Dyzelinių automobilių savininkai trečiadienį išgirdo net dvi prastas žinias iš karto.
Pirmoji – Vyriausybė pritarė ir siūlymui atsisakyti automobilių registracijos mokesčio, bet palikti kasmet mokamą taršos mokestį. Antroji – Ministrų kabinetas palaimino ir ketinimus nuo 2023 metų pamažu didinti akcizus taršiausio kuro rūšims, atsisakant iškastinio kuro lengvatų. Kartu bus didinamas ir dyzelino akcizas.
Dėl šių pataisų dar turės apsispręsti Seimas.
Aplinkos ministras S.Gentvilas po Vyriausybės posėdžio žurnalistams sakė, kad niekada nėra gero meto įvesti mokesčius.
„Bet kada, jei ne dabar – po Glazgo susitikimų, Europos žaliojo kurso pristatymo. Iš kritikų, o kritikos yra – natūralu, kad opozicija turi ieškoti silpnų vietų, nelabai matau pasiūlymų, kaip realiai spręsti augančios taršos problemą“, – tvirtino ministras.
Tiesa, jis pabrėžė, kad abu pokyčiai įsigalioja nuo 2023 metų, todėl gyventojai dar gali išvengti šių mokesčių.
„Tai pakankamai toli į ateitį, mes nedarome rytojaus ar kalėdinių sprendimų, kaip dažnai būna Lietuvos politikoje. Taršos mokesčiai nėra fiskaliniai, jie elgesio pokyčio mokesčiai, jų galima išvengti. Yra metai laiko pasikeisti šildymo, transporto rūšį ir nemokėti šių mokesčių – tai sąžininga, atsakinga, net būtina matant tai, kas dedasi pasaulyje, Lietuvoje. Lietuvoje turėjome stichinę kaitrą birželį, šilumos rekordai daugybę metų sumušami“, – vardijo ministras.
Siekiama, kad paskatų rinktis dyzelinius automobilius mažėtų
Paklaustas, kodėl kartu su nauju taršos mokesčio įvedimu nuspręsta didinti ir dyzelino akcizą, S.Gentvilas tvirtino, kad taip siekiama sumažinti paskatas rinktis dyzelinį automobilį.
„Esame išskirtinė šalis Europos Sąjungoje, kur dominuojame pagal dyzelinį kurą“, – sakė ministras.
Pasak jo, principinė pozicija, kad dyzeliniai automobiliai būtų mažiau skatinama alternatyva, o šiandien skirtumas tarp kuro akzicų dyzelinui ir benzinui egzistuoja. Ministras pabrėžė, kad dyzelinas brangs palaipsniui – po 3-4 centus kasmet, kol susilygins su benzino apmokestinimu.
„Pildamiesi dyzelinį kurą importuojame taršą į miestus. Paskata rinktis dyzelinį automobilį turėtų mažėti ir turėtume eiti į švaresnį kurą, kol elektromobiliai taps įperkami vidutiniam Lietuvos gyventojui“, – motyvavo jis, pridūręs, jog ministerijos kartu su kitais ekspertais atlikti skaičiavimai rodo, jog šie pokyčiai neturės didelio poveikio infliacijai.
S.Gentvilas taip pat pabrėžė, kad mažinti taršą įpareigoja tarptautiniai įsipareigojimai, o to nepadarius Lietuvai grėstų sankcijos.
Tiesa, kasmet mokamą taršos mokestį sukritikavo valdančiajai koalicijai priklausančios Laisvės partijos lyderė Aušrinė Armonaitė, pavadinusi šį mokestį ne automobilių naudojimo, o turėjimo mokesčiu. Ji tvirtino, kad įvedant naujus mokesčius, reikėtų mažinti kitus.