Nedidelis Žorų miestas Pietų Lenkijoje, Silezijos vaivadijoje, turi apie 61 tūkst. gyventojų. Atliktas tyrimas parodė, kad keleivių skaičius visuomeniniame transporte pastaraisiais metais mažėja, o tai verčia didinti bilietų kainas. Auga ir miesto savivaldybės priemokos iš biudžeto vietinio susisiekimo bendrovei – šiuo metu jos sudaro 72 proc. visų vežėjo pajamų.
Augančios bilietų kainos atbaido dar daugiau keleivių ir tokiu būdu nepavyksta ištrūkti iš užburto rato. Mieste yra 12 autobusų maršrutų, visuomeniniu transportu daugiausia naudojasi vaikai ir jaunimas bei pagyvenę ir mažas pajamas turintys gyventojai.
Žorų miesto vadovai įsitikinę, kad nemokamas transportas leis žmonėms lengviau pasiekti kultūros, sporto renginius, taip pat ir darbo vietas, nes miestas plečiasi, atsiranda naujų įmonių, kurios nutolusios nuo centro.
Valdininkai tikisi, kad nemokamas važinėjimas viešuoju transportu paskatins žmones automobilius palikti namuose ir važinėti autobusais. Ši naujovė gali būti įvesta jau antroje šių metų pusėje arba vėliausiai nuo kitų metų sausio 1-osios.
Nemokamas viešasis transportas Žorų miesto išlaidas per metus padidins nuo 2,4 mln. zlotų (apie 2 mln. Lt) iki 3,3 mln. zlotų (apie 2,7 mln. Lt).
Dar vienas Lenkijos miestelis – Opolės vaivadijoje esanti Nisa – pernai gegužę įvedė iš dalies nemokamą važinėjimą miesto transportu. Čia autobusais nemokamai gali važinėti vairuotojai, savo automobilius palikę namuose ir parodę vairuotojo pažymėjimą ir automobilio registracijos dokumentus. Taip tikimasi mažinti spūstis gatvėse ir pagerinti miestiečių gyvenimo kokybę – mieste bus mažiau triukšmo ir švaresnis oras.
Nuo šių metų nemokamai miesto transportu naudojasi ir Talino gyventojai. Vilniaus savivaldybė atmetė tokią galimybę, motyvuodama tuo, kad kiauras Lietuvos sostinės biudžetas šitokios naštos nepakels.