Pasiūlymas priimtas, tačiau ne tokiomis ekstremaliomis sąlygomis. Lauke tik 23 šilumos. Tikėtis, kad autobuse bus dusinantis karštis, neverta.
Langai sandarūs
Žaliūkių stotelę puošia nuplyšęs miesto žemėlapis su maršrutais. Vietos nusipirkti bilietams nėra. Teks pirkti įlipus į autobusą ir mokėti brangiau. Jau dvi dienas autobuse bilieto kaina gerokai didesnė.
Tvankumas ir seno autobuso vibracija iš tiesų gali išprašyti skrandžio turinį lauk jau trečioje stotelėje.
Atvažiuoja 29-as autobusas. Senas ir apdriskęs. Akivaizdžiai neseniai nuo jo nudrėkstos reklamos, todėl likę neišvaizdūs plėmai. „Volvo“ apskritai senas, tačiau tikslų autobuso amžių sunku nustatyti.
Viduje gerokai šilčiau ir tvankiau nei lauke. Nė vienas langas neatsidaro. Autobuso priekyje tvankiau nei gale, nes ties autobuso viduriu yra pravertas liukas.
Tvankuma ir seno autobuso vibracija gali išprašyti skrandžio turinį jau trečioje stotelėje. Gerai, kad keleivių nedaug. Jei jų būtų dvigubai daugiau, tvankumą sunku būtų ištverti net tokią mielą dieną kaip ši.
Pirtis ir piniginėms
„Busturas“ nuo vasario mėnesio yra vienintelė Šiaulių visuomeninio transporto bendrovė. Savivaldybei priklausanti kompanija yra monopolistė, kuri nuo šios savaitės pabrangino vienkartinius bilietus, pardavinėjamus autobusuose.
„Busturo“ vadovybė teigia, kad tai ne kainų didinimas, o keleivių auklėjimas.
Tačiau „Busturo“ vadovai aiškina, kad tai ne kainų didinimas, o keleivių auklėjimas. Anot jų, žmonės turėtų bilietus po 1,70 lito pirkti kioskuose ir kitose bilietų platinimo vietose. Autobuse bilietas jau kainuoja 2,50 lito.
Dabar vairuotojai turės daugiau laiko gaudyti keleivius be bilietų, tikrinti dokumentus, nes dauguma keleivių stengsis nusipirkti bilietus kioskuose ir vairuotojo nebevargins.
Pastaraisiais metais „Busturas“ šiauliečius auklėja nuolat. Keleivius įlaipina tik per priekines dureles, kad vairuotojas galėtų išaiškinti „zuikius“. Prie kontrolės prisideda ir samdoma privati saugos tarnyba.
Bendrovė metų pradžioje buvo net pasitvirtinusi taisykles, prieštaraujančias susisiekimo ministro įsakymams. O kur nauji autobusai? Kur komfortas? Ar privačius vežėjus išgujusio „Busturo“ tikslas buvo pelnas, o ne visuomeninio transporto kokybė?
Šutra – psichologinė baimė?
„Busturo“ technikos direktorius Silvas Gedaminskas pripažino, kad kompanija turi nemažai skandinaviškų autobusų, kuriuose langai yneatsidaro, tačiau tikino, kad ventiliacija autobusuose yra.
„Vėdinimas yra įrengtas. Vienuose liukai, kituose ventiliatoriai. Gal keleiviams tik psichologiškai atrodo karščiau, kai nemato praviro lango. Yra keletas autobusų ir su kondicionieriais, tačiau jais galima pasiekti tik keliais laipsniais vėsesnį orą nei lauke. Autobuso durys varstosi – karštas oras iš lauko plūsta vidun“, – aiškino direktorius.
Autobusų amžiaus vidurkis – 19 metų. Yra ir ketvirtą dešimtį perkopusių senukų.
S.Gedaminskas tikino, kad autobuso konstrukcijos pakeisti negalima – varstomų langų nepridėsi, jei tokių nėra.
„Busturas“ turi 97 miesto maršrutinius autobusus. Jų amžiaus vidurkis – 19 metų. Tik aštuoni autobusai yra dvejų metų senumo, trys – trejų.
Visi kiti – senesni nei devynerių. Yra ir ketvirtą dešimtį skaičiuojančių senukų.
Daugiau kaip pusė autobusų nėra žemagrindžiai. Jie nėra patogūs vyresnio amžiaus žmonėms ar neįgaliesiems, nes tenka į autobusus ropštis aukštai. Naujausi autobusai dažniausiai rieda ilgiausiais maršrutais – 12, 21, 17. Visi kiti kone kasdien keičia maršrutus slenkančiu grafiku.
„Visi autobusai techniškai prižiūrėti ir tvarkingi. Tiesa, turimos technikos amžius nedžiugina. Taip pat planuojame sudaryti geresnes sąlygas nusipirkti bilietus ne autobusuose. Daugiau problemų dėl bilietų pabranginimo autobusuose turi tik Rėkyvos ir Zoknių gyventojai“, – ramino direktorius S.Gedaminskas.