„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Rusijos aviacija – prie mirties slenksčio: skristi bus pavojinga, gali paveikti ir energetiką

Rusijos ekonomiką smukdant vis griežtesnėms Vakarų sankcijoms dėl invazijos į Ukrainą, šalies oro transporto pramonė netrukus gali atsidurti ant mirties slenksčio.
Vilniaus oro uostas
„Aeroflot“ / Valdo Kopūsto / 15min nuotr.

Rusijos oro linijų bendrovės dabar iš esmės atribotos nuo didžiosios pasaulio dalies. Tačiau tai mažiausia šios pramonės šakos problema, rašo CNN.

Rusijai – didžiausiai pagal plotą pasaulio valstybei – vidaus oro transportas yra itin svarbus. Tačiau dėl veiklos apribojimų iš Rusijos vidaus oro linijų pramonės greitu metu gali nieko nelikti, rašo CNN.

Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV) ir Europos Sąjungos (ES) įvestos sankcijos reiškia, kad du didžiausi pasaulyje orlaivių gamintojai – „Boeing“ ir „Airbus“ – nebegali tiekti atsarginių dalių ar teikti techninės priežiūros paslaugų Rusijos oro transporto bendrovėms. Tas pats galioja ir reaktyvinių variklių gamintojams.

Valdo Kopūsto / 15min nuotr./ „Aeroflot“
Valdo Kopūsto / 15min nuotr./ „Aeroflot“

Tai reiškia, kad Rusijos oro linijų bendrovėms jau po kelių savaičių gali pritrūkti reikalingų dalių arba jos gali skraidyti lėktuvais, kurių įranga nėra keičiama taip dažnai, kaip rekomenduojama, kad lėktuvai būtų saugiai eksploatuojami.

„Tarp Rusijos vyriausybės prioritetų nėra patikimumo ir vartotojų saugumo užtikrinimo“, – CNN sakė tarptautinio analitinio centro „Atlantic Council“ Geoekonomikos centro direktoriaus pavaduotojas Charlesas Lichfieldas.

123RF.com nuotr./Lėktuvai
123RF.com nuotr./Lėktuvai

Buvo nutraukti ir pagrindinio Rusijos oro vežėjo „Aeroflot“ ryšiai su amerikiečių kelionių technologijų „Sabre“, kurio dėka buvo paprasta rezervuoti kompanijos skrydžių bilietus.

Orlaivių nuomos bendrovėms, kurioms priklauso apie 80 proc. iš beveik 900 Rusijos komercinių lėktuvų, buvo nurodyta iki šio mėnesio pabaigos atsiimti šiuos lėktuvus. Aviacijos analitikos bendrovės „Cirium“ duomenimis, šių išnuomotų lėktuvų deklaruota vertė siekia 13,3 mlrd. dolerių, nors tikroji rinkos vertė šiuo metu greičiausiai siekia tik nedidelę dalį šios sumos.

„Per metus Rusijoje nebeliks jokios gyvybingos oro transporto pramonės“, – CNN sakė „AeroDynamic Advisory“ vykdomasis direktorius Richardas Aboulafia. Jo teigimu, šalies oro transporto pramonė netrukus gali atsidurti tokių šalių kaip Iranas ir Šiaurės Korėja kompanijoje, kurioms taikomos griežtos sankcijos.

Gali paveikti ir energetikos sektorių

Situacija kelia rimtų problemų visai Rusijos ekonominei veiklai.

Rusija yra didžiausia pasaulyje valstybė pagal sausumos plotą, daugiau nei du kartus didesnė už žemyninę Jungtinių Valstijų dalį. Kad jos ekonomika veiktų, jai būtina gyvybinga oro transporto pramonė, sako analitikas Ch.Lichfildas.

123rf.com nuotr./Oro eismo kontrolės centro bokštas
123rf.com nuotr./Oro eismo kontrolės centro bokštas

„Rusai neskraido tiek daug, kiek amerikiečiai. Jie neskrenda atostogauti į Sibirą“, – sakė jis.

Tačiau oro linijų pramonė yra labai svarbi verslo jungtis ne tik tarptautiniams skrydžiams, bet ir vidaus paslaugoms energetikos sektoriuje, nes reikia vežti inžinierius, kitus darbuotojus ir įrangą į toli esančius naftos telkinius ir iš jų.

„Tai svarbi Rusijos ekonomikos dalis. Jiems reikia šio pagrindo. Jiems reikia, kad išliktų vidaus aviacijos pramonė“, – sakė Ch.Lichfildas.

Dėl nesuskaičiuojamų sankcijų, suduodančių vis naujus smūgius Rusijai, yra galimybė, kad jos ekonomikai 2022 m., o greičiausiai ir ateinančiais metais, net nereikės visų tų skrydžių, rašo CNN. Tačiau esminių dalių praradimas ir galimybė, kad lėktuvai bus konfiskuoti, reiškia, kad Rusijos galimybė sparčiai atsigauti ateityje smarkiai mažėja.

Lėktuvai gali būti konfiskuoti

Kai kurios bendrovės, nuomojančios lėktuvus Rusijos oro vežėjams, yra Kinijos bendrovės, o Kinija kol kas pati neįvedė jokių sankcijų. Tačiau gali būti, kad net Kinijos lizingo bendrovės gali būti priverstos bandyti perimti „Boeing“ ir „Airbus“ lėktuvus, kuriuos jos išnuomojo Rusijos oro linijų bendrovėms, sakė R.Aboulafia. Taip yra todėl, kad šios Kinijos bendrovės nenori rizikuoti, jog ateityje kils problemų perkant lėktuvus iš Europos bendrovės „Airbus“ ar JAV kompanijos „Boeing“.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Orlaivis „Airbus A330F“
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Orlaivis „Airbus A330F“

„Tai vakarietiški lėktuvai. Nesu tikras, kaip Kinijos įmonės traktuos sankcijas, – sakė jis. – Ir dar svarbesnis dalykas yra tai, kad šie reaktyviniai lėktuvai nebebus palaikomi dalimis ir technine priežiūra. Tai tikra problema, jei jie praras tinkamumo skraidyti pažymėjimus, o taip gali nutikti, jei nebus tinkamai tvarkomi įrašai, arba ypač jei jie bus ardomi dalims.“

Kinija jau nurodė, kad į Rusiją nebesiųs šių lėktuvų dalių, teigiama Rusijos naujienų agentūros TASS pranešime, kuriame cituojamas šalies Federalinės oro transporto agentūros orlaivių tinkamumo skraidyti departamento vadovas Valerijus Kudinovas.

Rusija dės pastangas susigrąžinti lėktuvus

Ketvirtadienį Rusija paskelbė apie planus priimti naują įstatymą, kuris užkirstų kelią lėktuvams, kuriuos norima susigrąžinti, išvykti iš šalies. Tačiau tai sukurtų situaciją, kuomet Rusijos oro transporto bendrovės ateityje turės problemų nuomotis lėktuvus, net ir pasibaigus sankcijoms.

„Rusijos oro linijų bendrovės nenori nutraukti ryšių su lizingo bendrovėmis. Jos numano, kad, kai viskas bus baigta, lėktuvų joms prireiks ateityje, – CNN sakė Betsy Snyder, „Standard & Poor's“ kredito analitikė, sekanti orlaivių lizingo bendrovių veiklą. Jos teigimu, Rusijos oro linijų bendrovės nori atiduoti lėktuvus, kaip ir priklauso pagal sankcijas. – Tačiau valdžia Rusijoje jiems liepia to nedaryti.“

Pasaulinei aviacijos pramonei daug lengviau gyventi be Rusijos, kuriai tenka tik apie 1 proc. visų komercinių lėktuvų pirkimų, nei Rusijai gyventi be JAV ir ES lėktuvų ar jų dalių. Rusija, bandydama gaminti savo komercinius reaktyvinius lėktuvus, pagamino abejotino saugumo orlaivius, kurie nerado pirkėjų tarptautinėje rinkoje.

Ar gali tokia didelė šalis kaip Rusija gyventi be modernios, gyvybingos oro transporto pramonės?

„Tai klausimas, į kuri niekada nebuvo praktiškai atsakyta, – CNN sakė R.Aboulafia. – Dabar pamatysime.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“