo 164 tūkst. orlaivių, ir tai buvo apie 31 proc. daugiau nei 2020 metais, tačiau vis dar 39 proc. mažiau nei 2019-aisiais. Skaičiuojama, kad įmonė pernai suteikė 443 tūkst. maršruto paslaugos vienetų ir 19,3 tūkst. terminalo paslaugos vienetų.
„Nepaisant to, kad šių paslaugų augimas buvo itin spartus, nuo rekordinių priešpandeminių metų vis dar atsiliekame maždaug trečdaliu. Finansiniams rezultatams šiek tiek padėjo tai, kad po lėktuvo nutupdymo incidento Minske, dalis aviacijos įmonių nusprendė vengti Baltarusijos ir rinkosi Lietuvos erdvę“, – aiškina S. Batavičius. Anot jo, tai sudarė galimybę laikinai atsikvėpti po pandeminio laikotarpio ir stabilizuoti pajamų srautus.
Per 2021 m. suteiktų oro navigacijos paslaugų vienetai abiejose – maršruto ir terminalo zonose atnešė 18,2 mln. eurų pajamų, arba 41,1 proc. daugiau nei 2020 metais. Dar beveik 8 mln. eurų pajamų įmonė fiksavo dėl kompensacinių mechanizmų 2020–2021 m. pandemijos sukeltos beprecedentės aviacijos krizės ir smarkiai smukusio oro eismo. Kompensacijas už nepadengtas sąnaudas per rinkliavų tarifų modifikavimą įmonė atgaus 2023–2027 m. laikotarpiu.
„Deja, prognozės kol kas nerodo karo Ukrainoje deeskalacijos, todėl sankcijų įtaka aviacijos sektoriui mūsų regione ir toliau bus reikšminga. Panašu, kad neišvengiamai teks inicijuoti reglamentų nuostatomis rengiamo oro navigacijos paslaugų teikėjų veiklos plano peržiūrą ir koreguoti rinkliavų tarifus“, – teigia S.Batavičius.
Pasak jo, jau trečius metus besikaupiančios nepadengtos sąnaudos, infliacija ir atlyginimų augimas veda prie situacijos, kad ir maršruto, ir terminalo rinkliavų didėjimas taps neišvengiamas.