Pateikus pasiūlymą Seimas šią savaitę priėmė svarstyti tokias vežėjų konkurenciją didinsiančias Kelių transporto kodekso pataisas: už balsavo 54 Seimo nariai, prieš buvo šeši, o 44 susilaikė. Toliau Seime jos bus svarstomos gavus Ekonomikos komiteto išvadą gegužės 21-ąją.
Pakeitimus siūlantis parlamentinio Aplinkos komiteto narys, priklausantis opozicinei demokratų frakcijai „Vardan Lietuvos“, Tomas Tomilinas sako, kad nauja tvarka leistų plėsti tolimojo susisiekimo maršrutų tinklą, taip pat sudarytų galimybę keleiviams pasirinkti patogesnį ar greitesnį maršrutą, o vežėjams – daugiau galimybių pradėti veiklą šioje rinkoje.
Anot jo, pataisos išspręstų „gana tragišką“ situaciją tarpmiestiniame viešajame transporte, nes 2021–2023 metais transportas sumažėjo perpus, o jo reisų beveik dvigubai.
„Dabartinė rinka yra gana iškreipta, užfiksuota, užšaldyta, oligopolinė ir mes naujų maršrutų pamatyti negalime. Tarpmiestiniam pervežime dominuoja tik dvi įmonės“, – pristatydamas pataisas Seime teigė T.Tomilinas.
„Siūlau atsisakyti nuostatos dėl maršrutų persidengimo draudimo. Esant oligopolinei rinkai, kai turime du vežėjus, kurie visiškai joje dominuoja ir neleisti kitiems iš viso užeiti į šią rinką dominuojant dviem įmonėms, tikrai nemanau, kad tai yra kraštutinumas, kuriam nepritariu“, – kalbėjo jis.
Tuo metu konservatorius Edmundas Pupinis prognozavo, kad nauja tvarka dar labiau sumažins maršrutų skaičių.
„Prie ilgo maršruto prisitaikydavo žmonės, važiavę trumpais maršrutais. Vežėjai paleisdavo trumpus maršrutus prieš pat tą ilgąjį maršrutą ir po kiek laiko tas, kuris važiavo ilgesniu maršrutu, numirė, kadangi jam kaštų nepadengdavo, nes iš vidurio buvo išimti žmonės, kuriuos jis paveždavo, taip subalansuodamas savo kaštus“, – sakė E.Pupinis.
T.Tomilinas sutiko, kad visko gali būti, bet abejojo, ar reisai, kurių pelningumas smuktų, būtų visuotinai naikinami.
„Kai tik žmonių mobilumas krenta, tai atitinkamai atsiranda ilgalaikis nedarbas, socialinės problemos ir t.t. Mobilumas yra esminis ekonomikos variklis ir, jeigu mes turime žmonių, kurių nepasiekia komercinės ar net kitos paslaugos, tai yra didžiulė tragedija“, – teigė T.Tomilinas.
Seimo opozicinės demokratų frakcijos „Vardan Lietuvos“ atstovė Laima Nagienė siūlė apsvarstyti finansinės paramos savivaldai galimybę, kad ji galėtų priimtų daugiau sprendimų dėl keleivių pervežimo.
„Ar kažkokia turėtų būti subsidija, pagalba savivaldybėms, kad jos lygiai taip pat derintų tuos maršrutus, kartu įsijungtų, nes didieji vežėjai, nemanau, kad sutiks taip labai lengvai“, – tvirtino ji.
T.Tomilinas taip pat neatmeta, kad valstybė galėtų subsidijuoti vežėjus.
Ekonomikos komiteto pirmininko konservatoriaus Kazio Starkevičiaus duomenimis, dabar Lietuvoje tolimojo susisiekimo reisais keleivius veža apie 30 įmonių, tuo tarpu prieš koronaviruso pandemiją buvo maždaug 40.