Elektrinį autobusą sukūrė Klaipėdos startuolis – „Popa Boat“. Po Danę jau plaukioja šios kompanijos sukurti nedideli elektriniai katamaranai. Prieš kelerius metus po upę ėmę plaukioti pramoginiai elektra varomi laiveliai Klaipėdoje jau nebėra naujiena.
Naujasis elektrinis autobusas – katamarano prototipas – taip pat pirmiausiai išbandytas Danės upėje. Jo dizainas primena mažuosius T.Vėliaus kurtus katamaranus, ilgis siekia 10,60 metro. Gali išvystyti 11/km/val. greitį, tačiau optimalus ir ekonomiškas greitis yra 8 km/val. Šios transporto priemonės galia siekia 55 kw/val., į jį įmontuotas 10 kw galios variklis. Įkrauti tokį elektrinį autobusą galima per 6 val. Ant stogo yra sumontuotos saulės baterijos, kurių galią taip pat galima naudoti kelionės metu.
Laivas valdomas itin paprastai – automatizuota vairalazde.
„Elektrinis vandens autobusas iš poreikio“, – teigė „Popa Boat“ įkūrėjas ir vadovas Tomas Vėlius.
Anot jo, Lietuvoje upės dar nepakankamai išnaudotos ir išplėtotos kaip transporto mazgas. „Lietuvoje tai dar neišnaudota niša, per didžiuosius miestus tekančios upės dar menkai įgalintos. Siekis tai pakeisti ir tapo varomąja jėga“, – aiškino projekto sumanytojas.
Laivas buvo statomas Klaipėdos mokslo ir technologijų parko verslo inkubatoriuje. Prie inovatyvaus projekto dirbo elektronikos, mechanikos, laivų projektavimo inžinierių ir programuotojų komanda.
Transporto priemonė pagaminta per 8 mėnesius, tačiau, anot T.Vėliaus, pradėjus serijinę gamybą, tokią transporto priemonę galima pagaminti ir per 4 mėnesius.
Skaičiuojama, kad tokio laivo kaina galėtų siekti nuo maždaug 130 tūkst. eurų.
„Sunku pasakyti, kiek kainuotų juo nuplaukti vieną kilometrą, tai labai susiję su elektros kaina. Stengėmės jį sukurti kuo tvaresnį: elektros energija gaminama iš saulės, iš atsinaujinančių šaltinių. Pats korpusas gamintas iš aliuminio, perdirbamo plastiko“, – vardijo T.Vėlius.
Anot jo, toks autobusas galėtų tapti transporto sistemos dalimi. Jam antrino ir Klaipėdos mokslo ir technologijų parko plėtros vadovas Andrius Sutnikas. Juolab kad ir Klaipėdos savivaldybė vis ieško būdų, kaip paversti laivybą Danės upe patrauklia.
„Mes per mažai išnaudojame upes kaip transporto mazgą, galima sudaryti žmonėms galimybes plaukti net į darbą štai tokiu autobusu. Vienaip ar kitaip upės atsivers kaip viešojo transporto sistemos dalis. Įmonė turi strateginius investuotojus, kurie padės plėtotis ir orientuotis į viešąjį transportą“, – teigė A.Sutnikas.
„Tikime šio produkto sėkme, nes jis sprendžia kelias aktualias problemas, – akcentuoja A.Sutnikas. – Upė mieste dažniausiai tampa ne jungiančiu, o savotiškai jį padalinančiu veiksniu ir barjeru kelių transportui – norint įveikti tam tikras atkarpas, tai įmanoma padaryti tik važiuojant per tiltus, vairuotojams dėl to tenka daryti lanką, o tai pareikalauja papildomų laiko ir kuro sąnaudų. Tinkamai suplanavus maršrutus, viešasis vandens transportas gali užtikrinti sklandų keleivių judėjimą. Antra, elektrinis vandens autobusas ne tik eliminuoja tam tikrą kiekį kelių transporto nuo gatvių, bet ir visiškai nesukuria emisijų, o tai itin svarbu miestams, kurie neretai kenčia nuo taršos.“