Tuo įsitikinę transporto verslo atstovai, kurie sako, kad nenumačius paramos, kuri leistų lengviau įsigyti netaršias transporto priemones, mažieji, smulkieji ir vidutiniai verslai patirs vis didesnius finansinius sunkumus, kai kurie – ir užsidarys, nepakeldami augančių išlaidų. Gyventojams tai irgi skaudžiai atsilieps, nes retas gali sau leisti įsigyti naujus, modernius automobilius, kurie neteršia aplinkos, o didžiausia našta vartotojams teks, kai jie turės mokėti vis daugiau už brangstančias prekes ir pervežimų paslaugas.
Jei dabartiniams Vyriausybės siūlymams Seimas pritars, dyzelino akcizas nuo 2023 metų didės 10 proc. nuo 372 iki 410 eurų už 1 tūkst. litrų, nuo 2024 metų – iki 466 eurų (toks dabar yra akcizas bešviniam benzinui), o nuo 2025 metų – iki 500 eurų ir jis būtų 34 proc. didesnis, nei dabar.
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ generalinio sekretoriaus Zenono Buivydo teigimu, bet koks mokestinės aplinkos didinimas visada neigiamai paveikia verslą. Šis atvejis – ne išimtis.
„Svarbu suprasti, kad augant taršaus kuro akcizams, brangs pervežimo paslaugos. Tai reiškia, kad kuro ir transporto paslaugų brangimas bus perkeltas paslaugos užsakovui, o šis finansinę naštą perkels galutiniam vartotojui. Juk elektra ar vandeniliu varomų sunkvežimių Lietuvoje kol kas neturime. Suskystintomis dujomis varomi vilkikai dar nėra labai populiarūs dėl didesnės kainos ir prastos infrastruktūros“, – sako ZBuivydas.
Pasak jo, siekdama geresnio rezultato aplinkai, valstybė turi ne bloginti verslo, tarp jų ir vežėjų situaciją, o padėti prisitaikyti, numatant patrauklias priemones, kurios skatintų verslą ir gyventojus investuoti į pažangiausias transporto priemones, kurios kainuoja brangiai.
Asociacijos inovacijų ir transporto politikos sekretorius Andrius Burba sako, kad Lietuvoje turėtų būti sudarytos palankios sąlygos įsigyti mažiau aplinką teršiančias transporto priemones ir investuojama į infrastruktūros bei kelių gerinimą.
„Būtent taip yra daroma daugelyje pažangių ir ekonomiškai stiprių užsienio šalių, kurios skatina transporto verslo plėtrą. Transporto verslas yra labai svarbi šalies ir pasaulio ekonomikos dalis, todėl turi būti žiūrima kompleksiškai –turi būti ne tik mokesčiai didinami, bet ir numatytos kompensacinės bei skatinamosios priemonės, kurios leistų lengviau įsigyti pačias moderniausias transporto priemones, varomas elektra, vandeniliu ir suskystintomis dujomis, kurios neterštų aplinkos“, – sako A.Burba.
Pasak jo, jei valstybė teiktų paramą įsigyjant mažiau aplinką teršiančias transporto priemones, būtų galima išvengti paslaugų ir prekių kainų didėjimo ir leistų išlikti konkurencingiems kaimyninių šalių vežėjų atžvilgių, kuriems tokie reikalavimai nėra taikomi.