Kaip rašo rusų „Kommersant“, teoriškai įmanoma rinktis kitą maršrutą kroviniams vežti į Rusiją, tačiau Lietuvos tranzitas yra naudingiausias – logistikos operatoriai naudojasi Lietuvoje esančiais konsolidaciniais sandėliais.
Pajuto tranzito verslas
Po to, kai Vakarų nepripažįstamas Aliaksandras Lukašenka paskelbė uždarysiantis sienas su Lietuva ir Lenkija, krovinių vežėjai pajuto sugriežtėjusią patikrą. Tai pajuto ir Rusijos vežėjai, gabenantys krovinius per Lietuvą ir Baltarusiją į Rusiją.
Kaip „Kommersant“ teigė Rusijos verslo ombudsmenas transporto ir logistikos klausimais Igoris Rebelskis, Baltarusijos valdžios sprendimas kerta ne tik Lietuvos, bet ir Rusijos verslui – 2019 metais Baltarusijos muitinėje nuodugniai patikrai pasirinkdavo vidutiniškai vieną iš šimto vilkikų, o šiomis dienomis faktiškai visi krovinių gabentojai, kertantys Lietuvos ir Baltarusijos sieną, griežtai tikrinami. Todėl krovinių gabenimo į Rusiją laikas gerokai pailgėjo.
Rusijos krovinių operatoriai įvertino visus variantus aplenkiant Lietuvą, skelbia „Kommersant“. Pirmasis – iš Latvijos tiesiai į Rusiją, tačiau su 200 kilometrų lanku, taigi brangesnė kelionė, be to, ir tame pasienyje vilkikai stovi nuo dviejų iki penkių dienų.
Kitas variantas – Baltarusijos ir Lenkijos siena su 350 kilometrų lanku, tačiau tai itin neekonomiškas kelias, kai distribuciniai sandėliai, kuriuos valdo rusų operatoriai, lieka Lietuvoje. Rusų leidinys skelbia, kad tokių operatorių yra dauguma.
Lietuva – uostas europietiškoms prekėms į Rusiją
Be to, situacija dar pasunkės, kai iki metų pabaigos Rusija uždraus tokių prekių kaip tekstilė, avalynė, fototechnika, kvepalai įvežimą be ženklinimo. Taigi tas prekes, kurios gabenamos iš Vakarų Europos į Rusiją. „Šiandien ta europietiška avalynė ženklinama Lietuvos sandėliuose. Lietuva iš esmės yra uostas europietiškoms prekėms, patenkančioms į Rusiją“, – sakė ombudsmenas.
Griežtesnę tranzitinių krovinių patikrą pajuto ir kompanijos „Global Supply Chain“ padalinys Rusijoje „FM Logistics“. Jos vadovas Aleksejus Misailovas pasakojo, kad terminalai Breste ir Kamenyj Lohe (Medininkai) šiandien perpildyti, o vilkikai siunčiami dar į patikrą Minske. Apie tai, beje, yra kalbėję ir Lietuvos vežėjai.
Automobilių transportavimo įmonės „AsstrA“ operacijų vadovė Natalija Šemiakina taip pat užsiminė, kad Lietuvos pasienyje gali ilgiau užtrukti krovinių patikra.
„Šiandien eilė patikrai gali būti keturios penkios dienos. Jeigu situacija Lietuvos pasienyje nesikeis, kai kurie pervežėjai gali atsisakyti tranzito per Baltarusiją“, – teigė ji. Taigi bus ieškoma alternatyvių maršrutų – per Latviją ar Lenkiją.
Beje, vienas iš Baltarusijos biudžeto pajamų šaltinių – mokestis už tranzitą. Pavyzdžiui, visų naudotų automobilių tranzitas į Rusiją Baltarusijoje sudaro du trečdalius.