Seimas antradienį priėmė svarstyti tai numatančią Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo pataisą: už balsavo 90 parlamentarų, o susilaikė vienintelis „Darbo frakcijos narys Valdemaras Valkiūnas.
Pasak susisiekimo viceministro Juliaus Skačkausko, atidėti terminą būtina dėl teismuose užtrukusių ginčų, susijusių su sistemos kūrimu, pirkimu ir diegimu.
„Dėl besitęsiančių teisminių ginčų vykdant e. tollingo informacinės sistemos paslaugų įsigijimo viešųjų pirkimų procedūras tapo aišku, kad iki 2024 metų liepos nepavyks įgyvendinti projekto“, – parlamentarams teigė jis.
J. Skačkausko teigimu, šių metų pabaigoje teisminiai ginčai turi baigtis, todėl 2025 metų liepą jis vadina realia tada, kada galėtų pradėti veikti e. tollingo sistema.
„Mano manymu reali data, nes jau vyksta apeliaciniai ginčai, po jų realiai neturėtų būti kitų teisminių ginčų, visas teisminis bylinėjimasis bus išsemtas“, – tvirtino viceministras.
J. Skačkauskas Seimo nariams teigė, kad dėl teikimo metams atidėjus e. tollingo pradžią, finansinių praradimų nebus – kompensuos nuo sausio pabrangsiančios kelių vinjetės, iš kurių tikimasi surinkti 100-110 mln. eurų.
Vilniaus apygardos teismas rugsėjo 22-ąją nusprendė, kad Kelių direkcijos skelbtą konkursą teisėtai laimėjo Vilniaus programinės įrangos kūrimo bendrovė „Proit“, tačiau, anot direkcijos, net jeigu teisminis ginčas baigtųsi dabar, pasirinktas rangovas nespėtų atlikti darbų iki 2024 metų liepos.
Anot Susisiekimo ministerijos, nepratęsus termino nuo kitų metų liepos neliktų kelių naudotojo mokesčio reglamentavimo, o mokestis negalėtų būti renkamas, nes elektroninės rinkliavos sistema dar neveiktų.
2022-ųjų pabaigoje Seimas jau pritarė įstatymo pataisoms, kuriomis e. tollingo diegimą atidėjo iki 2024 metų liepos 1 dienos, anksčiau buvo planuota, kad nauja sistema pradės veikti nuo 2023 metų.
Šiuo metu taikant vinječių (pagal nuvažiuotą laiką) apmokestinimo sistemą, per metus surenkama apie 50 mln. eurų. Vyriausybei nustačius naujus mokesčio už naudojimąsi Lietuvos keliais dydžius, per metus planuojama surinkti apie 90 mln. eurų kelių naudotojo mokesčio, kuris bus skiriamas magistralinių kelių plėtrai ir priežiūrai.
Anksčiau skelbta, kad įdiegus e. tollingo sistemą, planuojama surinkti per 110 mln. eurų.