Nors investuoti pastaruoju metu ir neskubama, lankomiausiame Lietuvos transporto skelbimų portale Autoplius.lt kasdien sulaukiama per 500 tūkst. apsilankymų.
Nuo karantino šalyje įvedimo platformos lankomumo rodikliai krito simboliškai, daugmaž 10 proc., tačiau statistika palaipsniui stabilizavosi ir beveik sugrįžo į savo vėžes.
Situacija, kuriai niekas nesiruošė
„Šis neeilinis laikotarpis Lietuvos automobilių rinkai nereiškia, kad paklausa dingo. Tai daugiau reiškia, kad pirkėjai šį procesą pavėlino, atidėjo. Didžiausia problema visai rinkai buvo ta, kad niekas tokiai situacijai iš anksto nesiruošė. Kada automobilių sandoriai galėjo įvykti tik per „Regitros“ eleketronines paslaugas, įvežtų transporto priemonių registravimas kuriam laikui sustojo.
Tačiau džiaugiamės, kad „Regitros“ specialistai operatyviai surado alternatyvą ir pateikė sprendimą, kurio laukdami kai kurie naudotų automobilių pirkėjai buvo priversti išsiaiškinti, kaip sandorį atlikti per elektronines paslaugas. Čia yra vietos ir geroms naujienoms: galbūt dėl to pirkėjai ateityje vengs fizinių eilių ir kartos šį skaitmeninį procesą“, – svarsto Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis.
Viliasi, kad rinka sugrįš į ankstesnes vėžes
Transporto prekybos platformos Autoplius.lt komunikacijos vadovas įsitikinęs, kad didesniems pokyčiams negu spartesnis procesų skaitmeninimas automobilių pardavėjams ir pirkėjams ruoštis nereikėtų:
„Nuo liepos 1 d. Lietuvoje įsigalios automobilio registracijos mokestis – kai kurie pirkėjai skubės įsigyti daugiau teršiančius automobilius, nes mokesčio dydį apibrėš transporto priemonės CO2 emisija. Išskyrus tai, labiausiai tikėtinas scenarijus – pasibaigus karantinui, žingsnis po žingsnio į ankstesnę būseną sugrįžtanti automobilių rinka. Jau dabar fiksuojama rekordinė pasiūla – apsisprendusiems šiandien pirkti automobilį yra pats geriausias metas.“
Ne panacėja, bet vienas iš sprendimų
Pavieniai asmenys Lietuvoje prisitaiko prie palankesniam laikotarpiui nusikeliančios transporto priemonės pardavimo procedūros. Tačiau ko gi imtis verslams, turintiems skaitlingus automobilių parkus, kurių „eksponatų“ lizingo sutarčių laikas tankiai tiksi pabaigos link?
Viena iš išeičių – tarptautiniai aukcionai, kuriuose ant „prekystalio“ priimami apynaujai polizinginiai automobiliai iš visos Europos. Dešimtis aukcionų kasdien rengiančioje platformoje sukasi automobiliai, kuriuos, nusipirkę iš banko ar tiesiogiai per lizingo kompaniją, verslo įmonės antrinei rinkai parduoda pasibaigus 3–5 metų sutarčiai.
„Nesiryžčiau aukcionų vadinti panacėja, kuri užtikrins, kad parduosite automobilius labai pelningai. Tačiau viena aišku: jeigu įmonė ketina iškart realizuoti visą arba dalį turimo transporto parko, aukcione atsiras pasiruošusių pirkti ne tik vienetais, bet net ir komplektais.
Be kitų privalumų, aukcionų sistema patogi tuo, kad sutartis su įsipareigojimais teikti teisingą informaciją pasirašoma su polizinginių automobilių pardavėju, tačiau dokumentų paruošimo eksportui mokesčius dengia pirkėjas“, – pasakoja tarptautinius automobilių aukcionus organizuojančios platformos „Exleasingcar.com“ pardavimų vadovas ir atstovas Lietuvoje Aivaras Jakulevičius.
Europoje juntamas tam tikrų markių trūkumas
Pasak 15min pašnekovo, nepaisant pasaulinės pandemijos ir jos paskatinto pusiausvyros Europos automobilių rinkoje nebuvimo, joje juntamas padidėjęs kai kurių automobilių markių poreikis.
Vadinasi, tarptautiniu mastu transportą tautiečiams netgi sunkmečiu pavyksta parduoti palankesnėmis sąlygomis.
„Dėl karantino, kuris vienur griežtesnis, kitur – švelnesnis, ne visų šalių gyventojai gali pateikti savo automobilius pardavimui kaip įprasta. Pavyzdžiui, Prancūzijos aukcionams veiklą jau teko dalinai stabdyti. Rinkoje kurį laiką juntamas tam tikrų automobilių markių ar tipų trūkumas. Sumažėjo asortimentas, sakykime, benzininių, kurių daug važinėja Lietuvoje su šiuo metu besibaigiančia einančia lizingo sutartimi.
Pasirinkusi alternatyvą negrąžinti automobilio gamintojo atstovui, įmonė aukcione gali parduoti jį ne tik greičiau, bet ir brangiau“, – pastebi didžiąją dalį Europos valstybių aptarnaujančio tarptautinio didmeninio kanalo „Exleasingcar“, turinčio aukcionų platformas Vokietijoje, Austrijoje, Lenkijoje, Lietuvoje ir Kroatijoje, atstovas A.Jakulevičius.
Lietuvoje ši platforma veikia jau dešimt metų, per kuriuos tautiečiai spėjo tapti azartiškais aukcionų dalyviais.
Visas automobilio pardavimo procesas vyksta nuotoliniu būdu – pardavėjas pateikia parduodamų automobilių nuotraukas, kuriomis remdamasis pirkėjas siūlo savo kainą. Jeigu sandoris patvirtinamas – visą organizacinį darbą atlieka aukcionų platformos operatorius.
Teko prisitaikyti ir perplanuoti: plėtra sustojo
Vieni iš tarptautinių aukcionų dalyvių – automobilių nuomos įmonė „Litcarrent“. Karantino metu keturiose šalies apskrityse veikianti nuomos kompanija ne vien pajuto Lietuvoje pastebimai smukusį jų paslaugos poreikį, bet ir susidūrė su galvosūkiu dėl turimo 80 automobilių dydžio parko.
„Dėl dabartinių aplinkybių mums teko atsisakyti numatytos plėtros planų ir naujų automobilių pirkimo. Tokiu metu įprastai prasideda pagrindinio mūsų segmento – turistų – sezonas. Su kolegomis buvome suvedę įdomiąją statistiką, kad sezono piko metu, rugpjūtį, vien iš Vilniaus oro uosto kiekvieną dieną išvyksta 150 nuomotų automobilių.
Turime ir kitų klientų segmentų, kurie šiek tiek aktyvesni. Nepaisant to, mūsų veikla šiuo metu stabtelėjusi, tačiau nėra taip prastai, kaip nuteikinėjo prognozės“, – pasakoja „Litcarrent“ projekto vadovas Darius Vitas.
Tiesa, D.Vito atstovaujamos įmonės automobiliai tušti aikštelėse nestovi – pastarąjį mėnesį perėjo į medikų, šaulių, kariškių, vyresnio amžiaus žmones lankančių savivaldybių savanorių rankas:
„Šiems žmonėms automobilius karantino metu padalijome veltui. Stengiamės būti socialiai atsakinga įmonė, nes tikime, jog ne viskas sukasi apie pelną. Nematome labai didelio skirtumo: ar automobilis kieme stovi, ar juo naudojasi žmogus, kuriam transporto reikia tam, kad jis galėtų pagalbos ranką kitam ištiesti.“
Profesionalai padeda parduoti keliasdešimt vienu metu
Solidariai „Litcarrent“ laikosi ir investicijų požiūriu – naują transportą ir automobilių parką įsigyja tik gamintojų salonuose Lietuvoje. Anot D.Vito, į užsienį lengvųjų transporto priemonių nuomos kompanija žvalgosi nebent besiruošdama jas išparduoti.
„Mūsų įmonės taisyklės griežtos: automobiliai nuomai negali būti senesni nei trejų metų – tiek, kiek gamintojas taiko garantiją ir mobilumo paketą gedimo atveju – arba nuvažiavę daugiau nei 100 tūkst. kilometrų.
Po trejų metų išperkame kiekvieną automobilį iki nulinės vertės iš banko ir parduodame į antrinę rinką Lietuvoje arba užsienį. Šį rudenį, tuo pačiu metu, terminas sueis 25 mūsų automobiliams. Vienas iš būdų parduoti autoparką komplektais – tarptautiniai aukcionai.“